Hej!
Jag har precis köpt en lägenhet med ett helt nyrenoverat badrum inför försäljningen, aldrig använt.
Idag är det ett badkar installerat, vilket jag vill lyfta ut och göra om till dusch.
Renoveringen är gjord enligt dagens regler av fackfolk så jag utgår från att alla våtlager mm håller för belastningen som en dusch direkt mot vägg/golv innebär.

Men när jag började slita i badkaret gjorde jag ett litet fynd..
På väggen framför badkaret, där blandare och allt sitter, finns århundradet fulaste rördragning, modell råttbo!

Även jag inser att jag inte kan belasta rören fullt genom att duscha rätt på, då kommer vattenskadan snart som ett brev på posten.

Så min fråga är, vad KAN man och vad FÅR man göra för att främst skydda men också gömma rören?
Eftersom allt är helt nyrenoverat får lösningen inte skära för hårt i det estetiska ögat, men funktionaliteten är givetvis viktigast.

Tyvärr ligger golvbrunnen perfekt för dusch i just den hörnan så det är inte aktuellt att flytta till en annan del av rummet.


IMG_2385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Duschkabin. Eller vägg av frostat glas.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Duschkabin. Eller vägg av frostat glas.
Hur menar du med frostat glas? Att man drar vidare rören till andra väggen och sätter blandaren där, och sen sätter ett frostat glas en bit ut från väggen som täcker alla rörkopplingar där de är idag? Så att hela den känsliga väggen blir skyddad av glaset?
Vad gäller då med möjligheterna att inspektera eventuella fuktskador bakom glaset? Får man bygga en sån konstruktion som ändå är ganska permanent?

Duschkabin är en absolut sista lösning, för att jag själv tycker det är både fult och svårt att städa.

Tacksam för alla tips och lösningar! :)
 
Kan du flytta ballofixerna till annat ställe tex inne i en trumma? Då skulle du kunna bila in rören i väggen och få en helt dold installation
 
O
Kanske inte så roligt att göra om ett helt nyrenoverat badrum för att eventuellt kunna flytta in rören i väggen...

Jag misstänker att "ormboet" är en kompromiss med tanke på rådande omständigheter...
Det känns ändå helt okej utfört... Men egentligen omöjligt för mig att svara på, dessutom är det svårt att göra några egentliga bedömningar utifrån en bild...

Jag tror att det billigaste är att leva med problemet och söka lösningar för att anpassa sig...
Så vida du inte känner för att göra om hela badrummet...
Bygg en huv och placera runt rören... Det är en lösning som inte bryter några tätskikt...
 
Redigerat:
Man kan bygga in det med t ex glasytor som ovanpå har en glashylla för duschgrejor. En välsorterad glasmästare har profiler för att få ihop det med passande urtag för rören. Detta kan närsomhelst tas bort för inspektion eller manövrera ballofixerna.
 
Jag tänkte också att bygga en "huv", där ovansidan används för förvaring av schampoflaskor, tvål mm.

Men varför glas? Det gällde väl främst att dölja "ormboet"?
Ett bygge i plastskivor, 10 cm djupt, 70 cm brett och lika högt.

Det finns lättarbetade vita plastskivor som används till reklamskyltar mm.

Alternativt ett bygge som kläs in med kakelplattor för att smälta in i miljön.

Allt löstagbart så klart.
 
Det följer INTE gällande regler enligt Säker Vatten. Inga rörgenomföringar får finnas i duschzonen. Förutom golvbrunn och eventuella infällda rör till blandare. Det bästa i ditt läge är att bygga en låda av våtrumsskivor, tätskikt på lådan, kakla sen den med likadantkakel som på väggarna, silkona fast den i överkant och längs sidorna, EJ i nederkant för att kunna upptäcka eventuellt läckage.
 
Det går att avvika från Säkert Vatten, se här:http://www.sakervatten.se/vanliga-fragor/installationsfragor
Skadan är ju redan skedd och det kan antas att TS har motsvarande papper från sin installatör.
Att bygga en sådan låda som föreslagits i nr 6 och 7 ändrar ju inget. Pers förslag är knappt säkrare än en gls eller plexilåda. Dessutom kan den inte tas bort för att komma åt ventilerna
 
Jag hade nog inte brytt mig om att göra någon annan lösning där.

Eftersom det är en lägenhet, och man inte brytt sig om att göra något åt rören gissar jag på att det är betog eller tegelväggar.

Om det nu är gjort av "vettigt" folk så skulle jag tro att de gjort vad de kan för att göra det bra eftersom det är en avvikelse mot branschreglerna (vilka inte är lag).

Hur det än är så kommer rören ut genomväggen.
Det kan ju vara så att det sitter manschett och tätmassa helt enligt skolboken där...
 
Per_2014 skrev:
Det följer INTE gällande regler enligt Säker Vatten. Inga rörgenomföringar får finnas i duschzonen. Förutom golvbrunn och eventuella infällda rör till blandare. Det bästa i ditt läge är att bygga en låda av våtrumsskivor, tätskikt på lådan, kakla sen den med likadantkakel som på väggarna, silkona fast den i överkant och längs sidorna, EJ i nederkant för att kunna upptäcka eventuellt läckage.
Säker vatten skrev:
2.8.1

Rörgenomföring med tappvatten eller värmerör i vägg med tätskikt:
Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga
rörgenomföringar finnas i plats för bad eller dusch.
Så det är nästan rätt, vanligtvis hamnar rörgenomföringen bakom en väggbricka.
De kommer ut genom vägg, det är två rör, men de hamnar inte bakom väggbrickan till blandaren.
 
T
.....eller så behåller du badkaret!
 
Tack för alla svar! :)
Lägenheten är i en sjuttiotalsfastighet så jättetjocka betongväggar är det nog inte, vet att det är risk att komma ner till grannen om man försöker flytta brunnen..

Lägenheten har varit köpt på spekulation av säljarna som renoverat upp den, jag tror att de bröderna är mer snickare än kunniga kring våtrumsregler.

Just nu lutar det åt att dra om rören till blandaren till den andra väggen i den hörnan och flytta blandaren dit, och där sätta upp duschdörrar i en halvcirkel "på långsidan" och alltså skippa själva hörnan. Och sen be säljaren som gjort jobbet att byta de plattor där blandaren sitter idag så det blir snyggare på den väggen.
Så får rörtrasslet vara kvar, får ställa en stol eller något framför så det inte blir lika påtagligt!
 
Behålla badkaret hjälper inte, eftersom det är takdusch kan man inte "sittduscha" som man ska i badkar, så det är inte heller godkänt! Plus att jag är en stark badkars-motståndare! ;)
 
Avvikelse = att vissa/många försäkringsbolag ej tar en eventuell vattenskada om så sker vid i detta fall rörgenomföringen. Tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.