Nytt projekt!
Som en del av er kanske redan vet så bor jag i ett hus från -59 och håller på att renovera tvättstugan.
I tvättstugan sitter ett element ca 1,5m upp på väggen och det skulle jag vilja flytta till en annan vägg och sätta på en normal höjd i rummet. Jag har några frågor kring detta innan jag drar igång!
Rören är ca 17mm stålrör (vad kallas dessa och vilken gäng är det??)
Finns det övergångar från dessa rör till moderna rör och applikationer?
Vart får jag tag på verktyg för att gänga om dom gamla rören så att jag kan montera ev övergångar till det nya rörsystemet och radiator/erna? Kompletterar med lite bilder i e.m.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Skulle tro att det är 3/8 gäng och det finns rätt gott om färdiga övergångar, pluggar och annat att köpa.

Mvh.
B-E
 
Dimensionen kan även benämnas R10
För övergångar till ex.vis koppar kan du använda R10-12 art.nr 3577
Då kör du 12mm koppar till radiatorn vilket är tillräckligt.

Kör med ovan kopplingar så behöver du ingen gängkloppa ! :)

jocke
 
Well!
Rören går rätt nära väggen och har en 30graders vinkel ut ifrån väggen vid elementet så det ser lite illa ut att bara koppla in sig på befintliga gängor :(

Svärfar kommer och hjälper till med kaklingen till helgen så...

1. Vad tror ni om att kapa rören, gänga om och sätta dit två kulventiler (R10 till 12 klämmrings) så att jag får bort elementet innan kakling.
2. Sen när det är färdig kaklat hänger jag på det nya elementet på kulventilerna och öppnar dom!?
3. Skall man använda lödda rör eller klämringskopplingar?
Då slipper jag tömma systemet två gånger!?
 
Alltid bra med avstängningsventiler tycker jag.

Hur ser det ut i andra ändan av rören, kan man sätta kulventiler där?

En annan variant kan vara att dra nya rör och klammer i er nya fina tvättstuga. När vi drog nytt i ett rum (ersatte 3/8. R10 järnrör) så lödde vi och vitmålade med elementfärg. Målade baksidan på rören innan montering av klammer och rör, nytt underlättar läggandet av nytt ytskikt på väggen bakom rören.
 
Jo det är det jag tänkt göra. Skall köpa ny radiator också!
Så du rekommenderar lödda rör!?
Vad tror ni om 12mm prisolrör?
 
Lödda har jag för mig är billigare och rakare än prisol, prisol är enklare att böja och är vita på en gång men det brukar vara bökigt att få dom raka. Om du skall förbi ett hörn blir det nog enklare att smyga närmare väggen med en lödvinkel.
 
Som det ser ut nu kommer jag att köra två stycken unifix 10 till R10 ock koppla på två kulventiler där.
Då kan jag kapa rören där jag vill utan att behöva gänga och krångla!?
Sen när allt är kaklat kan jag bestämma mig för vart jag vill ha elementen.
Lutar åt lödda rör, har krånglat med att få prisolrör raka tidigare, hade förträngt det :(

Eller tror ni att det är bättre att gå på rören direkt med kulventilerna och använda sig av s.k. "super" klämringar i kulventilerna?
 
Beställde 2 st 4396 på RBR.
Försökte få tag på dom här i Stockholm men antingen hade dom stängt när jag slutar jobbet, inte några hemma, visste inte vad jag pratade om eller så sålde dom inte till privatpersoner. Fick känslan av att dom ville behålla en yrkeshemlighet ha ha!
 
Aldrig fel att beställa från RBR om man känner sig säker.

Den klämkopplingen jag köpte till ett 1 1/4 rör kostade 5-600:- i strängnäs
Men på Rinkaby 268:- ex frakt + exp iofs. :(

Å andra sidan kunde jag "förhöra" expediten om hur den skulle monteras och få lite andra
svar, så det kändes tryggare, den sitter ju ändå på inkommande röret, skönt om den sitter kvar....


:)
 
  • Gilla
rockles
  • Laddar…
Ju mer man börjar komma in på "specialdelar" desto mer inser man vad begränsade byggvaruhusen är i sitt sortiment.
Dom har bara "änligen hemma prylarna" bling blinget och basgrejorna, och jag tjänade nog en 300.- inkl exp avg på att leta reda på alternativ till yrkesbutikerna. Skall koppla in grejorna idag och skickar bild på slutresultatet :)
 
Bättre sent än aldrig?
Så här blev slutresultatet!
Fick tvillingar mitt uppe i renoveringen så det har stått lite still ett tag :)
 
  • 2819238720_3310266b46_o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där vart väl stiligt!

Grattis till tvillingarna, färdigrenoverat ett tag framöver nu då?

:)
 
  • Gilla
rockles
  • Laddar…
Well! Det blir ju inte lika mycket tid om man säger så ;-) Dessutom med ett motorrenoverings projekt på G så är det liiite tight just nu ha ha! Håller på att plocka ihop en 6.6 L V8 med lite godis :)
 
Då skulle jag satsa på V8:an, mkt. roligare än att böka med gamla sketna rör
Fast kanske dyrare att bygga en V8 än att skruva dit ett par ballofixer . :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.