Tja.

Vi blåser ut vårt hus och har anlitat en totalentreprenad. Ett bolag vi efter tid har tappat förtroendet för.
Projektet står mer eller mindre stilla av olika anledningar. Ett steg fram och två steg bak.

Enligt våra mått saknar de kunskap, kommunaktion, erfarenhet och nu tillit.

Trots allt glimtar tvättstugan ljuset och stommarna sakteligen faller på sin plats. Men vad händer då??

Två rör dyker upp från golvet?!

Ingen vet var dessa kommer från eller var det går. Hantverkarna frågar mig?? ... Hmm? Det är dom själva som bilat och gjort stambytet några veckor innan.

Mina frågor lyder:

Är dessa rör godkända rörgenomföringar?
Ett stambyte har gjorts (eller?) Varför har man inte gjort något åt rören tidigare?
Kan det vara så enkelt att mina hantverkare "duckar" rören?

Alla svar dumma som kloka kan hjälpa oss vidare i vårt bygge.
Trötta barnföräldrar
 
  • Byggarbetsplats med exponerade kopparledningar, vit vägg, gul markeringstejp och byggdamm på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Kan det vara rör till en radiator, fanns det en radiator i badrummet förut?
Eller vad fanns på den platsen förut?

Det är mycket riktigt inte tillåtet med andra rör än avloppsrör genom golvet i badrum.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Kan det vara rör till en radiator, fanns det en radiator i badrummet förut?
Eller vad fanns på den platsen förut?

Det är mycket riktigt inte tillåtet med andra rör än avloppsrör genom golvet i badrum.
Man tackar.
Ingen vattenburen radiator.
Efter lite sökning fann jag mäklarbilder.

Troligtvis vatten till blandare, dusch och tvätt.
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, skåp, fönster och korgar. Neutralt, ljust rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, skåp och en diskho. Neutral färgsättning och organiserad förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det borde de ju verkligen ha åtgärdat, för alla badrumsrenoverare vet ju att man inte får ha tappvattenrören genom golvet och när de drog nya vattenrör borde de förstås ha tagit bort de gamla samtidigt.
 
  • Gilla
Värmdö4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det borde de ju verkligen ha åtgärdat, för alla badrumsrenoverare vet ju att man inte får ha tappvattenrören genom golvet och när de drog nya vattenrör borde de förstås ha tagit bort de gamla samtidigt.
Gäller det verkligen vid renovering? Jag har för mig att det är ok att använda samma rör i våtrum vid renovering. Blir detta badrum eller tvättstuga ? Kommer golvbrunn finnas?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gäller det verkligen vid renovering? Jag har för mig att det är ok att använda samma rör i våtrum vid renovering. Blir detta badrum eller tvättstuga ? Kommer golvbrunn finnas?
Branschreglerna är inte annorlunda för att det är en renovering.
Nu ser det ju ut att gå utanpåliggande vattenrör just ovanför de uppstickande rören så de gamla verkar ju inte vara tänkta att användas.

Om det inte längre finns en dusch i rummet är det inte ett badrum och i tvättstugor utan dusch/bad så finns det en del lättnader, vilka jag inte kan utantill. I tvättstugor ska det väl finnas en golvbrunn.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Excel
Det är nog klokt att fimpa dessa rör och ersätta med rir om ni ändå renoverar. Försök att lista ut vilka vilka rör frön fördelaren som leder dit.
 
Njaaa. Det är nog relativt vanligt att man låter rören komma upp ur golvet vid en renovering. Kostnaden för ett korrekt utförande kan bli orimlig. Men då skall det skrivas en avvikelse i våtrumsintyget. Konsekvensen är att försäkringsbolaget ev. inte ersätter om det finns en regelvidirg genomföring, och det är just där en vattenskada inträfar. Men den skrivna avikelsen innebär att den som utfört vet att det är fel. Och utan skriven avikelse kan försäkringsbolaget avfärda hela badrummet som icke fackmannamässigt, även om resten verkar vara korrekt. Och bolaget kan neka ersättning även om skadan är helt orelaterad till den odokumenterade avikelsen. Framförallt om det inte går att helt avgöra vad som är fel.

Ett badrum är antingen fackmannamässigt eller inte, det kan inte vara nästan fackmannamässigt. Fackmannen förväntas göra allt rätt. Om det inte går att göra rätt med rimliga insatser, så skriver fackmannen en avikelse. Då är badrummet som helhet fackmannamässigt. Utan den skrivna avikelsen, så är utförandet inte fackmannamässigt, även om det är till 99% korrekt utfört.
 
