Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ah ok. Jag utgick från att det var mått från tätskikt. Låter lite tight. Ska det på kakel också? Vad säger byggarna om det?
yes ska på kakel också. Inte pratat med dem om det, upptäckte det under kvällen så tar upp det imorgon hade jag tänkt
 
  • Gilla
w1zard
  • Laddar…
Men ärligt talat lite less på att ens behöva fundera över detta..vi valde tom en lite dyrare hantverkare, åtminstone av de offerterna vi tog in, just för att slippa sådana här frågor..
 
  • Ledsen
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D danne888 skrev:
yes ska på kakel också. Inte pratat med dem om det, upptäckte det under kvällen så tar upp det imorgon hade jag tänkt
Ok bra. Rent praktiskt går det att lösa om du har en finurlig röris. Men man kan ju undra varför det är placerat så tight. Fanns det där sen tidigare eller?
 
D danne888 skrev:
De ska gå till dusch, toalett och kommod. Fördelare kommer sitta i källaren om jag förstått det rätt. Syftet var att undvika inspektionslucka i badrummet
Okej då förstår jag, då skulle jag säga att pexen är dumt dragen på bilden upp i golv. Förmodligen för att det var smidigare för att det var uppbilat där för avloppet som byttes? Man borda fällt in det i väggen helt klart.
 
Stämmer att befintligt rör satt på det stället och hantverkaren nämnde vi något tillfälle att han var rädd för att bila i vårt bjälklag av lättbetong för osäkerhet runt bärighet när vi pratade om annat.

Men får ta en diskussion med honom imorgon, tack för snabb och bra hjälp av alla så länge
 
Hus tomte
D danne888 skrev:
Tack men om jag förstår det rätt är det 6cm till tätskiktet? Det ska på OSB och gips och tätskikt så lär väl snarare bli 2cm kvar när det är klart..
Glöm inte kaklet å fixet som ska på oxå;)
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ok bra. Rent praktiskt går det att lösa om du har en finurlig röris. Men man kan ju undra varför det är placerat så tight. Fanns det där sen tidigare eller?
Hur menar du att det rent praktiskt skulle gå att lösa? Anledningen till att de gjort så torde vara oroligheten över bärigheten så går det lösa med befintligt hål vore det väl önskvärt. Så kan man komma med lite praktiska lösningar imorgon..vattenrätten är dock en helt annan fråga..
 
Düsseldorff
D danne888 skrev:
Hur menar du att det rent praktiskt skulle gå att lösa? Anledningen till att de gjort så torde vara oroligheten över bärigheten så går det lösa med befintligt hål vore det väl önskvärt. Så kan man komma med lite praktiska lösningar imorgon..vattenrätten är dock en helt annan fråga..
Ja, det är det jag menar, att det går att lösa med befintligt avlopp. Excentiska stosar och kanske en mugg med utlopp bakåt + 90-graders vinkel. Så har jag på en av mina toaletter där det var typ 5mm till godo.
 
D danne888 skrev:
Vi håller på att renovera badrummet. Är ett hus från -79 med bjälklag i lättbetong. Vattenrör etc har tidigare kommit via golvet. Entreprenören har nu dragit upp nya vattenrör genom golvet. Det kommer byggas upp en låda på denna yta där för bla inbyggnadscistern. Dvs rören hamnar inom denna låda.

Jag noterade detta imorse och ifrågasatte valet från entrepenören som viftade bort det med att rören hamnar inom lådan och långt bort från avloppsbrunnen. I och med att man inte riktigt kan sådant här så accepterade jag förklaringen. Men när jag börjar läsa om det så verkar det galet och bryta mot rekommendationer från BKR/säkert vatten och något som skulle kunna leda till problem med försäkring vid eventuella problem i framtiden. Dessutom bör det varit relativt enkelt att bara dra rören längre bak så att de hamnar i väggen istället.

Vad säger ni? Ska jag tvinga entreprenören göra om? Borde inte var alltför mycket jobb för dem att göra om det i detta skede..
Kommer tätskiktet att ligga utanpå lådan som ska byggas eller bakom?
 
D Danne_c skrev:
Kommer tätskiktet att ligga utanpå lådan som ska byggas eller bakom?
Tätskikt bakom lådan skall det vara
 
Jag har inte koll på hur erat kontrakt ser ut. Men jag misstänker att du har köpt en totalentreprenad där entreprenören ska följa dagens branschregler. Då är det inget snack om saken. Du har betalt för att det ska utföras korrekt. och då ska du få det korrekt Bara för dom att göra om och göra rätt.

