Nu har jag kollat runt lite granna på lite videoklipp, framför allt samsung och Neato NV11.

Neator NV11 verkar ju sådär. För det första verkar det inte som att den platta fronten gör att den kommer åt bättre i hörnen, den svänger ju för tidigt för det! Sedan grejjar den inte matttoffsar, och puttar runt möbler!!
http://www.youtube.com/watch?v=tkuI4QwljFs&feature=related

Sedan tycker jag att Samsung får tveksamma reviews, bl.a. visar detta korta klipp att den inte går ända ut till väggen innan den vänder??? Kanske handhavandefel, ni som har köpt kan väl kommentera!

http://www.youtube.com/watch?v=-ZMpYtAIXm4&NR=1

Sedan verkar det finnas två varianter av Samsung, en enklare utan tidschema, vilket man garanterat vill ha på en sådan här dammsugare. Att hålla ögonen på om man letar billigast på nätet.
 
vespaman skrev:
Nu har jag kollat runt lite granna på lite videoklipp, framför allt samsung och Neato NV11.

Neator NV11 verkar ju sådär. För det första verkar det inte som att den platta fronten gör att den kommer åt bättre i hörnen, den svänger ju för tidigt för det! Sedan grejjar den inte matttoffsar, och puttar runt möbler!!
[länk]

Sedan tycker jag att Samsung får tveksamma reviews, bl.a. visar detta korta klipp att den inte går ända ut till väggen innan den vänder??? Kanske handhavandefel, ni som har köpt kan väl kommentera!

[länk]

Sedan verkar det finnas två varianter av Samsung, en enklare utan tidschema, vilket man garanterat vill ha på en sådan här dammsugare. Att hålla ögonen på om man letar billigast på nätet.
Har inte fått hem ngn navibot ännu, slut på lager där jag skulle beställa :( Men har hunnit läsa runt en hel del...
Definitivt handhavandefel ang kanterna. Finns ett "edge mode" där den ska gå långsammare och smyga fram nära väggen. Tar längre tid men gissningsvis är det för att den inte ska slå i väggen i onödan.
Verkar vara en hyffsat oseriös "recension". Han hade ju inte ens lyckats sätta batterier i avstängaren...

Tycker det är synd att det inte finns bättre recensioner och jämförelser på robotdammsugare generellt. Nu har man i princip bara tillverkarnas uppgifter och småflummiga videos på youtube att gå på.
 
Redigerat:
Krawk skrev:
Verkar vara en hyffsat oseriös "recension". Han hade ju inte ens lyckats sätta batterier i avstängaren...

Tycker det är synd att det inte finns bättre recensioner och jämförelser på robotdammsugare generellt. Nu har man i princip bara tillverkarnas uppgifter och småflummiga videos på youtube att gå på.
Ja, visst var den oseriös, fattar inte ens varför man bryr sig om att "recensera" om man inte är intresserad av funktionen. Finns ju fullt av kassa recensioner av robotdammsugare, ett riktigt konsumenttest vore bra, men det lär väl inte dyka upp på en sån här nischprodukt.

Ett problem är att de flest siter som testar mest är intresserade av tekniken, inte av själva städresultatet, som är det viktigaste, när man slutat beundra tekniken.. :) Dom där kaffebönorna som alla häller ut på golven är ju inte precis att jämföra med blad från blommor, hundhår osv.

Men fördelen med youtube är att det finns så många klipp, och om man (som jag) har en liknande produkt, så kan man iaf få en känsla för vad de andra klarar bättre/sämre än sin egen, om man plöjer igenom en drös med klipp.
 
Finns de nån möjlighet att koppla upp en Roomba eller Samsung mot datorn? Menar för att schemalägga städning vid olika tidpunkter eller allt sköts på själva dammsugaren?
 
Själv så har jag en gammal Roomba som gått nästan dagligen sedan -05. Har bytt borstar 3-4 ggr och batteri en gång. Då den inte har tidsschema så har jag kopplat ihop den med larmet d.v.s. när larmet slås på drar Roomban igång.

Är nöjd med den även om det är lite meckigt att den behöver tömning/rengöring efter var eller varannan gång, men nu har man vant sig och det går på rutin att fixa den (tar max 5 min) när man kommit hem.

Vi har hund och två katter så Roomban lever ett hårt liv. Kompletteringsdammsugning 1 gång i veckan är ett måste då den inte kommer åt överallt.
 
