Ska också fixa väggar inom kort, nu sitter det riktigt ful strukturtapet på väggarna som tidigare ägaren tydligen gillade. Har fått tips att sätta upp 6mm renoveringsgipsskivor över tapeten och sedan bara spackla och slipa skarvarna. Borde ju vara ett snabbt sätt i alla fall.
Någon som provat?
 
Nimajneb skrev:
dumt o dyrt.
Som o sätta plåster på ett benbrott i bästa fall, i värsta fall så stryper man luft/fukt vandringen genom väggen vilker beroende på situationen skulle kunna resultaera i en smärre fuktskadekatastrof!
99% av alla målare använder sig av den metoden. Oljefärg är den bästa grunden man kan ha innan spackling. Att kladda med tapetlim och plast blir aldrig helt hundra. Slutar oftast att man får patentera dom tapetrester som finns kvar lik förbannat.

Riv så mycket som möjligt, grunda med oljefärg, bredspackla, tapetsera.
 
tvåfamilj skrev:
Ska också fixa väggar inom kort, nu sitter det riktigt ful strukturtapet på väggarna som tidigare ägaren tydligen gillade. Har fått tips att sätta upp 6mm renoveringsgipsskivor över tapeten och sedan bara spackla och slipa skarvarna. Borde ju vara ett snabbt sätt i alla fall.
Någon som provat?
Tar 4 ggr så lång tid. "bara spackla och slipa skarvarna" gör man inte i en handvändning. Hur ska du göra med fotlist, taklist, fönsterfoder, kontakter mm, mm.
 
vet inte...fick som sagt ett tips om det, har inte tänkt på de saker du nämnde. Fönster iofs inga problem för de 2 väggar jag i så fall skulle fixa på det vis är fönsterlösa. Blir nog spackling mm för mig denna gång också...
 
5.2 racing skrev:
99% av alla målare använder sig av den metoden. Oljefärg är den bästa grunden man kan ha innan spackling. Att kladda med tapetlim och plast blir aldrig helt hundra. Slutar oftast att man får patentera dom tapetrester som finns kvar lik förbannat.

Riv så mycket som möjligt, grunda med oljefärg, bredspackla, tapetsera.
Diskussionen handlade inte om vad som ger bäst fäste till bredspackling utan det handlade om att inte riva ner något av gammal tapet och oljemåla istället och därefter spackla skarvmärken mm och häng upp tapeten direkt på oljefärgen.

Naturligtvis tycker vissa (3 av mina 4 målarebekanta förkastar metoden) att det är enkelt MEN skapar inte förutsättning för den tänkta fuktvandringen genom väggen vilket långsiktigt blir mindre bra. Tydligen skall även färgen fortsättsa under ett par år att avge lösningsmedel och därför bör man inte köra med metoden i sov eller barnrum. Men jag förstår att det finns målare som förordar detta, dom slipper ju bo i skiten efteråt:p
 
OK, kan hålla med om oljefärgens vara eller inte, (enbart för inomhusmiljön), men fuktvandring?? Har aldrig hört talas om att detta skulle vara ett problem. Förr i tiden målade man ju allt med oljefärg.
 
Klistermetoden är effektivast och billigast, om man vill ha det ordentligt gjort. Vill man ändå "fuska" så kan man byta ut oljefärgen mot vattenbaserad våtrumslim, tex Jotuns funkar bra.

Enligt färgaffären här i stan, så använder målarna våtrumslimmet för att slipa riva.
 
poppo skrev:tar det 2 timmar att måla en vägg så tar det väl minst lika lång tid att smeta på tapetklister, arean e ju desmma på väggen ;-

Nu syftade jag på hela rummet, inte en vägg)
 
Kloge skrev:
Jag köpte en tapetborttagare på Jula för 300kr och den är kanon!
Jag har också använt en tapetborttagare från jula. Nu skulle jag inte tapetsera efteråt utan behövde komma ner till den putsade tegelväggen för att måla väggfärg istället. Det är lite tidskrävande men jag tyckte det fungerade bra. Lite terapiarbete ;)
 
5.2 racing skrev:
OK, kan hålla med om oljefärgens vara eller inte, (enbart för inomhusmiljön), men fuktvandring?? Har aldrig hört talas om att detta skulle vara ett problem. Förr i tiden målade man ju allt med oljefärg.
Logiskt sett så blir det en annan fuktdiffusion genom olje resp vattenbaserad färg. Tror knappast det får huset att mögla upp efter 3 månader men jag skulle definitivt om jag köpte en fastighet med en sådan behandling kräva en sanering, alt göra motsvarande prisavdrag.

