B Bortibacken skrev:
Förresten så måste jag fråga: varför är tigersågen bättre i dessa fall? Jag gillar vinkelslipens aggressivitet, det är kanske det som är fel?
Självklart går det snabbare med en vinkelslip, men gnistorna som den avger kan antända kvarvarande gaser, eller diesel. Eller rent av huset. Men med tigersågen så blir det inte samma gnistbildning, och finns risken för det så får man smörja bladet medan man sågar.
 
  • Gilla
Bortibacken
  • Laddar…
monken90 monken90 skrev:
Det blir inte lika varmt av tigersåg, Så om det är tex olja kvar nånstans så är risken för antändning mindre ;) men ha brandsläckare etc i närheten ändå! (tänk på att inte släcka olja som brinner med vattenslangen ;)
Tack så himla mycket för klokt svar! (det är det man har forumet till, eller hur)
 
Killinallan Killinallan skrev:
Självklart går det snabbare med en vinkelslip, men gnistorna som den avger kan antända kvarvarande gaser, eller diesel. Eller rent av huset. Men med tigersågen så blir det inte samma gnistbildning, och finns risken för det så får man smörja bladet medan man sågar.
Tack för att klokt svar, det behövde jag!
 
Har förstått att det är tigersåg som gäller för att minimera risk, fast pannan har nog stått stilla i cirka 10 år, förr-förra ägaren installerade luftvärmepumpar o kamin.
 
S
kapade upp min CTC kombipanna i 3 delar med vinkelslip o tigersåg , blev j-ligt skitigt av sot o skit
 
Killinallan Killinallan skrev:
Som gammal pann & tankdemonterare så kan jag ge tips att använda tigersåg istället för vinkelslip, utifall att det finns nått gött kvar i pannan.
@Killinallan Brukar det finnas koppar i oljepanna som kan återvinnas och en kan får lite pengar för?
 
B
Möjligen finns en kopparspiral för varmvatten eller nödkylning. Typ 99% järn annars. Kolla på röranslutningen om det är cu rör.

Jag skulle inte göra mig omaket att försöka separera det från övriga pannan. kostar förmodligen mer med 1 tigersågsblad jämfört med kopparen i pannan.

Pannan inbringar ju en del om man lämnar på skrot.
 
B BSOD skrev:
Möjligen finns en kopparspiral för varmvatten eller nödkylning. Typ 99% järn annars. Kolla på röranslutningen om det är cu rör.

Jag skulle inte göra mig omaket att försöka separera det från övriga pannan. kostar förmodligen mer med 1 tigersågsblad jämfört med kopparen i pannan.

Pannan inbringar ju en del om man lämnar på skrot.
Då vet jag. Stort tack för svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.