MrJay
Robot hit och dit… Ett program från sokigo som är ett del av deras programsvit. Den kollar att alla handlingar är med och att det ser rätt ut, typ.
 
  • Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Minsta lilla form av automatisering eller digitalt stöd är en sådan främmande tanke för kommunen, att de tror att det måste vara någon ny form av maskinbaserad-intelligens inblandad. 🙄

Men det är väl bra att kommunen utvecklar sig på IT fronten.
 
  • Gilla
  • Haha
Mista och 4 till
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Minsta lilla form av automatisering eller digitalt stöd är en sådan främmande tanke för kommunen, att de tror att det måste vara någon ny form av maskinbaserad-intelligens inblandad. 🙄

Men det är väl bra att kommunen utvecklar sig på IT fronten.
Det är knappt så man vill titta vad upphandlingen kostade att få detta på plats. Konsultbolagen älskar att blåsa kommunerna med kassa och dyra it lösningar.
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Det är knappt så man vill titta vad upphandlingen kostade att få detta på plats. Konsultbolagen älskar att blåsa kommunerna med kassa och dyra it lösningar.
Jo det har varit ett svart hål....

Hursomhelst, Robot? Låter väl mer att man skaffat sig ett riktigt dokumenthateringssystem och sådana har ju funnits i många år för att slippa pärmar och papper i korgar. Sen behövs det ju inte mycket AI för att se flödet i ett riktigt dokumenthanteringssystem.
 
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det har varit ett svart hål....

Hursomhelst, Robot? Låter väl mer att man skaffat sig ett riktigt dokumenthateringssystem och sådana har ju funnits i många år för att slippa pärmar och papper i korgar. Sen behövs det ju inte mycket AI för att se flödet i ett riktigt dokumenthanteringssystem.
Atom är en integration mot ett ärendehanteringssystem som kommunen säkerligen redan hade. Att kalla det AI är dock en marknadsploj, det är inte AI det är RPA (robot process automation) och i praktiken en algoritm som kontrollerar utifrån ett antal fördefinierade villkor.
 
  • Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
P planarkitekten skrev:
Atom är en integration mot ett ärendehanteringssystem som kommunen säkerligen redan hade. Att kalla det AI är dock en marknadsploj, det är inte AI det är RPA (robot process automation) och i praktiken en algoritm som kontrollerar utifrån ett antal fördefinierade villkor.
Jo jag borde skrivit dokument och ärendesystem men det definieras lite olika och systemet jag kört var då moduler kopplat mot ett kraftfullt dokumenthanteringssystem.

Hursomhelst så får man bort det här med enskilda handläggare som har ärenden i sin bokhylla/mappar/korgar. Sen är det då mycket smart uppbyggt med digitala flöden av olika dokument som ska kontrolleras av flera. Sen ser då enkelt ansvariga vart ärenden är i en process.

Men någon nyhet är det här inte och det är väl dags att även kommuner hänger med utvecklingen.

Bra beskrivning från Sokigo, en av aktörerna
https://sokigo.com/om-dokument-och-arendehantering/
 
namnbyte
P planarkitekten skrev:
Atom är en integration mot ett ärendehanteringssystem som kommunen säkerligen redan hade. Att kalla det AI är dock en marknadsploj, det är inte AI det är RPA (robot process automation) och i praktiken en algoritm som kontrollerar utifrån ett antal fördefinierade villkor.
Till och med algoritm är ett för fint ord för RPA, det är skript och inget annat. En serie av if/else satser mer eller mindre. Jobbar delvis inom detta område, automation är det närmsta jag med kollegor kan tänka oss kalla det utan att det vänder sig i magen 😅
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vad ni är negativa, nu verkar kommunen fått upp farten rejält..
"roboten" tar beslut på några minuter och deras handläggningstid har gått från 12 veckor till 7,5veckor...hmm.. "minuter".... veckor....🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 1 till
  • Laddar…
C
Är detta verkligen lagligt?
Om rubriken är korrekt torde det rent juridiskt handla om att nämnden delegerar beslutanderätten till en automatiserad beslutsfunktion, vilket endast är tillåtet under vissa förutsättningar.
 
