Hus från -64, kopparrör, men hur gjorde de "normalt" rörgenomföringar till blandare på den tiden?
Duschblandaren c/c 160 och M26, muttern sitter på väggsidan, är det en klämkoppling (Securex?) på kopparröret? Eller fastlödda anslutningar?
 
det normala är en gjuten vinkel som är lödd på röret, sen muttern och rörsnutten du ser är sen gängad in i vinkeln. Så det du ser utanför väggen ska alltså gängas bort med lämpliga verktyg.
 
  • Gilla
platon1980
  • Laddar…
Krilleman
En sådan här var vanlig "förr" att man har i sin vägg:

11523_1_812.jpg
 
  • Gilla
platon1980
  • Laddar…
Staffans2000
Sådana har jag monterat i ett dussin villor .
Fungerar alldeles utmärkt. Fans det tid, provtryckte vi INNAN snickarna satte gips eller spånskiva.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sådana har jag monterat i ett dussin villor .
Fungerar alldeles utmärkt. Fans det tid, provtryckte vi INNAN snickarna satte gips eller spånskiva.
Måste vara mycket mer lättjobbat än dagens RiR-trams.
 
Staffans2000
Män är män, och fjollor är fjollor!
 
Vad säger Säker vatten om att behålla dessa vid renovering?
 
I princip finns inget krav på att byta ut något som var ok när det gjordes. Men frågan är väl lite vad som gäller ifall man skruvar ur sista biten. Då gör man ju formellt sett en ny skarv inne i väggen när den skruvas ihop igen.
 
H hempularen skrev:
I princip finns inget krav på att byta ut något som var ok när det gjordes. Men frågan är väl lite vad som gäller ifall man skruvar ur sista biten. Då gör man ju formellt sett en ny skarv inne i väggen när den skruvas ihop igen.
Kan tänka mig vad försäkringsbolaget tycker :)

Men har inte tänkt att ändra något, men det knepiga blir att få väck täckbrickorna/ha max 2mm distans mellan rör och ny väggskiva. Så får väl gänga ur och återmontera i alla fall.
 
Staffans2000
Linar du bara ordentligt så blir det tätt, och då får du inte heller problem med försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
En sådan här var vanlig "förr" att man har i sin vägg:

[bild]
Stämmer!

Frågan är om jag ska återmontera befintliga genomföringar, men då går det inte att inspektera tätheten innan montering av skivor eftersom de måste upp innan genomföringen (med täckbrickor).

Alternativet är att ta en R15x15mm kläm och en stump kopparrör och ett blandarfäste, fast det kanske bara är onödigt krångligt? Men går att kolla tätheten innan montering av skivor.
 
Staffans2000
Så kan du göra. Det är en fråga om hur säker du är med linandet.
 
Får lite panik kring det här, hur gör folk, byter alla alltid fräscha kopparrör mot nya? Dold skarv i vägg?
Flyttar jag ut befintlig koppling 5mm går det att trä tätskiktmanschetter över mässingsvinkeln (men det kanske inte är okej ändå?), och är skraj för att hårdlödningen spricker eller nåt.
Och gänga ur anslutningen känns lika läskigt det (går i och för sig att hålla emot nu när väggen är öppen, men lin är jag inte van med).
Såga av röret (som i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-det-foer-kopplingar.302483/) och hitta övergång utvändig R15 till M26 eller nåt.
Ytterligare variant är att flytta ut och flytta ihop till c/c 150 och såga av och ha övergångnippel till G3/4 och ansluta vilken icke-svensk standard blandare.

Helt borta på detta område nu.

Mätning av avstånd till kopparrör med tumstock i en öppen vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med öppen vägg som visar isolering och kopparrör i en stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ska man tänka försäkringsskydd och dagens regler så är det helrenovering som gäller. Nå mellanlösningar finns inte där i deras sätt och se på saken.
Ska du bara snygga till och kanske inte har nå nämnvärda krav på ev försäkringspengar i framtiden så gör du som du vill. Nya äldre anslutningar borde rimligen gå att köpa fortfarande. Då kan man ju bara köpa längre så fungerar det ju. Samma typ av inkoppling görs ju idag så det borde finnas moderna sådana också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.