tror att jag har läst att man ska ha ca 2-10mm bruk så det blir ju inte så himla mkt mindre
 
PST skrev:
Hmm, låter lite voodo.. men ett större tvärsnitt kan knappast vara av ondo iallafall. Det finns rör med mer eller mindre slät insida dessutom, jag kan tänka mig att ett rör med en insida som liknar ett spirorör i uppbyggnad kan inducera virvelbildning iofs.
Nja, snarare fysik. Vattnet i badkaret bildar också virvlar trots att badkaret inte har några sprialformationer i botten. Jag skulle gissa att vi de hastigheter som normalt råder i en rökkanal (inte så höga) är strömningen att betrakta som laminär, inne i röret. Rätta mig dock om jag har fel.

Men för eldstäder till kaminer och öppna spisar tror jag att du har helt rätt. Hålller man sig inom "de vanliga" dimensionerna kan man knappast ha för stor rökkanal. (Små pelletspannor kan krävan annat).
 
PST skrev:
En nackdel med insatsrör isolerat med vermiculite är att skorstenen inte värms upp på samma sätt, är man van vid att skorstensstocken är varm och skön i de rum de passerar kan det kännas som en ovälkommen nyhet..
Hur mycket isolerar det?Då eldar man mer för kråkorna än tidigare
 
Kloge skrev:
Hur mycket isolerar det?Då eldar man mer för kråkorna än tidigare
Har inga siffor på det, beror på hur mycket vermicultite som får plats mellan rör och tegel också.

Men sätter in ett insatsrör gör man ofta i samband med att man installerar någon bättre eldstad. I en vedpanna kan man dessutom ofta sätta in mer turbolatorer i pannans rörtuber för att sänka rökgastemperaturen och låta mer stanna i pannan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.