Dom behöver inte hänga ihop. Bara roboten kan köra mellan så funkar det. Kommer åkgräsklipparen dit kommer Automowern dit
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom behöver inte hänga ihop. Bara roboten kan köra mellan så funkar det.
Det är en grusväg imellan. Misstänker att knivarna inte mår så jättebra av att gå i gruset även om roboten säkert kan ta sig fram?
 
C cpalm skrev:
Vi är inte ute efter några praktmattor, utan i första hand att spara tid.
Vad gör du istället i form av motion? En gräsklippare med 50 cm effektiv klippbredd ger dig en promenad på 1 mil för dina 5000 m², det är bara lite mer än vad som rekommenderas per dag! Givetvis ska det inte vara drivning på klipparen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag ”klipper” min grusväg på landet då jag vill ta några dm på bortsidan av vägen samt får med grässträngen i mitten. Funkar utmärkt. Hade det varit nygrusad väg hade det kanske varit lite värre, men förmodligen hade det varit ett större problem att klipparen körde fast i löst grus än att bladen slagits sönder av gruset. Men då låter jag iofs klipparen gå relativt högt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad gör du istället i form av motion? En gräsklippare med 50 cm effektiv klippbredd ger dig en promenad på 1 mil för dina 5000 m², det är bara lite mer än vad som rekommenderas per dag! Givetvis ska det inte vara drivning på klipparen.
:D Största kruxet är att vi inte är där i veckorna. Förra ägaren ägnade sex timmar per klippning (med drivning på klipparen) och den tiden är jag inte beredd att offra varje helg. Vårt förra hus klippte vi med handgräsklippare, så jag har inte emot att slita lite, men detta har jag insett är övermäktigt. Det finns för övrigt väldigt gott om annat trädgårdspyssel så det är ingen risk att man soffar till sig.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ”klipper” min grusväg på landet då jag vill ta några dm på bortsidan av vägen samt får med grässträngen i mitten. Funkar utmärkt.
Med robot alltså? Annars brukar jag också "klippa" gruset, men roboten har ju små prinsessknivar jämfört med en normal gräsklippare.
 
Ja, med robot. HQ420 på höjd 6 av jag vet inte vad. Men det är en väldigt snäll (plan) väg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, med robot. HQ420 på höjd 6 av jag vet inte vad. Men det är en väldigt snäll (plan) väg.
Aha, bra att veta. Den här vägen känns inte heller direkt knepig att passera, men återförsäljaren trodde inte att det skulle funka.

Sen återstår förstås att fundera på vad som händer när ytan överstiger robotens kapacitet? Vi tror oss som sagt inte vilja köra den 7/24 och då minskar ju kapaciteten i motsvarande grad.
Jag tänker att eftersom den inte klipper strukturerat så blir det ju inte ett oklippt hörn som man lätt kör av manuellt, utan det blir väl till att köra av hela gräsmattan? Och då har det ju ingen betydelse om den är 6 eller 10 cm.

Det är ju förvisso inte värre än att vi testar oss fram nu när vi väl bestämt oss för att köpa en robot iallafall, men det skulle vara intressant om någon har erfarenhet.
 
Jag har samma storlek på tomten men släppte snabbt robotspåret. För hälften av pengarna får du ju en fin huskvarna rider. Själv kör jag dock med en gammal Stiga villa, tar inte mer än 2-3 timmar men jag har som en enda stor fotbollsplan utöver "trädgårdstomten" så det går ju att bränna på.

Lite ovidkommande dock i.o.m att du vill ha robot.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om det inte tar i med en vanlig klippare när du kör över vägen så kommer inte princessknivarna heller att ta i.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S johd01 skrev:
Lite ovidkommande dock i.o.m att du vill ha robot.
Inte alls! Tvärtom är vår nuvarande slutsats att bästa lösningen är en robot till trädgården och en åkklippare till de ytor som inte behöver klippas så ofta. Kan du rekommendera Stigan? Har sett att det ligger rätt många sådana ute på annons. Eller skall man titta efter andra maskiner? Vi har rätt mycket träd så ett stort plus om den är lättnavigerad på lite knixiga ställen.
 
Vi har en stiga. Dock en park med midjestyrning men den fungerar kanon! Klipper bra och i.o.m. Motor från briggs så finns det mycket information om motorn på nätet. Nackdelen med stiga är att de inte har lagt upp varken reservdelslistor eller sprängskisser på nätet vilket gör sökandet efter reservdelar något krångligare. I övrigt en bra maskin som gör det den ska fortfarande efter 12 år i tjänst:D
 
Jag fick Stigan av en kompis väldigt billigt, jag skulle köpt en annan för jag sitter inte bra, är för lång, nästan 1.90. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.