Hej,

Ställer frågorna här då jag själv finner detta mycket märkligt..
Jag och min sambo bor i ett stenhus byggt 1957. Det är en enplansvilla med källare. På bottenplan står det en insats vi ofta eldar. För 1 månad sedan byttes taket på vårat hus. (Tegel som legat över 30 år) De bytte då rubbet, alltså pannor, papp, läckt och all plåt) Vi är mycket nöjda och firman som gjorde det är väl rekommenderad av flera i vår stad!
Nu till min förundran!
Efter att taket byttes har det börjat lukta rök i vårt sovrum när vi eldar. Det luktar också rök nere i vår källare. Jag funderade inte så mycket på det och kopplade det först inte till att det startat i samband med takbytet. Först igår blev jag ordentligt orolig. Efter att ha eldat hela dagen (Som så många gånger förr) så satt jag och sambon igår framför tv:n i soffan. Helt plötsligt löser brandvarnaren ut och jag lyfter va 1 meter ifrån soffan. Brandvarnaren som löste ut sitter i trappan upp ifrån våran källare. Jag rusar därför rakt ner och känner en stark doft av rök (eldad ved doft) Går igenom hela huset i varenda rum men kan inte hitta något märkligt. Det skall nämnas att inte en enda gång har denna barndvaranare löst ut under de 3 år vi bott i huset och vi har eldat mycket, varenda vinter.

Jag pratade idag med firman som bytt taket och det sa att de givetvis skall komma och undersöka vad detta kan bero på men jag kände ändå att jag måste skriva här.
Är det någon som har någon teori om vad det kan bero på, kan det finnas ett samband?
Är det så att rök drar in bakvägen via ventilationen så är ju detta farligt!
Bifogar några bilder som visar hur taket, ventilationer, skorstenen såg ut innan den kläddes samt efter. (Klacken hann de inte klä innan jag fotade.)

1.jpg 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag svårt att förstå (är lite trögfattad) vilka som är före- och vilka som är efterbilder,
men det är väl inte så svårt att gissa vad som har hänt:

Efter renoveringen har rökgaserna från eldstaden fått en ny genväg in i husets ventilationssystem.
Om det är självdrag går det ju dessutom gärna baklänges på vintern, s.k. kallras.
Och när det eldas bildas undertryck, och luften ersätts genom det som egentligen var en frånluftsventil.

Något är ändrat, t.ex. isoleringen i ventilationsskorstenarna, skyddshuven över eldstadens skorsten.

Sotare har något trick där de tänder på något som genererar mycket rök, så man ser vilken väg röken tar och var det läcker.
Kanske vore idé att konsultera honom/henne.

En annan idé är att öppna ett källarfönster, så brasan tar luft utifrån vid marknivå.


Men, som sagt, detta är gissningar, för jag har svårt att tolka bilderna.
Det ser alltså lika "nytt" ut på alla bilderna.
 
Ursäkta att bilderna var otydliga. På samtliga bilder är taket redan bytt. Däremot på de 3 översta bilderna så har de inte börjat med skortstenen utan det var så den såg ut ifrån början.

Den näst sista bilden är den andra "kupan" på taket som jag ej vet vad det är.
Den sista bilden är det färdiga resultatet av skorstenen (bortsett ifrån att klacken inte är inklädd) .

Slutligen ska jag också förtydliga att jag inte eldar i källaren utan i kassetten på bottenplan
Ursäkta om jag var otydlig..
Spontant känner jag att detta hamnar på firman som bytte taket, eller?
 
Redigerat:
KnockOnWood har nog rätt men jag vet inte om jag skulle skylla på takfirman. När du eldar så skapas det ett rejält drag ut genom skorstenen, varvid det blir undertryck i huset, och luft sugs in någonstans. Uppenbarligen är ditt hus så tätt att den självdraget går baklänges.

Ett öppet fönster under eldning löser nog problemet, men det låter som att du borde se över ventilationen och sätta upp tilluftsventiler. Kanske också en separat tillluftskanal till brasan.
 
Ok, känns dock märkligt att det blivit ett problem precis i samband med takbytet.
 
