Alla rör med den isoleringen kan målas över med vilken färg som helst, det ska bara bli en yta som täcker in allt. Kommer inte att kunna damma eller sprida sig i rummet, förrän nästa gång du river i det. Så ha inte noja över dina rör, det finns flera tusen äldre hus med denna isolering och det är i böjarna som kan vara något. Rakorna är det säkert fiberisolering på med gasväv och målat.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Jag är nästan helt säker på att de var böjar där innan man kapade rören och gick på med nya rör efter installation av bergvärmen, i alla fall nån typ av T rör som i alla fall ser ut som asbest men jag tänker att jag tar tejp prov först. Jag bifogar några nya bilder på hur det ser ut efter mitt lilla plastade. Inte vackert men det kanske duger?
En vän till mig har en bekant som jobbar på ocab så han kunde komma hit och bagga det gratis sa han så det är ju snällt. Men är såna ingrepp helt riskfria? Så att man inte sprider det ännu mer bara för att man tar bort det.
 
  • Utrustningsrum med rörsystem, manometer, elektrisk apparat, märkt område anger möjligt fokusintresse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör med värmeisolering, ventiler och silvertejp i ett teknikutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör och ventiler, tejpning, potentiell VVS-problemlösning, oredan, installation nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det så att dina gamla rör är gängade och då är det naturligt att lossa på något ställe som passar att koppla in nya rör på , fullt normalt. Men som sagt noja inte ner dig, det finns många dommedagsmäninskor som ska skrämma upp andra, för att dom själva är nojiga över något och det har ingen betydelse vad det är. Bara dom får yttra sig på något sätt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hehe ja så är det väl. Jag får ta ett prov och sedan ta det därefter helt enkelt jag kommer skriva ut här sen hur det går.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
emil.z800 emil.z800 skrev:
Hehe ja så är det väl. Jag får ta ett prov och sedan ta det därefter helt enkelt jag kommer skriva ut här sen hur det går.
Om man ska tänka på "risk" så finns det nog spår av asbest i vartenda hörn i din källare. Och visst ska man respektera dessa risker men inte oroa sig nämnvärt. Jag går ner i ett par hundra källare varje år i mitt jobb och ditt pannrum ser ut som normen
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
namnbyte
För ett par veckor sedan rev vi ut en plastmatta från sovrummet som med stor sannolik bestod av asbest i bottenskiktet. Vi lever ännu, är även inga storrökare vilket är relevant i sammanhanget.

För 10 år sedan kapade jag och min far eternitplattor med vinkelslip för att bygga ihop taket från ett uterum till huskroppen. Vi båda lever fortfarande, inga som helst lungbesvär.

Vad jag försöker få fram att absolut man ska ha respekt för asbest och vara försiktig, men det är "bara" asbest och inte något radioaktivt som dödar efter 30 minuters exponering.

Vi har också en kass asbestböj i källaren, kommer inom ett par veckor spraya den rikligt med vatten, plasta in, och därefter riva bort det med plasten som "skyddshölje". Samt våttorka efteråt.

Var även jag väldigt paranoid kring asbest för ett tag sedan, hett tips är att läsa på från faktiska studier för att få en motpol till skrämselpropagandan.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
För ett par veckor sedan rev vi ut en plastmatta från sovrummet som med stor sannolik bestod av asbest i bottenskiktet. Vi lever ännu, är även inga storrökare vilket är relevant i sammanhanget.

För 10 år sedan kapade jag och min far eternitplattor med vinkelslip för att bygga ihop taket från ett uterum till huskroppen. Vi båda lever fortfarande, inga som helst lungbesvär.

Vad jag försöker få fram att absolut man ska ha respekt för asbest och vara försiktig, men det är "bara" asbest och inte något radioaktivt som dödar efter 30 minuters exponering.

Vi har också en kass asbestböj i källaren, kommer inom ett par veckor spraya den rikligt med vatten, plasta in, och därefter riva bort det med plasten som "skyddshölje". Samt våttorka efteråt.

