Nä det är som sagt ingen som frågar efter nå intyg eller gör nå djupare undersökningar på just villatankar. Är de borta så är de borta typ.....Men lagarna och reglerna finns ju där så i teorin skulle ju någon kunna begära dokumentation och kan man inte visa det så kan det ju bli eftermäle men det är ju som sagt bara ytterligheter.
Samtidigt har det ingen betydelse hur den tas om hand, det viktiga är ju att det utförs av någon som vet vad den håller på med så inte restprodukter hamnar på fel ställe. Det är väl bara det det handlar om. Miljöbiten alltså.
Egentligen är det ju lite märkligt att just villatankar är så befriade från alla typer av inspektionskrav och dokumentation att de finns. är väl mest sotaren som har koll på vilken typ av värmekälla man har och att det ev finns en oljetank.
Men samma mängd drivmedel i en farmartank på en gård är omgärdat av en massa miljökrav.............
 
Så här ser tankhelsiket ut i varje fall. Högt elände. Svår som sjutton att komma upp på, ännu värre att klättra ner från...

Så synes in och utgången från tanken till brännaren och nån form av oljefilter med några dl olja kvar i botten.

Helst skulle jag vilja demontera rören, inte för att de tar direkt plats men saknar ju sin funktion öht.... Oljan lär ju inte bli billigare direkt.

Jag kom inte på något bra sätt att plombera luckan, så tog lite silikon jag hade kvar och satte runt öppningen tills vidare... temporar lösning.
 
  • En stor oljetank med rör, utgång till brännaren, oljefilter och silikontätad lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och oljefilter på vägg, använda för brännaren, med oljerester i filtret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex uppsättning av oljetank med rör och brännaranslutning, oljefilter med oljerester, temporärt förseglad med silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bradgard skrev:
Så här ser tankhelsiket ut i varje fall. Högt elände. Svår som sjutton att komma upp på, ännu värre att klättra ner från...

Så synes in och utgången från tanken till brännaren och nån form av oljefilter med några dl olja kvar i botten.

Helst skulle jag vilja demontera rören, inte för att de tar direkt plats men saknar ju sin funktion öht.... Oljan lär ju inte bli billigare direkt.

Jag kom inte på något bra sätt att plombera luckan, så tog lite silikon jag hade kvar och satte runt öppningen tills vidare... temporar lösning.
Glöm inte att kapa av påfyllningsröret så fort du gör tanken obrukbar, det finns folk som fått källaren full med diesel när tankbilen kört till fel hus
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Töm så gott du kan sen tippar du i en säck med absol eller kattsand bara d3t är nått som suger bara att sopa runt på botten innan man kapar
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
T tergo skrev:
[länk]
Man undrar ju då om det likt kaminer o dyl är registrerat nånstans att det finns en oljetank i fastigheten.

Har då aldrig hört om någon som fått påhälsning av "oljesotaren"...
 
Jag kan då konstatera att tanken är tömd och rengjord. Har varit ute och plomberat låshaken på påfyllningsröret nu för säkerhets skull.

Eftersom det lär till att muras där så tänker jag inte ge mig på att plocka bort rören nu i varje fall. Antar att det krävs att man sågar av dem för har ingen så stor tång som kan vrida av dem....

Då återstår alltså bara att såga itu och forsla bort den..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
En regnig lördag, tigersåg, några blad, hörselskydd och skyddsglasögon, en kompis som hjälper till och bär och du kommer känna dig SÅÅ nöjd när den är ute.
 
P Plutus skrev:
En regnig lördag, tigersåg, några blad, hörselskydd och skyddsglasögon, en kompis som hjälper till och bär och du kommer känna dig SÅÅ nöjd när den är ute.
Och du får några hundralappar för plåten hos en industriskrothandlare. Jag tro jag fick 380:- för tanken.
 
Det är bra material om man leker hobby smed. Jag sparade en del plåt som jag lagat en panna med och byggt ett special rökrör av mm. Om jag bott i närheten skulle jag inte tacka nej till lite rejäl plåt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Staffans2000
Lustigt.
Jag skulle just opponerat mig mot alla tips om att slänga plåtarna. Daniel hann före.
Såhär gjorde jag med min gamla oljetank. Närproducerad och koldioxidneutral återanvändning.


https://www.byggahus.se/forum/posts/593336
 
Jag sparade de bägge långsidorna på tanken. De fungerar nu som skyddsvägg när jag skjuter.
 
Hade nästan tänkt föreslå att bygga ett badkar av eländet :D

Fast det känns kanske inte så fräscht i slutändan.

En bekant avrådde mig dock från att ge sig på att såga öht, jag har inte direkt tummen mitt i handen, är väl den som gör allt praktiskt här hemma i stort sett.

Hörselskydd och ögonskydd och skyddshandskar har jag och nu är det ju typ höst och regnar tydligen alltid när man är ledig....

Det kanske är för mycket jobb om man inte gjort förr?

L Leif i Skåne skrev:
Och du får några hundralappar för plåten hos en industriskrothandlare. Jag tro jag fick 380:- för tanken.
Lät lite snålt, fast det kanske är som det ser ut i dagens konjunkturläge?
 
Staffans2000
Sätt igång bara.
 
Börja med att tömma den helt. Jag kapade dom sagt ett hörn och lutade tanken för att få ut de sista resterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.