Det är nog så att något har blivit ändrat. Det kanske kan vara en sån enkel sak som lutningen på ett ventilgaller eller likande? Det är ju inte ett "fel" i bygget även om det gör att konsekvenserna av din dåliga ventilation nu ger annorlunda effekter.
 
Jo, det känns ju så. Blir nog relativt svårt att hitta vad som har orsakar det i samband med bytet.
Skall ska se över min ventilation. Vad bör jag göra? (Kanske är mer eller mindre omöjligt att svara på såhär på ett forum iofs)
 
Jag bor i ett tegelhus byggt -57 med självdrag, och jag har tänkt sätta upp fönsterventiler så att jag slipper göra åverkan på teglet. Mitt hus är också för tätt, så en ventil i tvättstugan agerar ofrivillig tilluft till större delen av huset. Det funkar, men det blir kalldrag och onödig fuktspridning.
 
Samtliga fönster är bytta på bottenplan och i dessa sitter det ventiler. Alla är iofs inte fullt öppna men jag har heller rört dem på väldigt länge. I källaren finns det några ventiler i väggarna. Dessa är konstant öppna.
 
Det låter ju inte som att du har för lite tillluft då.

Finns det något annat sätt som luft från taket kan ha sugits ned till källaren? Någon gammal skorstenspipa från en avvecklad oljepanna eller liknande som står öppen?
 
Kanstrup skrev:
Jo, det känns ju så. Blir nog relativt svårt att hitta vad som har orsakar det i samband med bytet.
Skall ska se över min ventilation. Vad bör jag göra? (Kanske är mer eller mindre omöjligt att svara på såhär på ett forum iofs)
Jag skulle nog i första hand kika in i den nya fina ventilationsskorstenen och se om ventilationsrören är isolerade.
Kanske även titta på vinden om ventilationsrören är isolerade där.

Är inte rören värmeisolerade har självdraget ingen chans att fungera.

Nåväl, med mina och pelpets funderingar har du i alla fall fått lite att fundera på.

Lycka till! Och ha fräscha batterier i brandvarnarna!
 
pelpet skrev:
Det låter ju inte som att du har för lite tillluft då.

Finns det något annat sätt som luft från taket kan ha sugits ned till källaren? Någon gammal skorstenspipa från en avvecklad oljepanna eller liknande som står öppen?
Den andra "plåtlådan" på näst sista bilden kan mycket väl vara en skorstenspipa ifrån den gamla oljebrännaren som värmt huset förr. Tittar man i källaren går där ventilationskanaler som leder in i tvättstugan.

Denna skorstenspipan har de ju även på den bytt plåt som du ser på bilden.
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle nog i första hand kika in i den nya fina ventilationsskorstenen och se om ventilationsrören är isolerade.
Kanske även titta på vinden om ventilationsrören är isolerade där.

Är inte rören värmeisolerade har självdraget ingen chans att fungera.

Nåväl, med mina och pelpets funderingar har du i alla fall fått lite att fundera på.

Lycka till! Och ha fräscha batterier i brandvarnarna!
Men "den nya fina ventilations skorstenen" misstänker jag du menar den som syns på näst sista bilden? Denna är ju alltså endast ny plåt på.
På vinden är ventilationskanalerna till den isolerade.
 
Jag fick också in rök i huset och det berodde på - för dåligt drag - undersökte alla tänkbara orsaker till detta.
Och till slut fann jag orsaken i själva - skorstenen - .
Trots att den var besiktigad och godkänd av sotaren så läckte det mellan två kanaler och då minskade det ju draget från pannan. Den kanalen som var jämte använde jag ändå inte , så jag fyllde den med isolering..
Och nu har jag då äntligen fått drag i pannan och har fått sätta en dragbegrännsare ovanför pannan för att på så vis minska på draget i stället och nu är den irriterande röken borta från huset..
Mitt första råd är .. Kolla skorstenen....se till att - brasan får tillräckligt med luft..
Börja med detta.
Vänligen Eti
 
Tack för tipset! Jag ska undersöka detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.