jag hade köpt en Nibe 1215-7  40-50 000:-
130-150m borra 40-50 000:-

detta blir 0 till 30 000:- dyrare än den pump du föreslog, men min anlägning kommer inta att andvända tilskottsel alls & kan därmed drivar på 16A huvudsäkring


kostnader för att instalera pumpen är inte medrämnar, men det är det ju inte hellar på den andrapumpen
 
jag kan visa vad jag har för siffror på min anlägning, så blir det lättare.

jag har ett hus på ca 230m2 ca 200m2 värms till 21 grader & resten till 15 grader.

jag har en 8,5kW pump med 170m altivt bordjup
Jag bor i sörmland & nu har vi 0 grader ute.

min pump jobbar då på följande vis. börvärdet på vb-fra är 35 grader. men efter som att pumpen lobbar med flytandekondensering så sjunker vb-fram tll 26grder inan pumpen startar.
när den startar så går vb-fram up till 30 grader på bara några minuter & KB-in sjunkar lika snabt till +5grader

KB- sjunker från +5 till +4 efter10 min & +3 efter yttligare 10 min & till sist ned till +2 efter yttligare 10 min & där stannar den oavsett hur länge pumpen går.

VB-fram höjs från 30-40 på 15 min & från 40- 45 på yttligare 10 min sen kan den höjas till 47 där den stannar om pumpen går länge.

vid 0 grader som vi har idag går pumpen i 20-25 min & står still i ca 40min

nu kan ni kolla lite tidigare i denna tråd vad min pump får för verkningsgrad.

som ni ser så stiger VB-fram lite för fort för att vara optimalt, men det har jag tänkt att lösa igenom att montera en 200liters ack i seria med radiatorerna för att öka systemets vattenvolym, då kommer den varken sjunka eller stiga lika långt från börvärdet.

på dom 47 grader som pumpen klarar av att göra så räcker det till -24 grader uten eltilskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.