T
Låter som många här skulle köpt en Robomow istället med riktig kniv.
Fallfrukt blir det sylt av och man kan ställa in hur nära kabeln den ska gå i appen, samt kantklipper några gånger i veckan.

5:e säsongen nu och allt jag gör är att blåsa av den med tryckluft på hösten och byta kniv på våren.
 
T Thörre skrev:
Låter som många här skulle köpt en Robomow istället med riktig kniv.
Fallfrukt blir det sylt av och man kan ställa in hur nära kabeln den ska gå i appen, samt kantklipper några gånger i veckan.

5:e säsongen nu och allt jag gör är att blåsa av den med tryckluft på hösten och byta kniv på våren.
https://www.byggahus.se/forum/threads/snurrig-robomove-rx20u.318936/
 
C
S Skärkarln skrev:
Mitt rättframma råd (om jag får bli lite "blunt") är att du tar dig en funderare på om du inte skall sälja den och övergå till manuell klippning, i nuläget verkar du ha helt fel förväntningar och kommer att fortsätta bli irriterad och missnöjd.
Mja, som jag skrev inledningsvis så är jag inte missnöjd, den sparar oss många timmar trots allt. Men jag är inte direkt lyrisk heller. Det är ändå en 30 000-kronorsmaskin. Var i manualen står det att man måste trimma utanför begränsningsslingan eller att den inte klarar av fallfrukt på gräsmattan?
 
C cpalm skrev:
Mja, som jag skrev inledningsvis så är jag inte missnöjd, den sparar oss många timmar trots allt. Men jag är inte direkt lyrisk heller. Det är ändå en 30 000-kronorsmaskin. Var i manualen står det att man måste trimma utanför begränsningsslingan eller att den inte klarar av fallfrukt på gräsmattan?
Manualen skriver att oklippt gräs kommer att finnas utanför begränsningsområdet. Dock skriver den inte att man måste trimma detta gräs. Det tror jag är underförstått.

Vidare så står det att :
Föremål på gräsytan kan också
medföra att robotgräsklipparen fastnar på föremålet
och behöver hjälp med att avlägsna föremålet innan
klippningen kan fortsätta.
 
  • Gilla
  • Haha
tornberg och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mja, som jag skrev inledningsvis så är jag inte missnöjd, den sparar oss många timmar trots allt. Men jag är inte direkt lyrisk heller. Det är ändå en 30 000-kronorsmaskin. Var i manualen står det att man måste trimma utanför begränsningsslingan eller att den inte klarar av fallfrukt på gräsmattan?

30,000:- och du inte är nöjd? Min Worx kostade 6500:- och den har klippt hela sommaren utan problem, och gräsmattan har aldrig varit så fin.;)
 
en annan granne har byggt en snitslad bana med hjälp av plank som han satt runt hela tomten. Detta för att inte roboten ska fastna i häcken. Ser förjävligt ut men kan man leva med plank runt tomten så visst...
 
  • Haha
Vispen74
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
en annan granne har byggt en snitslad bana med hjälp av plank som han satt runt hela tomten. Detta för att inte roboten ska fastna i häcken. Ser förjävligt ut men kan man leva med plank runt tomten så visst...

Då är han fan dum i huvet eller har köpt en jävla kass klippare....eller både ock?
 
  • Gilla
erikassar och 4 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Låter som många här skulle köpt en Robomow istället med riktig kniv.
Fallfrukt blir det sylt av och man kan ställa in hur nära kabeln den ska gå i appen, samt kantklipper några gånger i veckan.

5:e säsongen nu och allt jag gör är att blåsa av den med tryckluft på hösten och byta kniv på våren.
Nackdelen men den rejäla kniven är tyvärr att man riskerar att kröka klippmotor axlen. Har sett detta på ett par stycken maskiner dessvärre. Dock kröks den ju inte av köra på ett äppel men rejäla sorkhögar eller andra tunga fasta grejer.
 
R
R Rolle85 skrev:
en annan granne har byggt en snitslad bana med hjälp av plank som han satt runt hela tomten. Detta för att inte roboten ska fastna i häcken. Ser förjävligt ut men kan man leva med plank runt tomten så visst...
Tror du på allvar att din granne löst problemet på rätt sätt? Om det är din kunskapsnivå angående robotinstallation förstår jag varför du lämnade tillbaka din robotgräsklippare och skaffade en vanlig. Det var nog rätt val i ditt fall (och troligtvis även grannens).

Eller så inser man sin begränsade kompetens och köper installation om man inte reder ut det själv.

PS: Jag har häck runt halva min tomt och har självklart inga plank som avgränsning :)
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Alla jag pratat med som har robot har problem med dem... men det kanske bara var slumpen..
 
Jag brukar också roa mig med att promenera förbi en tomt med en Husquarna robot. Den brukar stå fint parkerad under äppelträdet bland fallfrukten. Runtom växer sig gräset högt och grönt (y)
 
R Rolle85 skrev:
Jag brukar också roa mig med att promenera förbi en tomt med en Husquarna robot. Den brukar stå fint parkerad under äppelträdet bland fallfrukten. Runtom växer sig gräset högt och grönt (y)
Såklart måste man ta bort frukten, eller trodde du den plockade äpplen också och la prydligt i en liten korg? Eller kör du över frukten med motorgräsklipparen, snabbmos????

Nu lämnar jag denna tråd så får ni tramsa vidare utan mig.....
 
Jag hinner tyvärr inte dammsuga gräsmattan varje dag
 
Då kan man göra som svägerskan, sätt upp ett provisoriskt staket när trädet fäller frukt.

Själv har jag inga större problem med vår 330x, viss inkörning första året och har sedan dess gått hyfsat bekymmersfritt. Oftast är det någon ändring vi gjort som strular till det.
 
Jag kör handdriven elgräsklippare, jag har inte behövt anpassa nått och motionen mår jag bra av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.