Var även jag väldigt paranoid kring asbest för ett tag sedan, hett tips är att läsa på från faktiska studier för att få en motpol till skrämselpropagandan.
Asbestos, lungfibros och annat asbest relaterat tar ju 10-20år innan det visar sig. Tänka smart, ha munskydd i ALL dammig miljö är sunt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Manganbangan Manganbangan skrev:
Asbestos, lungfibros och annat asbest relaterat tar ju 10-20år innan det visar sig. Tänka smart, ha munskydd i ALL dammig miljö är sunt.
Absolut, respekt för asbest som sagt, men även ha i åtanke att de som i huvudsak drabbats av problem var folk som jobbade med asbest nära och dagligen och till på det även var rökare. Kan absolut drabba även andra, otur kan man alltid ha, men även att risken med asbest är sprängd ur proportion framförallt om man även läser igenom den forskning som finns i frågan. Men som sagt, igen, man ska ändå ha respekt för det
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Absolut, respekt för asbest som sagt, men även ha i åtanke att de som i huvudsak drabbats av problem var folk som jobbade med asbest nära och dagligen och till på det även var rökare. Kan absolut drabba även andra, otur kan man alltid ha, men även att risken med asbest är sprängd ur proportion framförallt om man även läser igenom den forskning som finns i frågan. Men som sagt, igen, man ska ändå ha respekt för det
Håller med fullt ut! Lyssna gärna på p3 dokumentär Asbestdöden
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1027674 riktigt intressant, och tragisk.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Godmorgon, jag kom på en sak att katten bor i källaren på nätterna. Han har en egen ingång för att gå ner och sen på morgonen/dagarna kommer han upp till oss och är i huset. Kan han dra med sig massa fibrer. Han sover på bergvärmen oftast för att det är lite varmt där men även på sin filt.

Det blir som sagt svårt att inte vara för nere för damen har tvättstugan där och man är nere och fyller på ved antar gånger om dagen så det blir ju ett par timmar om dagen. Kan man låta katten vara kvar där nere?
 
Redigerat:
A
Ta och våttorka alla utrymmen i källaren, även på rör och uppepå pannan osv.

gör detta med trasor som du slänger efteråt.


Sov sedan gott och oroa dig inte förrän nästa gång någon behöver göra något med rören.

Se då till att rören kapas på de raka delarna och att rören plastas in innan kapning. Sätt därefter på ny isolering på nya rören.
 
Skrämm inte upp kattstackarn också.... Dina rör är garanterat ofarliga om du inte kör en vinkelslip i isoleringen. Asbest är farligt när man sågar i den eller städar bort den på fel sätt. Har du rökt en cigarett i ditt liv då har du utsatt dig för större risk än faran för dina rör, ungefär så farliga är dom.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
emil.z800 emil.z800 skrev:
Ja det är sant. Hur gör man ett prov?
Jag tänkte även ta lite siljertejp och lägga ip en dammig yta och skicka in för att se om det ligger fibrer utanför det skadade området.
Det finns ju helt naturligt några hundra asbestfibrer per kubikmeter luft vi andas. Hur ska du veta varifrån eventuella fibrer kommer om ditt prov är positivt?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu har jag haft ocab hemma igen som tog prover och det innehåller asbest, även på rakorna.. Men han tyckte det är helt onödig kostnad så han rek att jag kunde spraya lite Lim på flaska för att binda ihop det och sen då plasta in med plastfolie som vi prata om tidigare i tråden och sen tejpa med silvertejp. Dock har nog min asbest noja lugnat sig lite då vi precis börja sanera på jobbet också där det visade sig vara asbest exponerat överallt sen tidigare renoveringar utan kunskap där rörmokare och mattläggare skurit lite hej vilt så jag och kollegor han nog sugit i oss ett och annat fiber genom åren skulle jag tro...
 
emil.z800 emil.z800 skrev:
Nu har jag haft ocab hemma igen som tog prover och det innehåller asbest, även på rakorna.. Men han tyckte det är helt onödig kostnad så han rek att jag kunde spraya lite Lim på flaska för att binda ihop det och sen då plasta in med plastfolie som vi prata om tidigare i tråden och sen tejpa med silvertejp. Dock har nog min asbest noja lugnat sig lite då vi precis börja sanera på jobbet också där det visade sig vara asbest exponerat överallt sen tidigare renoveringar utan kunskap där rörmokare och mattläggare skurit lite hej vilt så jag och kollegor han nog sugit i oss ett och annat fiber genom åren skulle jag tro...
Hur blev det med ditt pannrum och dina asbeströr?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.