Vad det gäller avloppet till toaletten så kommer det för nära väggen. Anledningen till att det ska vara minst 6 cm mellan kanten på röret och kanten på väggens tätskikt är för att man inte ska behöva skära sönder manschetten.

Utan att ha sett hur avloppet är draget så misstänker jag att man inte har följt säker vatten här heller.
Jag gissar på att avloppet ligger i betongbjälklaget där man har gjutit igen? Då får man svårt att ansluta toaavloppet med en 45 gradig gren.

Vattenrören får absolut inte komma upp från golvet. det kravet har funnits länge så det är rätt konstigt att en entreprenör fortfarande utför det.
 
  • Utdrag ur installationsregler som specificerar att WC:s spillvattenledning ska anslutas med grenrör under 45 grader till samlingsledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S simmeboy skrev:
Jag har inte koll på hur erat kontrakt ser ut. Men jag misstänker att du har köpt en totalentreprenad där entreprenören ska följa dagens branschregler. Då är det inget snack om saken. Du har betalt för att det ska utföras korrekt. och då ska du få det korrekt Bara för dom att göra om och göra rätt.

Vad det gäller avloppet till toaletten så kommer det för nära väggen. Anledningen till att det ska vara minst 6 cm mellan kanten på röret och kanten på väggens tätskikt är för att man inte ska behöva skära sönder manschetten.

Utan att ha sett hur avloppet är draget så misstänker jag att man inte har följt säker vatten här heller.
Jag gissar på att avloppet ligger i betongbjälklaget där man har gjutit igen? Då får man svårt att ansluta toaavloppet med en 45 gradig gren.

Vattenrören får absolut inte komma upp från golvet. det kravet har funnits länge så det är rätt konstigt att en entreprenör fortfarande utför det.
Tack, ska ta ett samtal med dem idag men det känns ju inte toppen förtroendeingivande direkt detta. Avtalet säger att jobbet ska uppfylla gällande branschkrav

En annan fråga som jag börjar fundera över nu är deras lösning av golvet. Det är ett bjälklag av lättbetong med isolering av cellplast, därefter flytande spånskiva förutom den gamla lådan som de gjutit igen med eps (och kommer behöva riva upp med tanke på föregående frågor). På detta tänker de lägga golvvärme och flytspackla. Kommer detta undergolv uppfylla kraven på böjstyvhet? Vet att jag läst att det krävs 15mm flytpackel på spån vid cc60 förut men vad gäller på flytande undergolv?
 
D danne888 skrev:
Vi håller på att renovera badrummet. Är ett hus från -79 med bjälklag i lättbetong. Vattenrör etc har tidigare kommit via golvet. Entreprenören har nu dragit upp nya vattenrör genom golvet. Det kommer byggas upp en låda på denna yta där för bla inbyggnadscistern. Dvs rören hamnar inom denna låda.

Jag noterade detta imorse och ifrågasatte valet från entrepenören som viftade bort det med att rören hamnar inom lådan och långt bort från avloppsbrunnen. I och med att man inte riktigt kan sådant här så accepterade jag förklaringen. Men när jag börjar läsa om det så verkar det galet och bryta mot rekommendationer från BKR/säkert vatten och något som skulle kunna leda till problem med försäkring vid eventuella problem i framtiden. Dessutom bör det varit relativt enkelt att bara dra rören längre bak så att de hamnar i väggen istället.

Vad säger ni? Ska jag tvinga entreprenören göra om? Borde inte var alltför mycket jobb för dem att göra om det i detta skede..
Du bör börja med att läsa vad det står i avtalet. Därefter skulle jag rekommendera dig att kontakta en besiktningsman. Kom överens om 1 besiktning när tätskiktet är monterat och 1 besiktning när allt är klart.
Det kostar en slant men det kommer vara värt det.

Du bör skyndsamt ta upp dina funderingar med entreprenören samt informera entreprenören att du anlitat en besiktningsman enligt ovan beskrivning.

