Blev väldigt nyfiken på bitt bygge BjörnBygg, har du lite bilder på det?
 
phl skrev:
Blev väldigt nyfiken på bitt bygge BjörnBygg, har du lite bilder på det?
Visst har jag det, kan dock ligga i en gammal dator så det kan ta lite tid att få fram dem :)
 
Lovade att lägga upp några bilder på min hemmabyggda spånsug så jag passade på att ta iaf några bilder när jag gjorde lite underhåll på den i helgen. :)

Kommer göra en större service på den längre fram eftersom kilremmarna och filterpatronerna behöver bytas.

Lite kort om den så är det ett medelvakuum system på ca 14kPa, max kapacitet ca 800m2/ h

Motorn är en tvåhastighetsmotor på 3kW
Stoftenheten har en filteryta på 1,8m2 och har automatisk rensning. ( en motor skakar filtren autmatiskt ngn minut efter att sugen har stannat).

Använder den med slangar från 32mm upp till 100 mm.
Oftast räcker det att köra den på halvfart men när man kör på full effekt suger det som bara den;)
 
  • 2012-04-17 16.40.56.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-17 10.41.55.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för fläkthjul du använder dig av? Var det cyklonseparation eller endast filter?
 
phl skrev:
Vad är det för fläkthjul du använder dig av? Var det cyklonseparation eller endast filter?
Det är en egen tillverkad högtrycksturbin, gjord i svetsad stålplåt.;) Det är enbart filter i den, hade inte så bra koll på hur man bygger en cyklon för några år sedan:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.