Den ska väl inte fylla nån tät-funktion? Metallbrickan som är omnämnd tätar väl inte heller. Rätta mig gärna inte om jag har fel, är ingen rörkrökare, gissar bara.
 
JohanOLinda skrev:
Den ska väl inte fylla nån tät-funktion? Metallbrickan som är omnämnd tätar väl inte heller. Rätta mig gärna inte om jag har fel, är ingen rörkrökare, gissar bara.
Vad jag hittat så finne en tätning bakom metallbrickor och metallbrickan skruvas ju hårt i väggen.

Det jag/vi funderar över är, med tanke på att det kommer rinna vatten över detta, om det kommer in vatten under plastbrickan som sitter jättelöst. Då kommer det ju in i hål i kakelplattan direkt exponering mot tätskikt och självfallet är det ju hål i tätskikt där rör-i-rör går även om det sitter en tygmanchett. När denna konstruktion är lätt att rucka finns väl stor risk för att vatten skall gå igenom tätskiktet? eller?

Citat från leverantör av metall tät brickor: "Trerörs täckbricka för vattentät väggenomgång.
Rostfritt stål, med gummitätning."

??????
 
Då har du rätt i att den tätar.
 
Jo, jag vet inte exakt - därav frågan. Men det VERKAR ju onekligen som att en matall tätning är bättre och dessutom 10x snyggare. Kanske ffa pga att den fixerar röret mer så att det inte går att rucka och det bakomliggande spricker....

någon annan som kan tycka?
 
Enligt VVS-branschens branschregler är det så att "endast särskilt utformade rörgenomföringar med skriftliga monteringsanviningar för montering får montering mot väggens tätskikt får användas för anslutning av blandare i plats för dusch eller badkar". Vet i och för sig inte om det egentligen är dessa utanpåliggande detaljer som då avses, och om det är applicerbart när det är toalettkoppling. Men om väggen kommer vattenbegjutas så skulle i alla fall jag jobba efter samma standard som vid blandare i våtzon.

I vilket fall som helst, det är fixeringen ni är ute efter. Om man idag kan rubba den rördel som tätskiktet tätar mot är det inte acceptabelt.
 
innan man kaklar ska det tätskiktas runt PEXröret på det sätt tätskiktssystemet säger i dokumentationen. vanligtvis tätmanschetter och extra tätgucka runt om.

sedan sätter man fix och kakel. nu i det här läget kapas PEXrörets ytterrör i rätt längd bereoende på täckbricka. liknande de du har på bild säger mina 0 mm från vägg... sedan sätter man en plugg mellan inner- och ytterrör. det för att OM innerröret läcker ska det rinna ner till ditt vattenskåp på kontrollerat och tydligt vis så du kan stänga av vattnet och ringa röris.

nu, ovanpå denna plugg sätter du täckbrickan. när jag tittar på hur mina är konstruerade (FM Mattson) så tätar de inte, däremot leds läckande vatten i kopplingen bricka/PEXrör ut genom ett litet skvallerhål i brickan. då kan det också vara läge att ringa röris...

jag har kört roths PEX system så det jag skrivit här är det jag har i huvudet från deras dokumentation som finns på http://www.rothscandinavia.se.

alltså, täckbrickan verkar inte ha en tätande funktion, det ska en speciell PEXplugg fixa. och någon sådan plugg kan jag inte se på din bild.
 
Jag uppfattar det också så att brickan inte ska täta. Kakel och fog är inte täta utan det är tätskiktet bakom som ska vara tätt. Det är tätskiktet som syns som en "grå silikonliknande massa". Brickan ska endast se snygg ut ;) (typ) Det är altså metallbrickan som saknas hos er och jag tror inte att det blir några problem med att det läcker in vatten där bara tätskiktet är ordentligt gjort.
 
Jag inbillar mig att en metallbricka fixerar PEX-slangen så att man kan minimera risken att man dänger till slangen och manchetten glipar. Visst, även den lekande muttern på FMM:s metallbrickor kan röra sig +/- 1mm men likväl känns det stabilare. Dessutom, om man kör rör-i-rör och bara använder en väggbockfixtur så förstår jag det som att man sätter en sådan där ring som avslut för att centrera PEX:en i ytterröret. Den ringen är väl i skummateriel och kan därmed flexa lite, vilket gör att en metallbricka ger en tåligare genomföring?

Är jag ute och snurrar?
 
Fortsätter på denna tråd.

Har Uponor Väggbockfixtur och Moras Väggbricka, allt för PEX 15x2,5.

Jag skall ju ha Uponors stödbussning för att centrera mediaröret i skyddsröret. Men ska jag också/därefter ha Moras svarta tätningsmembran innan jag sätter på väggbrickan?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.