1) Lådan. Skulle kunna bli rätt med en låda men nu skriver du att vattnet ska ut i samma låda som fixturen ska byggas in i. Då blir det tyvärr fel enligt gällande branschregler.
Men det kan bli rätt om dom först bygger en låda i hörnan. Klär in allt med plyfa gips. Monterar tätskikt på väggar och golv. Lägger klinker på golvet och därefter monteras fixturen som kläs in mot ”nya lådan”. Då blir det rätt.
(Se illustrationsbild inbyggd fixtur Säker vatten 2021)
Då kommer vattenrören ut från den ”nya väggen”.
Det kanske är så entreprenören har tänkt?
Normalt bygger man klart hela badrummet med kakel och klinker. Därefter monterar man fixturen och klär in den med tex. Luxskivor. Därefter kaklar man in fixturen och gör ett litet hål i botten så man ser om det börjar läcka från fixturen. Eftersom man nu har tätskikt bakom fixturen så behöver man bara riva lådan till fixturen om man tex måste byta fixtur i framtiden.

2) Jag förutsätter att väggen bakom där rören kommer upp inte är en yttervägg?

3) Avloppsröret som syns på bild ser ut att ligga nära vägg. Dom ska på med 15 mm plyfa och gips. Det bygger minst 3 cm med tätskikt. Avståndet mellan rör och tätskikt ska vara MINST 6 cm.

4) Brunnen ser ut att inte sitta för nära vägg. Där gäller 20 cm från kanten på brunnen till tätskikt.

Bra att känna till är att entreprenören inte kan komma efteråt och kräva att du ska skriva på en avvikelserapport. Jag rekommenderar dig att absolut inte skriva på någon avvikelserapport om åtgärden som krävs för undvikande av avvikelse inte är så dyr att du själv tycker det är värt det.

Jag hoppas ni kommit överens om att du ska få våtrumsintyg och intyg från Bkr? Nu är entreprenören skyldig att följa gällande branschregler ändå men allt blir enklare om något skulle hända och du har dessa intyg.
Försök även få en kopia på deras försäkringsbevis.

Precis som du skriver så blir det problem med försäkringsbolag om badrummet inte är byggt enligt för tiden av utförandet gällande branschregler om något skulle hända. Nu ska du visserligen vända dig till entreprenören de närmaste 10 åren om något händer. Men en vattenskada kan även ske utanför badrummet och förstöra badrummet den vägen. Då vänder du dig till ditt försäkringsbolag.
 
Hur har det gått för dig idag?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D danne888 skrev:
Men när jag börjar läsa om det så verkar det galet och bryta mot rekommendationer från BKR/säkert vatten och något som skulle kunna leda till problem med försäkring vid eventuella problem i framtiden.
Ja, det är galet att frångå branschreglerna vilket man gör i detta fallet.

Tycker brunnen ser ut att vara placerad väldigt nära toaletten. :thinking:

D danne888 skrev:
Tolkar jag reglerna rätt att det ska vara min 6cm till väggens tätskikt för att manschetten ska anslutas rätt?
Korrekt... det är 6cm från tätskiktsunderlaget till rörets kant som gäller för att manschetten ska kunna anslutas rätt.

M MIKE THE HAMMER skrev:
Gör ingen skillnad om dom kommer ut i väggen eller lådan ,hur kommer dom in i väggen jo genom golvet ,det viktiga är att det finns skvaller rör i lådan .
Det är väl en väsentlig skillnad då inga rörgenomföringar som ska tätskiktas får komma upp ur golvet och det ska fuktskyddas inne i lådan, skvallerrör eller ej. :dizzy:

M MIKE THE HAMMER skrev:
När det blir fuktskada så lär det ej bli vid toa avlopp pga 1cm det viktiga är att dom använt manschett
Säkerligen inte men ska det utföras fackmässigt så ska där vara 6cm för annars kan man frångå resten av BBV också. :surprised:

M MIKE THE HAMMER skrev:
Om dom kommer upp i väggen eller lådan gör det samma hur du än vänder och vrider på det kommer dom upp från golvet
Kommer de upp i väggen och sen ut ur väggen där de ska fuktskyddas så är det väl knappast samma sak. :dizzy:

fredriklundell95 fredriklundell95 skrev:
Finns excentriska stosar som kan korrigera några centimeter så du behöver inte bila upp något iaf
Det hjälper ju inte då kravet på 6cm mellan tätskiktsunderlaget och rörets kant handlar om att kunna lägga ett godkänt fuktskydd och det lägger man ju inte mot excentern. ;)

D danne888 skrev:
Men ärligt talat lite less på att ens behöva fundera över detta..vi valde tom en lite dyrare hantverkare, åtminstone av de offerterna vi tog in, just för att slippa sådana här frågor..
Detta är tragiskt att de har så dålig koll på vad de sysslar med, men ta betalt det kan dem. :mad:

Düsseldorff Bergendorff skrev:
Fanns det där sen tidigare eller?
Ser ju helt nydraget ut så det är ju obegripligt att de inte placerat det rätt då.

