Det har uppstått en märklig situation då centrum i vår lilla stad begåvades med en restaurang med en kolgrill. På något sätt måste ju röken från grillen evakueras, självklart, men detta tycker jag med många andra tar priset. Rökutblåset är nämligen bara några meter från huskroppar på tre sidor. Dessutom i samma höjd som vårt luftintag för ventilation (heter väl ”frisklufintag” - i detta fall blir det ju rökintag). Detta i sin tur mellan ca 6 och 11 meter nedanför husens taknock (vi har en bostadsvåning och vind ovanför oss). Röken måste dessutom vara ganska kall - den leds ut i ett smalt rör som ringlar först ett tiotal meter på marken för att sedan vridas uppåt kanske ett par meter där den blåses ut med en stark fläkt. Hur som helst; inte ens under högtryck stiger röken uppåt utan blåses ut vågrätt mot våra friskluftintag - riktningen avgörs av vindarna - och under lågtryck sjunker den ned täckande hela det slutna torget med blågrå smog. Allting i bostaden börjar lukta stickande rök, ögonen svider, det sticker i halsen och miljökontoret hos kommunen menar att vi skall söka ändring till saken själva hos ”rökeriet”, fast de kan ju inte göra något om de skall fortsätta med sitt värv.
Fast det måste väl vara kommunen som är tillståndsgivare och ansvarig för bygget.
Någon som vet hur det egentligen skall gå till?
 
Ok. Är du säker på att de eldar med kol? Då ör det 1a och då skall avluften mynna 1 m ovanför taknock. Annars är det 300 mm som gäller för 1a el och gasdrivet. Även 1b kräver avluft på 300 mm. Det du kallar friskluftsintag förmodar jag är uteluftsintaget. Det finns regler där med men som jag tolkar det så är avluften på fel nivå i förhållande till regelverket.
T Allan Fagerlund skrev:
Det har uppstått en märklig situation då centrum i vår lilla stad begåvades med en restaurang med en kolgrill. På något sätt måste ju röken från grillen evakueras, självklart, men detta tycker jag med många andra tar priset. Rökutblåset är nämligen bara några meter från huskroppar på tre sidor. Dessutom i samma höjd som vårt luftintag för ventilation (heter väl ”frisklufintag” - i detta fall blir det ju rökintag). Detta i sin tur mellan ca 6 och 11 meter nedanför husens taknock (vi har en bostadsvåning och vind ovanför oss). Röken måste dessutom vara ganska kall - den leds ut i ett smalt rör som ringlar först ett tiotal meter på marken för att sedan vridas uppåt kanske ett par meter där den blåses ut med en stark fläkt. Hur som helst; inte ens under högtryck stiger röken uppåt utan blåses ut vågrätt mot våra friskluftintag - riktningen avgörs av vindarna - och under lågtryck sjunker den ned täckande hela det slutna torget med blågrå smog. Allting i bostaden börjar lukta stickande rök, ögonen svider, det sticker i halsen och miljökontoret hos kommunen menar att vi skall söka ändring till saken själva hos ”rökeriet”, fast de kan ju inte göra något om de skall fortsätta med sitt värv.
Fast det måste väl vara kommunen som är tillståndsgivare och ansvarig för bygget.
Någon som vet hur det egentligen skall gå till?
 
  • Gilla
TAlF
  • Laddar…
Det är inte nödvändigt i alla fall. Man kan filtrera röken så att den kan släpas ut på annat sätt.

Varför skulle kommunen vara ansvarig för bygget?
Det är däremot dem du bör kontakta om det orsakar problem. Jag vet att det förekommer att fått tillstånd som förutsätter filter, men att de tas bort av ekonomiska käl. Så det är kanske läge för tillsyn om restaurangen lever upp till kraven. Om de ens har tillstånd.
 