C cpalm skrev:
Är detta verkligen lagligt?
Om rubriken är korrekt torde det rent juridiskt handla om att nämnden delegerar beslutanderätten till en automatiserad beslutsfunktion, vilket endast är tillåtet under vissa förutsättningar.
Nej jag är säker på att det är en missuppfattning om hur ärende samt dokumenthanteringssystemet fungerar.
Automatiken kan vara när samtliga dokument är digitalt kontrollerade i systemet av berörda tjänstemän så skrivs beslutet ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Automatiken kan vara när samtliga dokument är digitalt kontrollerade i systemet av berörda tjänstemän så skrivs beslutet ut.
Svårt att få det till att det kan vara ett missförstånd när man läser artikeltexten, den beskriver ju vissa detaljer kring robotens beslutsfattande.

"Roboten har tidigare tagit beslut men istället för att dessa automatiskt har verkställts så har en handläggare fått titta på dem. Nu ges den rätt att fatta positiva beslut. Det handlar endast om enklare bygglov, såsom exempelvis installation av eldstad, där underlaget som skickas in från husägaren är tillräckligt. Finns det minsta tveksamhet skickas ärendet istället till en handläggare."
 
C cpalm skrev:
Svårt att få det till att det kan vara ett missförstånd när man läser artikeltexten, den beskriver ju vissa detaljer kring robotens beslutsfattande.

"Roboten har tidigare tagit beslut men istället för att dessa automatiskt har verkställts så har en handläggare fått titta på dem. Nu ges den rätt att fatta positiva beslut. Det handlar endast om enklare bygglov, såsom exempelvis installation av eldstad, där underlaget som skickas in från husägaren är tillräckligt. Finns det minsta tveksamhet skickas ärendet istället till en handläggare."
Jo men det är nog käpprätt fel... nu har jag då använt ett sådant här system och det är då ett antal beslut som bockas digitalt i ett ärende inkl dokument. Man har då en digital signatur man använder.
Sen har man då exakt vilka dokument som ska vara med i olika typer av ärenden.
Här handlade det då om enkla bygglovsärende och man sätter sannolikt digitala signaturer att allt är rätt, sen kan systemet skapa ett slutligt dokument.
 
C
P paralun skrev:
Jo men det är nog käpprätt fel...
Man undrar ju hur det kan bli så fel? Har artikelförfattaren suttit och fantiserat ihop detta, eller är det någon på kommunen som sovit på juridikkursen?

Har tidigare skrattat gott åt alla domedagsprofeter som varnar för hur datorer och AI kommer att ta över världen, men jag börjar inse nu hur det skulle kunna gå till... Snart kommer man väl som medborgare att sitta och behöva pennfajtas med någon korkad algoritm medan de folkvalda sitter och fikar.
 
P paralun skrev:
Jo jag borde skrivit dokument och ärendesystem men det definieras lite olika och systemet jag kört var då moduler kopplat mot ett kraftfullt dokumenthanteringssystem.

Hursomhelst så får man bort det här med enskilda handläggare som har ärenden i sin bokhylla/mappar/korgar. Sen är det då mycket smart uppbyggt med digitala flöden av olika dokument som ska kontrolleras av flera. Sen ser då enkelt ansvariga vart ärenden är i en process.

Men någon nyhet är det här inte och det är väl dags att även kommuner hänger med utvecklingen.

Bra beskrivning från Sokigo, en av aktörerna
[länk]
Jag skulle vilja hävda att en majoritet av kommunerna gör det du förespråkar sen ett bra tag. Var länge sen jag såg ett mappställ på hjul som handläggarna ofta körde med för 10 år sen. Kommunen i fråga har garanterat haft ByggR sen länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.