A
Du gör detta en gång
Dammsug med adekvat utrustning
När man river är det bra med skyddsutrustning i synnerhet om man gör det varje dag i +25 år.
Den exponeringen då fått och utsätts för är helt ofarlig. Jämfört med arbetarna i eternitfabriken i lomma för de jobbade hela dagarna utan skyddsutrustning och inte såg handen framför sig pga allt asbetsdamm.
 
  • Gilla
perror och 10 till
  • Laddar…
Glöm inte alla bilmekare som blåste rent asbestbromsar med tryckuften så att det blev att stort dammoln i verkstan.
Jag har nog aldrig hört att en gammal bilmek fick några problem med det. Allt handlar ju om hur stor exponering man råkar ut för under sin livstid.
Asbest är ju bara farligt om man river i det så om du nu har haft papp med asbest i som du inte rivit sönder så är ju exponeringen minimal.
 
  • Gilla
Annaet och 4 till
  • Laddar…
Jag är tveksam till råden om dammsugning, då asbest-fibrer väl går igenom dammsugarpåsen och därmed sprids runt på ett bra sätt. Dammtorka i första hand allting, med mask och engångsoverall.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Freerole Freerole skrev:
Rev en hel övervåning med eternitplattor och asbestpapp i vårt hus. Efteråt dammsög jag 2-3 gånger, hela tiden med nya dammsugarpåsar, samt våttorkade allt (golv, väggar, tak) 2 gånger.
Hade du eternitplattor överallt, inomhus?

Staffan
 
  • Gilla
Tommy Pedersen och 2 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Jag är tveksam till råden om dammsugning, då asbest-fibrer väl går igenom dammsugarpåsen och därmed sprids runt på ett bra sätt. Dammtorka i första hand allting, med mask och engångsoverall.
Har man rätt dammsugare går det bra, sen vanliga man använder hemma är inte rätt..
 
J jonko skrev:
Har man rätt dammsugare går det bra, sen vanliga man använder hemma är inte rätt..
OK, men då behöver det tydliggöras till trådskaparen att det krävs speciella dammsugarpåsar.
 
  • Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
En del vanliga dammsugare har väl rätt häftiga HEPA filer som klarar tex asbest men man ska nog kolla först.
Ett enklare alternativ om man nu ska använda vanlig dammsugare är väl att skaffa en lång slang en gammal dammsugare och sen ställa dammsugaren utomhus medans man dammsuger inne då lär man ju inte sprida nåt inne iallafall.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
I min ungdom rev jag en eternitbeklädd villa i ljunghusen medelst en hjullastare med öppen hytt, en kofot och enbart klädd i shorts! Detta var en varm sommardag och eterniten dammade så att jag inte såg en halvmeter framför mig.
Detta är 20 år sedan och jag kan andas fortarande.
Är du orolig så ta in en sanerare på stört!
Eller så samlar du dig och fortsätter din renovering.
Att fråga på forum kommer bara att ge dig magknip.
Mitt tips bara :)
 
  • Gilla
Sz1 och 3 till
  • Laddar…
M
Ang. dammsugare, jag hyrde en Pullman S13 dammsugare (eller tekniskt sett stoftavskiljare) för 1500 spänn en helg inkl. extra avgift för att få dammsuga asbest. Den är H-klassad vilket innebär yrkesmässigt godkänd för att bla dammsuga asbestdamm.

Kör sen med mask med P3-filter och engångsoverall som folk redan sagt, och glöm inte raka dig om du har skäggväxt! Gjorde den tabben, hade rejält skägg när jag sanerade efter en liknande grej. Tror Sundströms halvmask läckte så mycket luft vid skägget så den var nog värdelös. Läste instruktionen efertåt om att inte ha skägg, inte ens stubb ska man ha... Tur att jag använde en bra dammsugare i alla fall :)
 
  • Gilla
Iris Johansson och 3 till
  • Laddar…
har ni sågat och slipat i golvet?
Dammsug, torka, fortsätt med renoveringen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Sanering och analys är vettigt. Det är värt pengarna även om många säger att asbest inte är så farligt som många tror.