Att säga att det är OK med oljefärg på innerväggar .. tja det var åxå ok med radonhaltig blåbetong och asbest skivor förr i tiden.............
:p
 
JLAINE skrev:
Det som funkar alltid är tapetklister och plast. Riv bort ett lager tapet, gör hål i tapetlagren med en speciell ritsare för ändamålet, rolla på enbart tapetklister och täck med plast.

Låt stå över natten och sedan skrapar du bort allt enkelt med en spackel. Så gör jag alltid och antar att proffsen gör lika dant.

tapetklister och plast är vad våran målar lärare lärde oss och jag tycker absolut det är det enklaste/snabbaste sättet! att dra på klister går snabbare då man inte behöva en massa sparmålning...det är bara o ta en våt trasa och torka av klister som hamnat på golv,lister o tak

ibland kan det ju blir en del spackling oxå beropå hur tjocka lager tapet som ligger under och att man ska se till att ha ett jämnt underlag
 
Allt handlar väl om hur lat man är. Har kört bra många väggar nu med julas tapetborttagare för 300 kr. Väl investerade pengar. Slipper stå att söla, resultat direkt. Visst det tar tid men resultatet blir kanon.
Att man som proffs kör den lättaste metoden är ju självklar. Man vill ju göra jobbet fort.
 
plast å lim är kung, använder det i mitt eget hus när jag gör om rum men skulle aldrig drömma om att skala ner 5 lager tapet på jobbet, då är en alkydgrund å en rejäl bredspackling mycket mer tidsekonomiskt. Är det gamla hus med tretex är det alltid att föredra så den inte börjar bångna ut. har heller aldrig hört om nån som fått problem med fuktskador av att göra så heller (fukten måste isf redan vara i väggarna) och som sagt... oljefärg har alltid använts inomhus....
 
MARK V....Huvudet rätt på spiken!!

I jobbet med ett fastpris avtalat så slarvar du naturligtvis igenom med enklast tänkbara lösning. Att det är en urusel lösning kan du ju strunta i...du ska ju inte bo där. Men natürligtvis när du är hemma så skulle du aldrig drömma om att fuska! Man vill ju ha bra resultat långsiktigt hemma och inte fördärva andrahandsvärde och ha en snygg o hållbar lösning.

Treetex väggar skall, om man har det hemma, rivas alt täckas in med renoveringsgips. Men det är klart är du på jobbet så struntar man naturligtvis i det, snabbt o billigt ska det vara för firman så länge kunden betalar surt.
 
Nimajneb skrev:
MARK V....Huvudet rätt på spiken!!

I jobbet med ett fastpris avtalat så slarvar du naturligtvis igenom med enklast tänkbara lösning. Att det är en urusel lösning kan du ju strunta i...du ska ju inte bo där. Men natürligtvis när du är hemma så skulle du aldrig drömma om att fuska! Man vill ju ha bra resultat långsiktigt hemma och inte fördärva andrahandsvärde och ha en snygg o hållbar lösning.

Treetex väggar skall, om man har det hemma, rivas alt täckas in med renoveringsgips. Men det är klart är du på jobbet så struntar man naturligtvis i det, snabbt o billigt ska det vara för firman så länge kunden betalar surt.


Man fuskar inte när man använder oljegrund. Oavsett hur mycket det luktar.

Jag har treetex hemma. Menar du att jag skall riva ner den i hela huset för att ersätta den med gips? Hmm... låter billigt. Med tanke på alla foder, socklar, eluttag, lampknappar mm, mm. Nä, då fuskar jag hellre och sparar 50k på att grunda med oljefärg.

Jag förstår inte att du får det att låta som fusk??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.