  • Gilla
kneckedeck
  • Laddar…
Excel
Vad är livslängden på dylika rör? Hade liknande och de var till och med skarvade i bjälklaget😔. Oavsett regler skulle jag nog ändå välja att uppgradera enl ny standard. Vattenskador är jobbigt och dyrt.
 
Det är prisolrör, kopparrör med en plastmantel utanpå, som brukar gjutas in i plattan, dom kommer säkert upp någonstans, ser även ut att vara pluggade, kan vara ihop med andra vattenrör. Du kan stänga av inkommande vatten, öppna en VV-kran ( tryck i VVB ) och lätta på en plugg, en annan öppnar någon lite på inkommande, sprutar det då så är dom ihop med andra rör.

EDIT Livslängden är måååånga år, sen som någon sa, skarvade i bjälklaget ( träbjälklag ) där håller dom mååånga år. Ingjutna i betong, kan vara problem om dom inte har set till att isolera ordentligt, koppar och cement gillar inte varandra och koppar oxiderar bort. Risk för läcka är stor.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gäller det verkligen vid renovering? Jag har för mig att det är ok att använda samma rör i våtrum vid renovering. Blir detta badrum eller tvättstuga ? Kommer golvbrunn finnas?
Tvättstuga.

Fick svar från byggherren; ”De hade glömt ta bort rören:) Det är lugnt. Rören är inte i funktion”
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Men problemet är inte huruvida rören är i funktion. Utan att de passerar genom tätskiktet. Det är svårt att få det tätt runt rören.
 
V Värmdö4 skrev:
Tvättstuga.

Fick svar från byggherren; ”De hade glömt ta bort rören:) Det är lugnt. Rören är inte i funktion”
Hmmm, risk för vattenskada är väldigt låg just i ditt fall men den finns där. Jag skulle bli mer orolig om hantverkarna har "glömt" något annat också, eller har dålig koll på kraven som finns.
 
H hempularen skrev:
Njaaa. Det är nog relativt vanligt att man låter rören komma upp ur golvet vid en renovering. Kostnaden för ett korrekt utförande kan bli orimlig. Men då skall det skrivas en avvikelse i våtrumsintyget. Konsekvensen är att försäkringsbolaget ev. inte ersätter om det finns en regelvidirg genomföring, och det är just där en vattenskada inträfar. Men den skrivna avikelsen innebär att den som utfört vet att det är fel. Och utan skriven avikelse kan försäkringsbolaget avfärda hela badrummet som icke fackmannamässigt, även om resten verkar vara korrekt. Och bolaget kan neka ersättning även om skadan är helt orelaterad till den odokumenterade avikelsen. Framförallt om det inte går att helt avgöra vad som är fel.

Ett badrum är antingen fackmannamässigt eller inte, det kan inte vara nästan fackmannamässigt. Fackmannen förväntas göra allt rätt. Om det inte går att göra rätt med rimliga insatser, så skriver fackmannen en avikelse. Då är badrummet som helhet fackmannamässigt. Utan den skrivna avikelsen, så är utförandet inte fackmannamässigt, även om det är till 99% korrekt utfört.
Tack för din input. Gäller samma regler när det är en tvättstuga med varmvattenberedare utan dusch och WC?
 
H hempularen skrev:
Men problemet är inte huruvida rören är i funktion. Utan att de passerar genom tätskiktet. Det är svårt att få det tätt runt rören.
J jonaserik skrev:
Det är prisolrör, kopparrör med en plastmantel utanpå, som brukar gjutas in i plattan, dom kommer säkert upp någonstans, ser även ut att vara pluggade, kan vara ihop med andra vattenrör. Du kan stänga av inkommande vatten, öppna en VV-kran ( tryck i VVB ) och lätta på en plugg, en annan öppnar någon lite på inkommande, sprutar det då så är dom ihop med andra rör.

EDIT Livslängden är måååånga år, sen som någon sa, skarvade i bjälklaget ( träbjälklag ) där håller dom mååånga år. Ingjutna i betong, kan vara problem om dom inte har set till att isolera ordentligt, koppar och cement gillar inte varandra och koppar oxiderar bort. Risk för läcka är stor.
Nu är ju rören gjutna i betongplattan och som du skriver verkar risken större för en vattenläcka då? Golvet är ju "klart" nu med flytspackel, tätskikt, värmeslingor, klinker och allt vad det innebär, är alternativet då att bryta upp allt, ta bort rören i betongplattan och sedan göra om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.