Är det någon mening att tex ta 6mån fast pris nu? Vi ligger på rörligt på Vattenfall. Eller ska man se glad ut och betala dem onormala höjningarna så att deras vinster blir större? :D

Jocke
 
Beror på om man tror att det höjda elpriset kommer att hålla i sig någon längre tid. En vanlig felföreställning är att spotpriserna direkt ger utslag på det rörliga elpriset till oss som slutkunder. Så är inte fallet.

Rörligt elpris består av månadens genomsnittliga spotpris plus påslag, kostnad för elcertifikat, energiskatt och moms.
 
jag har alltid haft rörligt.
band mitt 1 år nu å kan om 6 mån göra detta till rörligt 1 år lr ta ett nytt fast 1år.
tyckte för min del att det kändes bra.
rörliga låg på 3,43 kr/kwh nu.
imån höjs det....
tar nog ett tag innan det sjunker....
så den rörliga kommer ligga högt långt framöver...

mvh
estwing
 
Så snart kylan släpper och det förbrukas mindre el till uppvärming kommer spotpriset att ramla ner på mer rimliga nivåer igen.

Återigen - det rörliga elpriset till privatpersoner baseras bland annat på spotpriset, men då på månadens genomsnittliga spotpris. Några dagar med spotpriser på över tre kronor per kilowattimma betyder inte att elräkningen visar en kostnad på tre kronor per kilowattimma plus moms, elcertifikat och påslag.

Edit:
Dagens genomsnittliga spotpris ligger just nu på 0,96 SEK/kWh.
Hittills i januari - 0,61 SEK/kWh
December - 0,41 SEK/kWh

December 2008 - 0.48 SEK/kWh
Januari 2009 - 0,44 SEK/kWh

Källa: Nordpool
 
Redigerat:
Rörligt pris ger i princip alltid lägst kostnad i långa loppet. Enda anledningen att välja fast är om man inte tror sej klara framtida toppar. Dvs blir det plötslig istid så får man skippa charterresan och sitta hemma å betala elräkningar istället.
 
O
Oavsett så borde det vara korkat att binda elpriset just nu.... Bättre å vänta tills elbolagen glömt denna kalla vinter.... dvs. till sommaren :p
 
joflopp skrev:
Tyvärr bidrar etablerade media till en viss hysteri när de genom artiklar som den här påstår att spotpriset idag legat över 10 kr per kWh. Den stackars journalisten har råkat klippa in dagens växelkurs för euro som Nordpool relaterar till när man väljer att visa graferna i lokal valuta. Får se om det blir rättning efter vänligt påpekande via mail. ;)

[länk]

[länk]
Det är väl priset i "Area Sweden" som media refererar till medans din länk visar systemprice.
Hur det hela hänger ihop förstår jag inte riktigt men här kommer i alla fall en länk som visar priser på över 10kr/kWh mellan 07:00 och 10:00 i morse i sverige.

http://www.nordpoolspot.com/Custom/Templates/areaPrice.aspx?id=263&i=0&p=0&u=2&g=0&a=0|8
 
benox skrev:
Rörligt pris ger i princip alltid lägst kostnad i långa loppet. Enda anledningen att välja fast är om man inte tror sej klara framtida toppar. Dvs blir det plötslig istid så får man skippa charterresan och sitta hemma å betala elräkningar istället.
Detta gäller stenhårt när det gäller räntor men med elpriset skiljer det så mycket i hur mycket man förbrukar över året. Så även om man kanske betalar lite högre kw pris på sommaren än rörligt så gör man ju inte av med några mängder.
 
joflopp :

Ja jag valde medvetet att visa både "Area price" och "System price" i min länk för att få med skillnaderna mellan de båda.

Tack för länken, jag förstår dock inte helt och fullt hur det funkar ändå :blushing:

Ska försöka ge min bild av hur jag tror det fungerar och förhoppningsvis så kan någon rätta mig om jag har fel.

"System price" sätts på elbörsen utan någon som helst tanke på att det finns hinder mellan olika områden (obegränsat stora elkablar till och från alla)

"Area price" kan komma bli högre (eller lägre) än "System price" PGA av att kapaciteten inte räcker till för att flytta elen till / från säljare och köpare.

Stämmer det här eller har jag tagit en cykeltur och lindat in mig i ekrarna?
 
snuttjulle skrev:
Detta gäller stenhårt när det gäller räntor men med elpriset skiljer det så mycket i hur mycket man förbrukar över året. Så även om man kanske betalar lite högre kw pris på sommaren än rörligt så gör man ju inte av med några mängder.
Men dom på elbolagen som sätter de fasta priserna borde sätta dessa så att bolaget inte går back. Dom utnyttjar säkert det faktum att man inte gör av med lika många kWh under sommaren för att kunna locka med ett hyggligt kWh-pris. Det är ju inte utan anledning det är bindningstid på de fasta avtalen.
 
A
Saxat ifrån http://svt.se

Alla får höjda elpriser

En kombination av extrem kyla och
stor efterfrågan har fått priset på
el att skena de senaste dagarna. På
fredagen var snittpriset drygt 3 kr
per kilowattimme. På lördagen väntas
en mer normal nivå på 51 öre/kWh.

För kunder med rörligt avtal kommer
det att bli en merkostnad på ett par
hundralappar på en månad. Men även
kunder med fast pris får ta en smäll,
enligt Jakob Eliasson på Villaägarna.

-Elhandlarna drabbas också och de
kommer att kompensera sig under den
tid som kommer. Det är alltid kunden
som får betala, säger han till TT.



Låter lite konstigt att även dem med avtal skall få betala för förlusterna elbolagen gör!
 
Vem skall annars betala, om inte kunderna? De är de enda intäkter ett företag har.

Sen kan man spekulera som Jakob gör att priset kommer gå upp när ditt fasta avtal går ut, men det skall man inte vara säker på heller.
 
Mant får glädjas åt att man får vara med på nån uppgång iallafall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.