J
Hej!

Har planer på att ta bort befintligt badkar och ersätta med dusch (inte kabin). Inser att jag inte riktigt har koll på reglerna här. Går det att fixa till dessa genomföringar så det blir godkänt att ha dem i duschutrymmet?

Mvh Jacob
 
  • Väggmonterad genomföring med flexibla rörledningar och metallram i ett hörn av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När byggdes badrummet ? går att dra synliga för upp till en blandare , men är skeptisk till tätskikt vid den rör dragningen
 
J
R Rickard.lj skrev:
När byggdes badrummet ? går att dra synliga för upp till en blandare , men är skeptisk till tätskikt vid den rör dragningen
Det byggdes för 4 år sedan. Då nytt hus.
Mvh
 
Hur långt är det mellan centrum på rören som kommer ut genom vägg? Regelverket sa redan 2021 att det ska vara minst c-c 60 mm.

Är det mindre är det ett varningstecken.
 
Då skall de sitta manschetter iaf på rören , kan tycka att rörig satte de väl tight kanske ,, bästa är om du kontaktar plattsättare firman och hör med dem hur de gjorde här , om de anser att de kommer hålla , antar att de sitter vulktejp på dessa rören då de sitter så nära varandra , men du har 10 år på fel i badrummet om de händer något
 
T
Varför yrar ni om det sitter manschetter på rören? Klart det gör det då det det fanns dubbelmanscetter för cc40mm eller då satte man enkelmanschetter.

Det blir ju inte så snyggt men det enda du kan göra är att dra utanpåliggande rör upp till en blandare på 110 cm höjd.

Men vad är placeringen på brunnen? Om du ska använda duschdörrar så behöver brunnen var inom 60 cm från vägghörnet.
 
J
T tank77 skrev:
Varför yrar ni om det sitter manschetter på rören? Klart det gör det då det det fanns dubbelmanscetter för cc40mm eller då satte man enkelmanschetter.

Det blir ju inte så snyggt men det enda du kan göra är att dra utanpåliggande rör upp till en blandare på 110 cm höjd.

Men vad är placeringen på brunnen? Om du ska använda duschdörrar så behöver brunnen var inom 60 cm från vägghörnet.
Ja jag förstår att det går att göra men frågan är om det är tillåtet eller om man kan göra på något sätt för att få det tillåtet?
Brunnen är en bit ut men kommer sätta fasta glasväggar så är inget problem..
 
Det blir inte mindre korrekt av det du vill göra, men praktiskt hänger det på att rörgenomföringarna är korrekt utförda för att du inte ska riskera vattenskador.
 
T
J Jacob H skrev:
Ja jag förstår att det går att göra men frågan är om det är tillåtet eller om man kan göra på något sätt för att få det tillåtet?
Brunnen är en bit ut men kommer sätta fasta glasväggar så är inget problem..
Vad menar du med att fixa förresten? Det är ju bara att sätta utanpåliggande rör upp till en blandare så är det klart.
 
J
T tank77 skrev:
Vad menar du med att fixa förresten? Det är ju bara att sätta utanpåliggande rör upp till en blandare så är det klart.
Vad jag förstår är det inte okej med rörgenomföringar på vägg i zon 1...? Därav min fråga om det är något som går att fixa för att ändå få det godkänt.
Mvh
 
T
J Jacob H skrev:
Vad jag förstår är det inte okej med rörgenomföringar på vägg i zon 1...? Därav min fråga om det är något som går att fixa för att ändå få det godkänt.
Mvh
Jo, det är klart att det är godkänt med rörgenomföringar i zon 1. Hur tror du annars man skulle få vatten till duschblandaren?
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Enligt säker vatten så är väl inga genomföringar förutom direktkopplade till duschblandaren ok så det blir ju svårt om du inte kan bygga duschen bredvid så detta blir utanför, eller skita i att det är ett avsteg.
 
Redigerat:
T
Rickard. Rickard. skrev:
Enligt säker vatten så är väl inga genomföringar förutom direktkopplade till duschblandaren ok så det blir ju svårt om du inte kan bygga duschen bredvid så detta blir utanför, eller skita i att det är ett avsteg.
För femtielfte gången TS rör är godkända, kvittar var dom är placerade!
 
Rickard.
T tank77 skrev:
För femtielfte gången TS rör är godkända, kvittar var dom är placerade!
Diagram som visar minimimått för rörgenomföring i våtrumsvägg med tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tolkar jag fel?
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
T
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]
Och?

Vad jag kan se verkar TS rör vara 5-6 cm från vägg och 40mm cc var godkänt när TS badrum gjordes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.