Finns inga filter som är godkända vid imkanal 1a,1b. Vid 2a/b börjar det bli ok med återvinning. Kommunerna ställer kraven på rengörningsintervaller. Sotarn skall ha besiktigat osv.
D Daniel 109 skrev:
Det är inte nödvändigt i alla fall. Man kan filtrera röken så att den kan släpas ut på annat sätt.

Varför skulle kommunen vara ansvarig för bygget?
Det är däremot dem du bör kontakta om det orsakar problem. Jag vet att det förekommer att fått tillstånd som förutsätter filter, men att de tas bort av ekonomiska käl. Så det är kanske läge för tillsyn om restaurangen lever upp till kraven. Om de ens har tillstånd.
 
Har inte kommunen plikt att besikta dylika nybyggen, den här kanalen är byggd enbart för detta ändamål. Då jag kontaktar kommunen säger de att jag är pliktig att ta kontakt med källan till röken eller i annat fall ägaren av fastigheten och utifall att det blir anmärkning sätter de igång med utredning. Det här är fråga om ett nybygge.
Vi har i fastigheten nymonterad ventilation och fyller gott och väl OVK för vår del. Fast det blir ju inte så om fläktarna drar in rök.
 
Någon sorts kol eldar de väl men för mig luktar det inte som träkol. Lukten är som på antracit som vi eldade med under 50- och 60-talen.
Vårt luftintag är i alla händelser högre upp än deras rökutblås, sedan kommer ju de som bor ovanför oss.
 
Helsingborgs miljöförvaltning har en bra blankett att använda vid störning från verksamhet.
https://helsingborg.se/wp-content/uploads/2014/10/anmalan_verksamhet_2016.pdf

Sida 2 kan du använda som mall och skapa ditt egna dokument.
Viktigt att få med datum och att du kommer skicka in till kommunen efter 3 veckor om inget svar ges.
Kan vara en fördel att få med några fler personer som även är störda av röken i dokumentet.

Är det en ny verksamhet med risk för utsläpp av rök/avgaser borde det gjorts en riskanalys eller liknande vid konstruktion/bygglov.
Detta är något som kommunen får titta på om ni inte får svar från verksamheten.
 
  • Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
Om jag förstår dig rätt och att det faktiskt handlar om en kolgrill skulle jag hålla mig långt ifrån att försöka lösa problemet, det låter nämligen inte som att det i så fall finns en enkel lösning i sikte.

Fokusera på det faktum att ni upplever en luktproblematik och kräv att det blir åtgärdat, om fastighetsägaren inte bryr sig tar du kontakt med kommunen.
 
Det är närmast det jag menar. Idag blev jag yr, flera gånger tidigare har jag fått huvudvärk som jag vanligtvis aldrig har (någon har sagt att hur kan det som är tomt göra ont - vad vet väl jag). Det är heller inte så roligt att gå och påpeka att en har problem med någons verksamhet då man har trevliga kompisar som råkar ha fått jobb där. Därför förstår jag inte varför kommunen har något som kallas för "miljöförvaltning" om de inte har någon verksamhet att tala om. En miljökontor som säger till kommuninnevånarna att "dessa miljöproblem får ni sköta själva"
 
D Disktrasan skrev:
Om jag förstår dig rätt och att det faktiskt handlar om en kolgrill skulle jag hålla mig långt ifrån att försöka lösa problemet, det låter nämligen inte som att det i så fall finns en enkel lösning i sikte.

Fokusera på det faktum att ni upplever en luktproblematik och kräv att det blir åtgärdat, om fastighetsägaren inte bryr sig tar du kontakt med kommunen.

Som sagt heter det "kolgrill". men det finns så många olika sorter kol. Jag har inga problem om grannen grillar en kväll i sin grill - eller flera kvällar - där brukar man ju använda träkol. Men detta pågår varje dag, vardagar mest från klockan fyra, fast nu under semestertider kan det vara redan från öppningen efter elva. Veckosluten brukar vara rökning hela dagar. Och det luktar bäver minst sagt. Beroende på vind har vi rubbet i bostaden. Vid lågtryck är det smog som täcker hela torget.
 
