K kattlucka skrev:
Har samma typ, exakt den på bilden. Har inga problem.

När brasan ska tändas så lägger jag 2 vedklumpar nederst o ca 8st fina tändved ovanpå. Tänder i toppen med hjälp av stearindoppade kottar. Stänger sedan luckan direkt. Både vänstra och högra är helt öppet (ute) sedan när de tagit fyr ordentligt så stänger jag näst intill hela högra (som tar in luft från huset) o låter skorstens tilluft, den vänstra, bränna avgaserna.
Hur gör du?

Har förövrigt bergvärme o vattenburna element samt självdrag. Snålar i år så eldar ofta :)
Hur ser de ut omkring eran kamin?
Jag brukar lägga två st "lagom" små i botten med en stearinpåse mellan och sen lite flis och tändved ovanpå, funkar kanon. Alltid startat med vänster spjäll fullt öppen och luckan på glänt tills det tagit ordentlig fart.

Ja förrådet är välfyllt inför denna vinter, man får göra det man kan :D vi har FLVP med vattenburen golvvärme och FTX.

Tog en sväng runtom huset igår och kontrollerade alla friskluftsventiler, sedan startade jag brasan med altandörren på glänt! Fungerade oförskämt bra och helt rökfritt (y)
 
  • Eldstad i rumshörn med brinnande ved, vedstapel, säkerhetsutrustning och en bokhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
Skönt att det funkar! Min gissning är att många sänkt temperaturen inomhus i år och därmed skapat "andra förutsättningar" än tidigare år då man inte haft problem. Sen tillkommer faktorn med aktuell väderlek som kan ställa till det.
Instämmer med tidigare tipsare om att snabbt försöka få upp värme i kamin/skorsten samt att se till att undvika undertryck i huset genom att öppna fönster/altandörr under upptändningsfasen. Ibland kan man tillfälligt behöva stänga av mekanisk ventilation (glöm inte att sätta igång när brasan väl är igång).
 
Nissens
J joda71 skrev:
Skönt att det funkar! Min gissning är att många sänkt temperaturen inomhus i år och därmed skapat "andra förutsättningar" än tidigare år då man inte haft problem. Sen tillkommer faktorn med aktuell väderlek som kan ställa till det.
Instämmer med tidigare tipsare om att snabbt försöka få upp värme i kamin/skorsten samt att se till att undvika undertryck i huset genom att öppna fönster/altandörr under upptändningsfasen. Ibland kan man tillfälligt behöva stänga av mekanisk ventilation (glöm inte att sätta igång när brasan väl är igång).
Eller också öppnar man bara ett fönster några minuter under tiden man tänder, det är så enkelt det kan bli. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Eller också öppnar man bara ett fönster några minuter under tiden man tänder, det är så enkelt det kan bli. :)
Absolut! Sjukt enkel lösning på ett i stunden världsproblem där sambo och barn får evakuera och till och med brandvarnaren en trappa upp utlöser.. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 3 till
  • Laddar…
Hade typ samma problem, vi kunde inte laga mat och ha på spisfläkten i andar änden av huset och tända kaminen samtidigt, var det väl fart i brasan var det inga problem, tog några rökfylda ggr att lista ut det :)
 
Mats-S
M MrDizzy skrev:
ryker och askar alldeles för mycket
Jo, men nu är ju själva poängen att röken (och värmen) ska ta vägen via skorstenen så att det uppstår ett drag i skorstenen. Askan pulveriseras direkt när det börjar brinna i veden.
Så jag förstår helt ärligt inte vad problemet är att bränna upp några tidningssidor
 
Mats-S
ARJU ARJU skrev:
brasan måste ta sig snabbare och accelerera i ett högre tempo för att få drag i skorstenen.
Helt RÄTT (y)
Här är grundfelet nummer 1 som många många gör, dvs man låter inte elden ta sig ORDENTLIGT innan man stänger luckan/spjällen och minskar luftinsläppet till normalläget. Och precis som du säger ska man ha en viss grad av grundvärme i skorstenen innan man stryper luftintaget. :)
 
chaser chaser skrev:
Köp och installera en Draftbooster, funkar kanon och värt pengarna.
Har samma system med FLVP och inget friskluftrör till kaminen. Funkade inge vidare tyvärr, men när väl en Draftbooster kom på plats så fungerar det bra att elda. Brukar stänga av fläkten i Fighter P370, öppna glipa i altandörren tills elden kommer igång och sen stänga. Utan Draftboostern hade det inte gått att elda.
 
E emisun skrev:
Absolut! Sjukt enkel lösning på ett i stunden världsproblem där sambo och barn får evakuera och till och med brandvarnaren en trappa upp utlöser.. :crysmile:
Inget roligt problem. Filtret in i huset brukar bli mycket mer igentäppta, framförallt sommartid (pollen o liknande). Vi får göra rent/ byta filtret för att inte få förstört undertryck i huset när eldnings säsongen börjar.
 
Vi har liknande problem och jag tänker att designen av kaminen inte är så bra. Lågorna och därför också röken leds framåt i kaminen och går upp mot skorstenen precis vid öppningen av luckan. Riktigt kass tycker jag. Vi har störst problem när vi tänder i kaminen och öppnar fönster, har fullt spjäll osv. Men vid varje ilägg måste vi kasta in vedträet för att det alltid ryker in.

Någon annan med Jötul F370 (vår har tillägget Advanced - vet inte vad som skiljer) som har liknande reflektioner? Vi funderar på att byta kamin när tid och ekonomi finns. Delvis på grund av detta. Delvis på grund av att vi vill ha ha andra funktioner (värmelagring osv).
 
TRJBerg
Jag har ingen erfarenhet av FLVP/FTX och liknande system, men är lite förvånad att man regelmässigt tycks dimensionera för undertryck i bostaden.
Vad är orsaken till det?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har ingen erfarenhet av FLVP/FTX och liknande system, men är lite förvånad att man regelmässigt tycks dimensionera för undertryck i bostaden.
Vad är orsaken till det?
Om jag förstått det rätt att det ska läcka ut mindre fuktig luft genom ev hål i ångspärren.
Och har man ingen ångspärr utan bara gammal papp som ångbroms så minskar fuktbelastningen mot isoleringen rätt bra.
Optimalt ska tydligen vara 2-5L/s i undertyck per våning om jag kommer ihåg rätt.

Jag har FTX med gammal papp och kutterspån men kör ganska precis ± 0 om man mäter in/ut från FTXn i mitt hus pga öppenspis.
Skulle jag ha undertryck börjar det lukta pga att då dras luften bakvägen genom öppnaspisen.

Har man kamin är inte bakluft & lukt lika stort problem så då kan man ligga på någon liter per sekund back som rekommenderat utan att få luktproblem
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K
Jag har friskluftsintag under min Tullikivi kamin, 125 rör som jag gjöt in i plattan, med en dragventil, men jag har kommit på att asklådan står ju rakt över denna och blockerar det mesta av draget, tar jag bort asklådan så blir det mycket bättre drag. Skall bygga en liten metallställning för lådan eller kanske bara sätta ben på den så den kommer upp lite så tilluften kommer in bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.