Krawk skrev:
Har inte fått hem ngn navibot ännu, slut på lager där jag skulle beställa.
Min ska skickas idag enligt uppgift. Vad fick du betala?
//Bosse
 
Skulle beställa 2 men det fanns bara en i lager. Avbröt köpet men ska beställa igen är tanken.
Tyckter att N1shop.de hade fått lite dålig kritik så jag vill inte beställa därifrån i första hand.
Har frågat ett par andra ställen om fraktkostnad så jag får se.
 
Min kollega har Roomba och han har gjort många tester på den (fasttejpad och videofilmat när den dammsuger..) Han är lite galen men gillar tydligen resultatet. Han äger även scooba (våttorkning) och är nöjd med dem.
 
Bosse_A skrev:
Min ska skickas idag enligt uppgift. Vad fick du betala?
//Bosse
Har fått iväg beställning och betalning nu.
För två st navibot 8855 + frakt:
"Price total: 740.70 €" - Ca 6900sek.

Nu återstår att se ifall dom lyckas skicka paketet innan helgen.
Men det tror jag nog inte på egentligen...
 
Idag kom ett stort svart paket med DHL som innehöll en Samsung SR8855.
Det var lite av varje i paketet såsom extra borstar o filter, samt avgränsningsmoduler. Själva roboten med laddstation och fjärrkontroll var givetvis med.
Efter laddning i 2 timmar kunde roboten provas. Den har ett egendomligt rörelsemönster som är kul att betrakta nu i början. Ryamattan var inget problem, däremot fransar på andra mattor. Mindre nivåskillnader klarar den också.
Trots att det inte ser så ostädat ut hos oss, fylldes dammbehållaren ganska snabbt och när den börjar fyllas så släpper roboten en del dammtussar efter sig.
Enligt bruksanvisningen bör stolar lyftas upp på borden så att golvytorna blir friare och det märktes skillnad mot när den skulle snurra runt varje stolsben.
Eftersom den är låg kom den under både soffor och skåp.
Hade jag inte läst om dammsugarrobot här på forummet hade jag inte vetat att vi behövde en. Dessbättre fick jag ju här tips om var man kunde köpa den ett par tusen kronor billigare än hos Tretti i Sverige.
//Bosse
 
Låter ju lovande att den klarar en ryamatta. Hade jag inte trott.
Lyfta upp stolar kommer jag nog inte göra, om det inte är så att den fastnar eller ngt. Att det tar längre tid spelar ingen roll eftersom jag tänkt låta den gå och städa i ensamhet när jag är på jobbet.
 
Stolar och bord med ben som är utsvängda så de ligger mot golvet sista biten klarar inte vår Samsung av. Den kör upp på benet och sedan lyfts den upp så hjulen inte får kontakt med golvet. En felkod visas och så får man hjälpa den. Åtgärden blev att flytta bord och stolar till ett hörn av rummet och sätta en avgränsare där. Sedan får man flytta sakerna till andra sidan avgränsaren och därefter starta roboten där stolarna var förut.
Detta inträffade på andra våningen och där står inte laddaren. När städningen är klar stänger roboten av dammsugningen och åker runt och letar efter laddaren.
Ett annat fenomen är att om jag startar i läge EDGE (kant) så verkar inte avgränsarna ha någon funktion, utan roboten passerar utan problem IR-strålen.
Det vore intressant att höra om erfarenheter från er som har använt era robotar under längre tid. (både bra och dåliga egenskaper)
//Bosse
 
Att den skulle ignorera avstängaren i kantläge låter ju lite märkligt minst sagt.
Nåväl. Jag får väl se om den vill bestiga även mina stolar. Nu ligger den iaf och skumpar runt på en väg någonstans :)
 
Krawk skrev:
Att den skulle ignorera avstängaren i kantläge låter ju lite märkligt minst sagt.
Nästa gång i kantläge fungerade avgränsaren.
Idag skulle roboten städa på nedervåningen, medan vi var borta. Jag startade roboten och sedan satte vi på larmet och låste dörren. När vi kört några kilometer kom det larm i telefonen att det var inbrott i vardagsrummet. Genast insåg vi vår fadäs och återvände snabbt för att stänga av larmet. För vår egen del gör det inget, men det är retligt att grannarna störs.
En annan sak som blivit bättre i hemmet är att skor och andra lösa prylar nu inte står framme i samma utsträckning som förut. Förlängningskablar är nu ordentligt fästade mot fotlist osv.
//Bosse
 
Finns det ingen inställning i larmet så det ignorerar när något i den storleken rör sig, vet att det finns sådana inställningar ibland för de som har djur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.