Om grannen är snäll kan ni dela upp dygnet mellan er och sätta timers på laddstationerna så när din är ute och klipper finns det ingen signal i grannens slinga och vice versa.
 
peternicklas
Lindbergare skrev:
De är ju precis hur jag vill ha de!
Den lösningen kan man nog bara få om båda har HQ/Gardena men de får väl ställas på olika kanaler tro jag. Det kan lösas om HQ har Eco mode. Läste npgot om att HQ/Gardena släcker slingan när den är i Eco mode. Kör man då varannan dag så funkar det.
 
Med eco läget stänger hq/gardena klipparen av slingan när klipparen befinner sig i laddaren. På det viset slipper man timern. På det viset är slingan även avstängd när den laddar. Min husqvarna 310 binder man ihop med laddstationen. Man ställer den i laddaren och genererar en ny slingsignal via menyn. Då väljer den en ny random frekvens. Vet inte hur många den här att välja på. Går det inte byta frekvens på en landroid så man får en frekvens som ligger längre ifrån grannens?
 
Stiga stänger av sin signal vid laddning och har flera olika frekvenser (a-d) att välja på. Går dessutom att välja signalstyrka 25-100%. Går dessutom att välja mellan 24v eller 48v. Dessutom går det att välja mellan 7 eller 8 kHz för att ytterligare minimera risk för störning. Och det fungerar bra.
 
legion skrev:
Om grannen är snäll kan ni dela upp dygnet mellan er och sätta timers på laddstationerna så när din är ute och klipper finns det ingen signal i grannens slinga och vice versa.
De har jag vart inne på också, bara de att grannarna har sin igån mellan 8-20, vill inte att min ska gå bara nattetid för då får man ju aldrig se honom:)
 
boltis skrev:
Stiga stänger av sin signal vid laddning och har flera olika frekvenser (a-d) att välja på. Går dessutom att välja signalstyrka 25-100%. Går dessutom att välja mellan 24v eller 48v. Dessutom går det att välja mellan 7 eller 8 kHz för att ytterligare minimera risk för störning. Och det fungerar bra.
Det var inte dåligt. Hade alla tillverkare haft dom möjligheterna så hade inte störningar varit nått större problem. Ändå får Stiga ofta minus för sin störande signal i diverse test. Känns ju obefogat då om man nu kan anpassa signalen så mycket.
 
Redigerat:
De där testerna. Galet missvisande. Man undrar ofta hur de testar olika maskiner. Oavsett om det gäller robotar eller andra maskiner. Om vi säger så här, sen jag började hantera Zucchettis maskiner för drygt tio år sedan har jag aldrig råkat ut för ett fenomen som inte gått att lösa gällande frekvenser . Antingen via byte av mottagarkort eller byte av frekvens via mjukvara.
 
Boltis, har Zucchetti börjat med någon digital signal?

Jag känner till deras sinus signal som måste vara ett föredöme ur störningssynpunkt då den sänder på just EN frekvens och inte sprider störningar på andra frekvenser. Renare signal än så går ej att sända. Om andra klippare blir störda av det så beror det enbart på att de lyssnar på samma frekvens.

Men hur ser den digitala signalen ut? Kan man läsa om den någonstans? Eller vilka modeller har den signalen?
 
Jodå, det är bara digitala signaler idag. TX-s1 och TX-s2. På 7khz. Fördelen är att det är lätt att ändra frekvenser osv.
 
Tillägg : Man kan dessutom välja att använda 8 kHz som frekvens (som de gamla sinussignalerna) , ställa kanaler mellan a-d, ställa styrkan antingen 24v eller 48v samt ställa styrkan på 25-50-75-100%. Så den är väldigt flexibel..
 
Jag har en Automower 315 och nu har grannen installerat en Automower 310/315 (?). Han har lagt sin slinga kloss an mot min slinga där våra tomter gränsar mot varandra.

Tyvärr verkar detta påverka min robot för den får för sig att gå utanför arbetsområdet på en slänt (har inte hänt på den jämna/vågräta tomtgränsen), och hamnar därmed på hans tomt.

När jag har lyft tillbaka roboten in på min tomt och skall starta upp den igen så hittar den ingen slingsingnal. Då flyttar jag den längre inpå min tomt och försöker igen varpå den startar.

Jag undrar om slingorna kan störa varandra, fast robotarna är av samma fabrikat, och i så fall hur man skall bära sig åt:

1. Hur nära kan slingorna ligga i tomtgränsen om båda klipparna är av samma märke (Automower 310/315)?

2. Kan man lägga slingorna så nära att robotarna går in och klipper på varandras arbetsområde, dvs så vi får en jämn klippyta mellan tomterna?

3. Kan man ändra slingsignal på Automower 300-serien? Jag hittar ingen sådan inställningen i menyn men har förstått att vissa robotar har den möjligheten.

4. Andra tips på lösningar i liknande situationer?
 
Det ska inte vara några bekymmer. Men du behöver säkert byta slingsignal. Ny slingsignal ligger under Säkerhet och sen avancerat vill jag minnas. Skulle det inte hjälpa så flytta isär trådarna lite. Klipparen klipper ju 10cm över kabeln så 20cm ska gå att ha i mellan utan att den missar något gräs. Men börjar på 10-15cm i sär så ni får lite överlapp så dom verkligen inte missar något gräs.
 
  • Gilla
ATH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.