T TAlF skrev:
Som sagt heter det "kolgrill". men det finns så många olika sorter kol. Jag har inga problem om grannen grillar en kväll i sin grill - eller flera kvällar - där brukar man ju använda träkol. Men detta pågår varje dag, vardagar mest från klockan fyra, fast nu under semestertider kan det vara redan från öppningen efter elva. Veckosluten brukar vara rökning hela dagar. Och det luktar bäver minst sagt. Beroende på vind har vi rubbet i bostaden. Vid lågtryck är det smog som täcker hela torget.
Varför är du så obekväm med att själv berätta för fastighetsägaren och restaurangen att ni upplever deras verksamhet som ett problem?
De kanske är hur tillmötesgående som helst.

Jag tror du får leta med ljus och lykta efter någon som inte skulle tycka det du beskriver som ett problem. Och gör man inget åt det kommer det inte bli bättre med tiden, snarare tvärtom.
Stå på dig, men trassla inte in dig i det tekniska.
 
D Disktrasan skrev:
Varför är du så obekväm med att själv berätta för fastighetsägaren och restaurangen att ni upplever deras verksamhet som ett problem?
De kanske är hur tillmötesgående som helst.

Jag tror du får leta med ljus och lykta efter någon som inte skulle tycka det du beskriver som ett problem. Och gör man inget åt det kommer det inte bli bättre med tiden, snarare tvärtom.
Stå på dig, men trassla inte in dig i det tekniska.

Du har ett ord där att ta fasta på: "kanske"!
I sådana här småbyar där "alla känner alla" är det inte så enkelt. I synnerhet då det gäller verksamhet i en lokal där många har försökt och bara under ett år två gjorda konkurs. Det är skälet varför jag försöker spåna på denna forum och kanske få någon garnända att börja nysta på.
 
TRJBerg
T TAlF skrev:
Du har ett ord där att ta fasta på: "kanske"!
I sådana här småbyar där "alla känner alla" är det inte så enkelt. I synnerhet då det gäller verksamhet i en lokal där många har försökt och bara under ett år två gjorda konkurs. Det är skälet varför jag försöker spåna på denna forum och kanske få någon garnända att börja nysta på.
Vad du säger här är att du är i en "rävsax".
Du vill inte kämpa emot det som händer då du då riskerar att driva verksamheten i konkurs och få dåligt rykte lokalt.
Samtidigt kan du inte stå ut med resultatet av verksamheten (röken).
Kan inte se någon annan lösning än att du eller någon annan kommer på en ekonomisk konstruktion att föreslå restaurangen där du slipper röken men verksamheten kan fortsätta utan ekonomiska problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte nödvändigt i alla fall. Man kan filtrera röken så att den kan släpas ut på annat sätt.

Varför skulle kommunen vara ansvarig för bygget?
Det är däremot dem du bör kontakta om det orsakar problem. Jag vet att det förekommer att fått tillstånd som förutsätter filter, men att de tas bort av ekonomiska käl. det är kanske läge för tillsyn om restaurangen lever upp till kraven. Om de ens har tillstånd.
Finns det någon annan som godkänner nya installationer av eldstäder i kommersiella lokaler?
 
T TAlF skrev:
Finns det någon annan som godkänner nya installationer av eldstäder i kommersiella lokaler?
Åtminstone sotaren borde tittat på installationen av imkanalen (frånluftskanalen från kolgrillen etc.).
Detta med anledning av brandskyddet, finns brandskyddskrav på imkanal och extra krav om man har kolgrill.
Jag tror att det juridiskt är det lokala brandförsvaret som är myndigheten men att kontrollen sedan är utlagt på den lokala sotningsentreprenaden.

Entreprenören skall vad jag vet ha en förteckning över imkanaler och eldstäder i alla byggnader och när dessa är sotade samt brandskyddskontrollerade.
 
  • Gilla
TAlF och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.