D danne888 skrev:
han var rädd för att bila i vårt bjälklag av lättbetong för osäkerhet runt bärighet
FJOLL... om man förstorar det befintliga hålet ett par cm för att få röret rätt så påverkar det INGENTING av bärigheten... så det handlar snarare om lathet eller att han "glömde" göra det och hittar en dålig bortförklaring att skylla på.

D Danne_c skrev:
Kommer tätskiktet att ligga utanpå lådan som ska byggas eller bakom?
Man fuktskyddar hela badrummet och plattsätter allt innan fixturen sätts på plats och byggs in och sen plattsätter man inbyggnaden. Fuktskyddsfolien ska inte ligga "öppen" utan täckas med fix/plattor.

D danne888 skrev:
Vet att jag läst att det krävs 15mm flytpackel på spån vid cc60 förut men vad gäller på flytande undergolv?
På ett stabilt reglat golv (cc600) är det 22mm golvspån och 12mm flytspackel som gäller för att uppnå tillräcklig böjstyvhet för klinkerläggning.
På EPS krävs det minst 20mm flytspackel och i vissa fall 30mm för att uppnå tillräcklig böjstyvhet/bärighet.
I ditt fall hade jag snarare jämfört det hela med det senaste exemplet.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Du bör börja med att läsa vad det står i avtalet. Därefter skulle jag rekommendera dig att kontakta en besiktningsman. Kom överens om 1 besiktning när tätskiktet är monterat och 1 besiktning när allt är klart.
Det kostar en slant men det kommer vara värt det.

Du bör skyndsamt ta upp dina funderingar med entreprenören samt informera entreprenören att du anlitat en besiktningsman enligt ovan beskrivning.

1) Lådan. Skulle kunna bli rätt med en låda men nu skriver du att vattnet ska ut i samma låda som fixturen ska byggas in i. Då blir det tyvärr fel enligt gällande branschregler.
Men det kan bli rätt om dom först bygger en låda i hörnan. Klär in allt med plyfa gips. Monterar tätskikt på väggar och golv. Lägger klinker på golvet och därefter monteras fixturen som kläs in mot ”nya lådan”. Då blir det rätt.
(Se illustrationsbild inbyggd fixtur Säker vatten 2021)
Då kommer vattenrören ut från den ”nya väggen”.
Det kanske är så entreprenören har tänkt?
Normalt bygger man klart hela badrummet med kakel och klinker. Därefter monterar man fixturen och klär in den med tex. Luxskivor. Därefter kaklar man in fixturen och gör ett litet hål i botten så man ser om det börjar läcka från fixturen. Eftersom man nu har tätskikt bakom fixturen så behöver man bara riva lådan till fixturen om man tex måste byta fixtur i framtiden.

2) Jag förutsätter att väggen bakom där rören kommer upp inte är en yttervägg?

3) Avloppsröret som syns på bild ser ut att ligga nära vägg. Dom ska på med 15 mm plyfa och gips. Det bygger minst 3 cm med tätskikt. Avståndet mellan rör och tätskikt ska vara MINST 6 cm.

4) Brunnen ser ut att inte sitta för nära vägg. Där gäller 20 cm från kanten på brunnen till tätskikt.

Bra att känna till är att entreprenören inte kan komma efteråt och kräva att du ska skriva på en avvikelserapport. Jag rekommenderar dig att absolut inte skriva på någon avvikelserapport om åtgärden som krävs för undvikande av avvikelse inte är så dyr att du själv tycker det är värt det.

Jag hoppas ni kommit överens om att du ska få våtrumsintyg och intyg från Bkr? Nu är entreprenören skyldig att följa gällande branschregler ändå men allt blir enklare om något skulle hända och du har dessa intyg.
Försök även få en kopia på deras försäkringsbevis.

Precis som du skriver så blir det problem med försäkringsbolag om badrummet inte är byggt enligt för tiden av utförandet gällande branschregler om något skulle hända. Nu ska du visserligen vända dig till entreprenören de närmaste 10 åren om något händer. Men en vattenskada kan även ske utanför badrummet och förstöra badrummet den vägen. Då vänder du dig till ditt försäkringsbolag.
VARFÖR ser jag inte ditt fullt korrekta inlägg förrän jag suttit och citerat och svarat på alla andra... Du har ju också full koll... ;)(y)(y):crysmile:
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.