Hejsan!
Jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska gå vidare med mitt projekt att byta tapet i vardagsrummet, så jag testar här o hoppas på bra tips.

Tidigare har jag tapetserat några mindre ytor i tex hall. Då har jag tapetserat direkt på den gamla tapeten, upptäckt att tapeten bakom bubblar sig o rivit ner igen o dragit loss gamla tapeten där det bubblat upp o slipat o spacklat o börjat om igen...o hållit på tills jag blivit nöjd.
Nu när jag ska tapetsera ett lite större rum så vill jag göra grundarbetet ordentligt först så jag slipper hålla på riva ner o så under arbetets gång. Den yttersta tapeten som sitter idag gick jättelätt att riva ner, men när jag sprayar lite vatten på tapeten under så bubblar den sig på sina ställen, så antar att det skulle bli lika illa med tapetklister. Försökt riva ner även tapten bakom, men det var inte lika lätt o det känns som väldigt tjock papp. Se bilden
Hur går jag enklast till väga för att komma vidare o få en bra grund att sätta nya tapeter på?
Har läst lite om excenterslip, men slipa ner ett par lager tapet låter väldigt dammigt o jobbigt? Då jag är arbetslös för tillfället så gör det inget om det tar mycket tid, viktigast att det inte blir dyrt. Jag vill helst slippa köpa sån där utslätande underlag för tapet
Tacksam för tips!
MVH Andreas
 
  • tapet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
att den gamla tapeten bubblar sig när den blir fuktig är helt normalt, det lägger sig så fort klitret torkat.
Ta bort allt löst, slipa med kloss o grovt sandpapper över skarvar o annat mög. Spackla, slipa, spackla, slipa upp med tapeten.
 
ok tack för svar :)
jag får väl helt enkelt testa en våd då o se om bubblorna försvinner. Hur länge ska man vänta? om bubblorna är kvar efter 24 timmar så kommer de inte försvinna?
jag är lite skeptisk till att dom verkligen försvinner som du kanske märker ;)
 
vänta minst 48h
 
för att garanterat slippa bubblor o massa jobb gör man som följer.
-slipa ner skarvarna med grovt sandpapper
-fixa till hörnern genon att skära bort någon mm på varje sida
-måla eländet med oljefärg
-spackla
-slipa
-tapet


gjorde det i går o det funkar kanon
 
måla hela rummet med oljefärg? det låter som ganska mycket extra jobb o pengar?
 
androxe skrev:
måla hela rummet med oljefärg? det låter som ganska mycket extra jobb o pengar?
dumt o dyrt.
Som o sätta plåster på ett benbrott i bästa fall, i värsta fall så stryper man luft/fukt vandringen genom väggen vilker beroende på situationen skulle kunna resultaera i en smärre fuktskadekatastrof!
 
poppo skrev:
tid e pengar, vill man skrapa tills fingrarna blöder så gör man det, vill man dricka kaffe o 'äta bulle så gör man som proffsen

jag använde [länk]

men et finns ju 1000 andra märken,
det där är ju en takfärg? jag provar o tapetsera ovanpå tapten som är under tapeten jag rivit bort. det måste ju trots allt ha funkat när den tapeten jag rivit ner sattes upp....
 
förvisso takfärg men den är inte vattenlöslig, skillndad på färg o färg,
vattenfägerlöser tapet medan färg på kemikller låser tapeten.

håller just på o renoverar hemma och jag uppskattar att det går dubbelt så fort med rekomederad metod o så blir väggarna bättre o mindre spacker går åt,
 
Har du provat en tapetbortagare sådan där som går på ånga, man kan hyra en och det skall tydligen vara jättelätt att få bort tapeter med den, slipa och spackla åker man nog alltid på.
 
Jag köpte en tapetborttagare på Jula för 300kr och den är kanon!
 
Har provat både oljefärg och tapetånge metoden, idiotiska tips båda två. Tex måla ett normalt rum inann tapetesering tar 2 h med maskering och allt (minst).

Ånga bort tapet med proffsmaskin tar minst 16 timmar i ett normalstort vardagsrum, och ett tråkigare och tidskrävande arbete finns nog inte. Efter en kvart ger man upp.

Det som funkar alltid är tapetklister och plast. Riv bort ett lager tapet, gör hål i tapetlagren med en speciell ritsare för ändamålet, rolla på enbart tapetklister och täck med plast.

Låt stå över natten och sedan skrapar du bort allt enkelt med en spackel. Så gör jag alltid och antar att proffsen gör lika dant.
 
tar det 2 timmar att måla en vägg så tar det väl minst lika lång tid att smeta på tapetklister, arean e ju desmma på väggen ;-:)
 
poppo skrev:
tar det 2 timmar att måla en vägg så tar det väl minst lika lång tid att smeta på tapetklister, arean e ju desmma på väggen ;-:)
smeta på tapetklister går naturligtvis mycket fortare än att måla, vad som tar tid är naturligtvis skrapningen efteråt. Men som sagt alla metoder är
bättre än din plåstermetod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.