pjfj skrev:
Kan någon vänlig själ nu tänka efter och förklara skillnaden på hur fukt kondenseras vid daggpunkten i ett "eko"isoleringsmaterial istället för ett "konventionellt" av glas/sten om man låter fukten vandra ut genom väggen?
För att förtydliga: I ett hygroskopiskt isoleringsmaterial (det du kallar "eko") kondenserar inte fukten eftersom den istället absorberas av materialet. Det är skillnaden.
 
Ja, så långt är jag med.
Hur fungerar det då i praktiken, i de fall man faktiskt vill ha en med dagens mått mätt välisolerad kåk?
 
Hur menar du? Hur man gör när man isolerar? Materialen används väl på samma sätt som mineralullsmaterial ungefär med skillnaden att man inte nödvändigtvis behöver plast med cellulosabaserade material vilket gör det mer lämpat för äldre hus där det är svårt/helt omöjligt att få till ett tätt plastskikt under isoleringen. Eller då man vill behålla befintlig sågspånsisolering och bara komplettera med ytterligare tjocklek. Isoleringsmässigt är det väl i princip jämförbart med andra, oorganiska, material vad jag kan läsa mig till i produktbeskrivningar. Det bygg väl en hel del passivhus med cellulosaisolering, så det funkar ju onekligen bra.

Personligen skulle jag, av ekonomiska skäl, sannolikt välja oorganiskt material om jag byggde nytt eftersom jag då kan få till en ångtät konstruktion. Men eftersom jag bor i ett gammalt hus så måste jag anpassa mig eftersom jag inte skulle kunna få till ett helt ångtätt skikt mot isoleringen. Om man inte kan få till en helt ångtät konstruktion bör man låta bli eftersom ångan annars kommer koncentreras till de små områden som ej är täta och därför blir det betydligt säkrare att använda cellulosa i mitt hus.
 
celulosafibrer eller sågspån garanterar inte att man inte får fuktskador. Dom fuktabsorberande organiska material klarar utmärkt att ta in rätt mycket fukt och fungerar bra så länge dom kan också torka emellanåt. Det finns dock gränser hur mycket fukt dom tål och dom tappar ju isoleringsförmågan med ökande fukthalt. Lägger man en för tjock lagger så att husets värme kan inte hjälpa till vid uttorkningen så kan det bli problem under dom fuktiga och kalla årstider.

I ett gammalt hus får man ibland fundera innan man ökar isoleringen markant. Har man en frisk gammal vind så ibland är det klokast och billigast att inte göra någonting , tycker jag.
Om man först betalt för tillägsisolering och fått mögelproblem så installerar man i sin tur fexTrygghetsvakten som går på el och torkar vinden. Sen kanske vill man ha fuktstyrd fläkt för säkerhets skull - allt för att slipa byta hela taket i närmaste framtid.
Då sparar man ju inte så mycket på minskade uppvärmningskostnader som man har hoppats. Minst lönsamt blir det när man värmer huset med ved .... man sparar lite ved men man betalar en hel del för isoleringen och installationer av hjälputrustning + eldrift i stället.
Det kanske visar sej i slutändan att det var biligare att betala för den värmeförlusten som orsakades av en mager vindisolering?
Så har jag tänkt när jag bestämde mej att låta bli att tillägsisolera ...

... tråden skulle ju handla om plast på en inredd vind som egentligen inte var tänkt som boyta när huset byggdes. Jag skulle känna mej säkrare om jag kunde begränsa att varm fuktig inneluft trängde genom innertaket in i isoleringen. Det trycker ju mest högst uppe i ett hus så det är inte fel att plasta för att minska luftvandring.Mycket lämpligt att använda organisk isolering som en extra säkerhet ifall inneluften kommer genom ändå.
Det där med att huset ska andas är ett missförstånd ibland. Huset ska inte andas genom sina vägar och tak. Blåser det fritt genom tak och väggar så är det inte mycket hus kvar ...enl. min syn på saken.Som jag förstår "andningen" så är det när byggmaterial kan ta emot en del fukt och släpa ut den igen till samma utrymme som fukten kom ifrån för att balansera topparna utan att bli förstörd.
Huset ska "andas" ut och in på riktigt genom sin ventilation :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
... tråden skulle ju handla om plast på en inredd vind som egentligen inte var tänkt som boyta när huset byggdes. Jag skulle känna mej säkrare om jag kunde begränsa att varm fuktig inneluft trängde genom innertaket in i isoleringen. Det trycker ju mest högst uppe i ett hus så det är inte fel att plasta för att minska luftvandring.Mycket lämpligt att använda organisk isolering som en extra säkerhet ifall inneluften kommer genom ändå.
gaia
Mitt i prick Gaia. Det här är precis den slutsats jag också kommit till efter att ha pratat en lång stund med isoleringsnissen i helgen. Han visade sig vara van att jobba med både gamla torp och k-märkta hus och kändes att veta vad han pratade om.

Att leva och bo ända upp till nock vad inget man gjorde förut. Istället hade man en kallvind med gott om luft och utrymme att hantera den värme som läckte genom innertaket.
I vårt fall kommer vi med stor sannolikhet återställa yttertaket till plåt nästa sommar, som det var tidigare (betongpannor nu), vilket i sin tur kommer att ge oss ett i princip diffusionstätt ytterhölje. Med andra ord ska det inte heller vara några problem att sätta plast (=diffusionstätt) på insidan.

Alternativet, om man prompt vill undvika plasten är att sätta väv istället, men då är det också smartare att sätta ett tegeltak på utsidan som inte är diffusionstätt på samma sätt som plåten.

Så det lutar med andra ord åt ekofiber, och plast trots allt. Och för den som är nyfiken så är prisläget följande:

Drygt 9 m3 ekofiber i snedtaket, 220 mm tjockt
Cirkus 2,5 m3 i en vägg, 250 mm tjockt
Inkl. arbete, resa, material etc.
Summa: 9–10 000 + moms - ca 2000 i ROT-avdrag
 
Isover glasullsmattor har en isoler förmåga på 33 nånting:p
Lösull från samma lev har 42 nånting:eek:
Ekofiber ,vet ej
Stenull ,vet ej (tillverkas vid en temp på 1100 gr)

Tror glasullsmattor verkar miljövänligt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.