Det du kan göra med det du har hemma är att ta på dig det bästa munskyddet du har, och blöt ner området med en blomspruta. Torka sedan upp allt med en uppblötad trasa. Släng in allt i en tät soppåse och förslut.

Låt området torka lite sen. Lägg på plast på området och tejpa runt. Invänta sen analysen.

Om du ska vädra. Se till att det blir undertryck med hjälp av fläkt. Annars får du asbesten runt i hela huset!
 
B Bagg1 skrev:
Hej. Igår rev vi ett golv med förmodat asbestpapp under. Nu är olyckan redan skedd. Vad borde vi göra för att minimera skadan? Torka ur rummet med blöta trasor? Elda upp huset?
Vet redan att det var jävligt korkat så svar gällande det undanbedes. Mvh
Man ska förstås vara försiktig och hantera det med respekt men tror inte ni exponerats så pass att det utgör någon fara som ni behöver vara alltför rädda för. Asbestfabriken kring 50-talet i Sverige hanterade asbest som man hanterar tillverkning av mjöl, ur ett arbetsmijöperspektiv, på den tiden. Många fick lida av det efter viss tids tjänstgöring men även en del som levt/lever som vanligt.
 
A
Jag tycker du ska ringa en välrenommerad firma som jobbar med sanering o fråga.

Du kommer få ett lugnande svar.

Trevlig helg
 
Staffans2000
Henrik Nordlander skrev:
Jag tycker du ska ringa en välrenommerad firma som jobbar med sanering o fråga.

Du kommer få ett lugnande svar.

Trevlig helg
Visst! -"Vad bra att du ringde oss. Jag skickar några gubbar som svabbar lite här och var ... Hmm... Jag menar: -mitt team av välutbildade saneringsexperter kommer hem för att hjälpa dig undan en akut livsfara. När det gäller ens barna hälsa, kan man aldrig vara nog försiktig. Eller hur? Apropå det. Kostnaden landar någonstans på ..... kr.

Sympatiske Sunes saneringar.
 
  • Gilla
  • Haha
kayan och 8 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag ska vara helt ärlig och vissa av er kommer tycka det är absurt, men jag har mer eller mindre bestämt mig för att ge upp jakten på att köpa hus såvida jag inte hittar och har råd med ett relativt nytt och fräscht hus.

Min hälsoångest gör att jag ständigt nojjar över sånt här. Asbestisolering, blåbetong och radon är inget jag pallar ha i bakhuvudet hela tiden. Särskilt inte med barn i bilden.

Bor dessutom i nyproducerat lägenhet byggd på 2010-talet så kraven är ganska höga. Att flytta till ett rennoveringsobjekt är bara att glömma för mig.
Dessvärre tror jag du missar en sak, många nyare hus har haft mer problem med mystiska ämnen, mögel etc än riktigt gamla hus.

Ok då, men napalm-plasttak, ingjutna tryckade syllar, blåbetong, asbest, allergiframkallander flytspackel och enstegstätade mögelfasader har vi ju nu ersatt med svanenmärkta produkter?!? Jo, men ärligt, trodde nån att dessa produkter var farliga när de användes... Ja, nån gjorde nog det, men konsumenten hade iallafall inte en aning. Vad används idag som blir morgondagens rysare?

Så jag tror själv att ett riktigt gammalt hus är bättre i det avseendet då det är "avlusat". Om det inte renoverats med nya magiska material... Så säker är du nog inte varken i din lägenhet från 2010 eller ett helt nybyggt hus. Förresten så är det väl när husen är nybyggda och nymålade som all färg och alla plaster emitterar som mest kemisk coctail?

Men visst, är det nybyggt slipper man iallafall riva i skiten själv... :D
 
  • Gilla
  • Haha
U8076NIN och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.