tensiden tensiden skrev:
Jag klipper enbart dagtid då jag inte är övertygad om att min klippare inte kan undvika att klippa en kotte. Med tanke på dess styrka och förmåga att åka både här och där, så tror jag allt att en liten kotte lär kunna hamna under och bli skadad.

Jag har också barn i trädgården på dagtid (inte ständigt, men ibland. Antingen är jag med dom och kan ha koll, eller så stoppar jag helt enkelt klipparen den stund det rör sig om. Barnen röjer inte runt där under dygnets alla ljusa timmar, så det finns utrymme för alla att ockupera gräsmattan. Det, och så även att jag har lärt dom att gräsklipparen absolut inte är en leksak och att man håller sig undan om den trots allt skulle komma åkandes.
Du är både klok och en djurvän.
 
H Hella1 skrev:
Om inte = om du inte har en klippare m fasta knivar? Om inte = om du inte stänger av klipparen m fasta knivar på natten? Vet inte vilket du menar. Man kan fokusera på att ”rädda världen”på flera sätt. Att bry sig om en urgammal art och på enkelt vis skydda den från lidande och död är inget man behöver ställa mot andra goda initiativ. Det är faktisk möjligt att bidra positivt på flera områden.
Jag menar att man bara behöver stänga av klipparen på natten om man har en farlig klippare och det finns igelkottar.

Visst kan man bidra på olika sätt och det var lite så jag menade. Om man riskfritt kan köra sin klippare dygnet runt, så kan man troligen klara sig med en mindre modell. Om man då tar hälften av de kanske 5 000 kr man sparar och skänker de till något bra ändamål har man nog hjälpt naturen mer än om man, utan att reflektera, bara följer valfri uppmaning på internet.

Här är förresten en av de som trivs bra tillsammans med vår 24h-klippare:
Igelkott dricker vatten under gröna blad, synlig dagtid bredvid en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Du är både klok och en djurvän.
Du skall nog inte döma mig som djurvän baserat på vad jag väljer att göra för igelkottarna i trädgården. Du vet inte vad som sker med flugor, myror, sorkar, möss, vildsvin och rådjur som jag kanske har lite andra åsikter om i min trädgård... :p
 
  • Haha
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Jag tror mörkertalet är stort.
Det är lite detta som är problemet med hela frågan.

DU TROR. Tills jag får något vettigare underlag än så för mina beslut så kommer jag fortsätta köra min robot när det passar mig. Ett vettigare underlag är inte en expressen eller aftonbladet-artikel där en veterinär säger att robotgräsklippare är farliga. Fortfarande har man inte visat på i vilken omfattning det är farligt för dom små igelkottarna.

Vi hade 65 000 viltolyckor 2019 i Sverige, därför tycker jag vi förbjuder bilkörning efter kl 1900 för att det är synd om älgarna.

Bara för att få det sagt så vill jag varken att igelkottar eller älgar ska förolyckas.
 
R Robin Wahlman skrev:
Det är lite detta som är problemet med hela frågan.

DU TROR. Tills jag får något vettigare underlag än så för mina beslut så kommer jag fortsätta köra min robot när det passar mig. Ett vettigare underlag är inte en expressen eller aftonbladet-artikel där en veterinär säger att robotgräsklippare är farliga. Fortfarande har man inte visat på i vilken omfattning det är farligt för dom små igelkottarna.

Vi hade 65 000 viltolyckor 2019 i Sverige, därför tycker jag vi förbjuder bilkörning efter kl 1900 för att det är synd om älgarna.

Bara för att få det sagt så vill jag varken att igelkottar eller älgar ska förolyckas.
Vi får hoppas att ingen igelkott vandrar in på din tomt då. När det gäller mörkertal så ligger det i deras natur att de inte kan redovisas exakt. Absurda jämförelser hör inte hit - det är alltid lätt att förlöjliga. Tråden handlar inte om älgar. Det jag hoppas är att fler ska ta det säkra för det osäkra och klippa gräset när risken att skada andra levande varelser är som minst. Det kostar inget extra att ta lite hänsyn. Därmed har jag fått sagt det jag ville och nöjer mig med skrivandet i den här tråden.
 
