O
Per_2014 skrev:
Avvikelse = att vissa/många försäkringsbolag ej tar en eventuell vattenskada om så sker vid i detta fall rörgenomföringen. Tyvärr
Det kanske kan stämma, men i vissa fall måste lösningar som i detta fall göras. Det är en lgh, att börja flytta dessa rör är inte alltid det mest görliga tyvärr. Då dessa ser ut att komma från huvudledningarna. Att då försöka flytta dessa är inte det lättaste. Då måste man göra avsteg. Man får se till att göra det bästa av situationen.
 
O
MariaairaM skrev:
Tack för alla svar! :)
Lägenheten är i en sjuttiotalsfastighet så jättetjocka betongväggar är det nog inte, vet att det är risk att komma ner till grannen om man försöker flytta brunnen..

Lägenheten har varit köpt på spekulation av säljarna som renoverat upp den, jag tror att de bröderna är mer snickare än kunniga kring våtrumsregler.

Just nu lutar det åt att dra om rören till blandaren till den andra väggen i den hörnan och flytta blandaren dit, och där sätta upp duschdörrar i en halvcirkel "på långsidan" och alltså skippa själva hörnan. Och sen be säljaren som gjort jobbet att byta de plattor där blandaren sitter idag så det blir snyggare på den väggen.
Så får rörtrasslet vara kvar, får ställa en stol eller något framför så det inte blir lika påtagligt!
Hur mycket bättre blir det om du flyttar blandaren? Det ser inte ut att göra så stor skillnad. Mycket av ormboet blir nog kvar... Men man kan flytta blandaren, det kan vara smart! Då blir det inte samma vattenbelastning på rörgenomföringen. Vet dock inte hur det går att byta ut en kakelplatta... Kan vara svårt att göra med tanke på tätskikt.
Men varför skulle säljaren villa hjälpa dig med detta?
 
Det blir såklart utanpåliggande, så som det redan är.
Kom dock ihåg att de rörhållare du har är skruvade, de kommer lämna synliga hål i kaklet när du tar bort dem.
 
Enligt VVS-kille jag pratat med kan man tydligen "pilla loss" plattorna utan att röra tätskiktet bakom. Och bara silicona hålen bakom.
Hur långt ifrån våtzon 1 måste de inkommande rören vara? Och var går gränsen för våtzonen? Är det vid en duschvägg eller är det något standardmått från typ duschens centrum?

Säljaren har bara en anledning att hjälpa mig, han har sagt att det är godkänt och jag har inte tillträtt ännu- inte betalt mer än handpenningen! Så lite i hans intresse borde det allt vara!

Ormboet blir absolut kvar om man flyttar blandaren, men är det ingen vattenbelastning på kan man bygga "en låda" över, eller bara ställa en stol, en handdukshylla, whatever framför för att gömma det lite! :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här funderar jag på att lösa det, men är inte säker på att ormboet hamnar utanför våtzonen även om det inte kommer att belastas?
 
MariaairaM skrev:
Säljaren har bara en anledning att hjälpa mig, han har sagt att det är godkänt och jag har inte tillträtt ännu- inte betalt mer än handpenningen! Så lite i hans intresse borde det allt vara!
Nja, det är ju inget dolt fel.
Det som det kanske kan hänga på är väl hans uttalande om att det är godkänt?
Jag tror faktiskt att du inte har så mycket hållhake här, du kanske riskerar handpenningen?

Men jag är ingen jurist.....
 
Han hade inte papprena med sig då vi skrev kontrakt men försäkrade att allt var godkänt och att vi ska få papprena innan tillträde, så om det inte stämmer kan vi häva köpet, vilket vi inte är intresserade av. Men det gör ju att han antingen är villig att hjälpa till eller så får man ändra köpeskillingen, eftersom badrummet är betydligt mindre värt om det inte är godkänt. Den delen tror jag allt löser sig.
Jag är mest intresserad av hur man kan göra det godkänt utan att riva ner allt och börja om! :)
 
Det går inte.
 
O
Varför skulle inte badrummet var godkänt? Den bilden på ormboet är ingen anledning att badrummet inte är godkänt.
Man måste göra avsteg ibland ifrån reglerna. Ibland fungerar inte verkligheten ihop med reglerna. Det här är ett sådant fall... Sedan om det är snyggt eller inte är en helt annan sak.

Så som jag ser det så har du ingen hållhake på honom alls... Att byta ut en kakelplatta är väl lite si och så med vad som gäller. Det får proffsen här på forumet ta hand om.... Men inget är självklart...
 
Det jag ville säga var att om det blir ett tätskiktsläckage vid just de rören så kanske inte försäkringsbolaget tar den skadan. Badrummet i övrigt kan ju vara helt enligt reglerna.
 
Våtzon 1 är hela golvet och väggar till 1m utanför duschvägg eller badkar.
 
Det är just det jag är rädd för, om olyckan skulle vara framme, vad måste jag göra nu innan för att försäkringen den dagen ska täcka.
Som det är byggt idag är helt uteslutet, då kommer jag troligen få vattenskador.

Men om man gör som på min extremt proffsiga skiss, vad skulle försäkringsbolagen säga om en sådan typ av konstruktion?
Hur funkar det då med våtzon 1?
Om man kallar väggen där blandaren sitter idag för vägg A och väggen dit jag planerar att flytta blandaren till för vägg B.
Är vägg A fortfarande inkluderad i våtzon 1 då eller är det bara vägg B som berörs?
Troligen kommer det isf vara ca 50 cm mellan duschväggen och vägg A. Vägg A kommer ju i praktiken aldrig att belastas med vatten men den är fortfarande inom en meter.
Om vägg A ingår i våtzon 1, hur skulle försäkringsbolagen då ställa sig i frågan vid en eventuell vattenskada?

Tack för alla svar! :)
 
O
Jag tror inte det gör någon skillnad i våtrumszoner...
Att börja flytta blandare och fixa om rören kommer att skapa risker. Då kommer det bli nya hål i väggen och de gamla blir kvar.

Jag förutsätter att det är proffs som gjort badrummet.... Ormboet är inte vackert men det lär inte skapa något problem. Det är en risk självklart! Men har de gjort rätt så borde risken vara minimal.Därför lär inte FB vara något problem.
Ditt problem tror jag är väldigt vanligt... Att börja flytta runt vattenledningar och blandare är en risk. Så bygg en liten rolig låda med kakel så ser det bättre ut! Det är den enkla lösningen...
 
Bygg en låda, gärna med sluttande överdel, med distanser från golvet så upptäcks eventuellt läckage från rörkopplingar.
 
Slutet gott, allt gott!
Tusen tack för alla svar, jag har haft en besiktningsman på plats som nu godkännt alla delar vilket gör att försäkringsbolag godkänner bygget!
Fritt fram att "bygga en låda" och bara duscha rätt på! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.