Hur tung grävmaskin behövs om man ska riva med maskin. Förstår att större är bättre men kommer man någon vart med en 3-4 tons eller bör man satsa på minst 8 ton?

Är gripklo ett måste eller?
 
H
Grip är ju underbart för du kan sortera lyfta allt.
Jag rev med en 1,7 ton.
Inte optimalt men det är min egna maskin så då fick det gå.
Tar lite längre tid men så gott å kunna plocka ned allt.
Alternativt om du känner någon som har traktor grävare, vi hade en huddig å rev ett hus med.
Kan man planera med front skopan med i slutet.
 
MrJay
Vi rev ett sommarhus på 50kvm stående på krypgrund med delvis nergrävd källare och uterum på en betongplatta. Vi rev allt för hand med tigersåg, slägga, skruvdragare och bräckjärn. Vi hade även en massiv slagborrmaskin till hjälp och en polare med 17 ton grävmaskin som grävde ut källaren och slängde upp all sten i en hög. Alla kostnader slutade på typ max. 15000kr totalt. Jag, polaren och en kusin jobbade gratis, totalt kanske 3 veckor. Hela huset ligger nu på tippen, vi forslade bort allt med släpkärra.
 
8 ton räcker, mindre skulle jag inte välja pga räckvidden även om det skulle vara görbart men en lite mindre maskin. Allt går men med en 8-10 ton maskin tror jag man får bäst ekonomi i en så liten rivning
Gripklo bör man ha, själv föredrar jag entreprenad/timmergrip framför rivningsgrip när det är småhus som skall rivas, är det större grejer som skall rivas skulle jag ta en större maskin och en rivningsgrip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.