  • Gilla
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Det kostar inget extra att ta lite hänsyn.
Om det med hänsyn menas att köpa en maskin som klarar sitt jobb, utan att få använda hela dygnet, så är det faktiskt det som det gör. Kostar extra alltså. Kanske är det värt det, eller kanske inte.
 
H Hella1 skrev:
Vi får hoppas att ingen igelkott vandrar in på din tomt då. När det gäller mörkertal så ligger det i deras natur att de inte kan redovisas exakt. Absurda jämförelser hör inte hit - det är alltid lätt att förlöjliga. Tråden handlar inte om älgar. Det jag hoppas är att fler ska ta det säkra för det osäkra och klippa gräset när risken att skada andra levande varelser är som minst. Det kostar inget extra att ta lite hänsyn. Därmed har jag fått sagt det jag ville och nöjer mig med skrivandet i den här tråden.
Det var inte min mening att försöka förlöjliga varken dig eller skador på igelkottar utan snarare visa det orimliga i att ta beslut baserat på enbart känslor och inte fakta.

Även om jag givetvis inte vill att igelkottar ska skada sig tycker jag fortfarande att 65000 döda vilt är ett större problem fram till någon kan visa att 10-20-50 000 igelkottar faktiskt skadas eller dör.

Baserat på det få bilder man kan hitta när man googlar detta så drar jag snarare slutsatsen att det inte är så många igelkottar som skadas. Om varje robotgräsklippare var en potentiell igelkottmördare så borde det finns betydligt fler bilder på nätet av dessa skador.

Sen verkar även Emma Billbäck, viltrehabiliterare och ordförande för KFV Rättviks viltjour anse att en dyrare maskin och bra maskinerna stoppar även för små saker. Hon säger också att igelkottens största hot är att bli överkörd. Så då är ju kanske tillbaka på att inte köra bil mellan 1900-0700 ;-)
Dvs alla robotgräsklippare kan inte dras över en kant.
 
Jag har 2 igelkottar som bor i min trädgård. Och min robot går mellan 09-20. De ligger gott och sover när roboten jobbar.
De är dessutom inte rädda för mig utan kan komma fram när mörkret faller för att "hälsa"
 
Trevligt! Läste att igelkottar är aktiva mellan 18.00 och 03.00. Bra att dina sover.
 
Har en Hq Automower med lätta blad. Den klipper bara på natten för då klipper den även några spanska skogssniglar. Vi har också igelkottar i trädgården. Har efter tio år med Automowern aldrig sett en skadad igelkott i min trädgård. Inte i någon annan heller.
 
S Skier12345 skrev:
Har en Hq Automower med lätta blad. Den klipper bara på natten för då klipper den även några spanska skogssniglar. Vi har också igelkottar i trädgården. Har efter tio år med Automowern aldrig sett en skadad igelkott i min trädgård. Inte i någon annan heller.
Nej, de har krupit undan och dött i sina gömslen. Skoja bara.
 
H Hella1 skrev:
Trevligt! Läste att igelkottar är aktiva mellan 18.00 och 03.00. Bra att dina sover.
Ja det är perfekt, aldrig sett en igelkott vaken här i området innan klockan 21, jag har väl latmaskar =)

Min robot körde faktiskt över min fot idag när jag pratade med grannen, den körde över så att den tog stopp vid ankeln, men knivarna nådde inte tårna, storlek 46 har jag =)

Vi har dock en riktig fara för mina stackars igelkottar, Glador som bor här också tyvärr. De massakrerade 3 st första året jag bodde här, alltså innan jag skaffade robot. Har nog 4 glador som bor i området och jagar möss igelkottar och katter.
PS, jag har inte döda igelkottar i gömmorna ;) Brukar rota en del i det välväxta emellanåt.

S Skier12345 skrev:
Har en Hq Automower med lätta blad. Den klipper bara på natten för då klipper den även några spanska skogssniglar. Vi har också igelkottar i trädgården. Har efter tio år med Automowern aldrig sett en skadad igelkott i min trädgård. Inte i någon annan heller.
Sedan jag skaffade automower så försvann sniglarna, innan roboten kom var här miljontals svarta äckel som dök upp så fort skymningen kom. Så min har kanske skrämt bort de till grannen, den går bara mellan 09-20 som sagt =)
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Låter lite som en skröna det här.
Min åsikt.

Mvh iso
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.