Hej!

Har ett hus ifrån 1964 på ca 80 kvm. Det är enplans som från början varit ett fritidshus men har tilläggsisolerats för ca 20 år sedan.

Huset är i ok skick. Ganska dåligt isolerat trots tillägsisoleringen så det är kallt på vintern. En hel del mögel på vinden och känns överlag rätt tråkigt.

Vi funderar på att riva huset och bygga ett nytt större själva. Har tidigare byggt ett mindre enplanshus som står på tomten (hyrs ut nu) som vi tänkte att familjen kunde bo i under tiden.

Det verkar kosta typ 200k att få huset rivet om man lejer bort det. För de pengarna kan man lägga många timmar själv.

Någon som rivit ett mindre hus själv och som kan ge lite lärdommar? Var det värt det osv? Fattar att det säkert blir 2-3 månaders slit. Tänkte jag beställer containers och fyller de själv med skräpet?

En tanke är ju att renovera/bygga ut det gamla huset men det känns inte kul då det är i sådan skick med mögel på vinden, sunkig krypgrund osv..
 
M Martin Lj skrev:
Hej!

Har ett hus ifrån 1964 på ca 80 kvm. Det är enplans som från början varit ett fritidshus men har tilläggsisolerats för ca 20 år sedan.

Huset är i ok skick. Ganska dåligt isolerat trots tillägsisoleringen så det är kallt på vintern. En hel del mögel på vinden och känns överlag rätt tråkigt.

Vi funderar på att riva huset och bygga ett nytt större själva. Har tidigare byggt ett mindre enplanshus som står på tomten (hyrs ut nu) som vi tänkte att familjen kunde bo i under tiden.

Det verkar kosta typ 200k att få huset rivet om man lejer bort det. För de pengarna kan man lägga många timmar själv.

Någon som rivit ett mindre hus själv och som kan ge lite lärdommar? Var det värt det osv? Fattar att det säkert blir 2-3 månaders slit. Tänkte jag beställer containers och fyller de själv med skräpet?

En tanke är ju att renovera/bygga ut det gamla huset men det känns inte kul då det är i sådan skick med mögel på vinden, sunkig krypgrund osv..
Har du inte funderat på att skänka bort kåken?
 
F fribygg skrev:
Har du inte funderat på att skänka bort kåken?
Jo men jag tänker att det förmodligen kostar mer att flytta skiten än vad huset är värt.

Vart ska man annonsera för att hitta någon som vill ha huset?
 
M Martin Lj skrev:
Vart ska man annonsera för att hitta någon som vill ha huset?
Blocket, Marketplace eller varför inte här på Byggahus?
 
P
M Martin Lj skrev:
Hej!

Har ett hus ifrån 1964 på ca 80 kvm. Det är enplans som från början varit ett fritidshus men har tilläggsisolerats för ca 20 år sedan.

Huset är i ok skick. Ganska dåligt isolerat trots tillägsisoleringen så det är kallt på vintern. En hel del mögel på vinden och känns överlag rätt tråkigt.

Vi funderar på att riva huset och bygga ett nytt större själva. Har tidigare byggt ett mindre enplanshus som står på tomten (hyrs ut nu) som vi tänkte att familjen kunde bo i under tiden.

Det verkar kosta typ 200k att få huset rivet om man lejer bort det. För de pengarna kan man lägga många timmar själv.

Någon som rivit ett mindre hus själv och som kan ge lite lärdommar? Var det värt det osv? Fattar att det säkert blir 2-3 månaders slit. Tänkte jag beställer containers och fyller de själv med skräpet?

En tanke är ju att renovera/bygga ut det gamla huset men det känns inte kul då det är i sådan skick med mögel på vinden, sunkig krypgrund osv..
Kolla om du bör ha bygglovet klart för det nya huset innan du river det gamla (bygglov och rivningslov i samma beslut), det finns några trådar här om folk som hamnat i en limbo med inget bygglov efter det gamla var rivet...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är du inne på att slänga allt så är ett tips att sätta ut en bortskänkesanonns där folk får ta det dom vill ha och inte tvunget ta hela huset…….. är många som vill ha en dörr, fönster osv. Men inte ett helt hus 😎
 
A
M Martin Lj skrev:
Hej!

Har ett hus ifrån 1964 på ca 80 kvm. Det är enplans som från början varit ett fritidshus men har tilläggsisolerats för ca 20 år sedan.

Huset är i ok skick. Ganska dåligt isolerat trots tillägsisoleringen så det är kallt på vintern. En hel del mögel på vinden och känns överlag rätt tråkigt.

Vi funderar på att riva huset och bygga ett nytt större själva. Har tidigare byggt ett mindre enplanshus som står på tomten (hyrs ut nu) som vi tänkte att familjen kunde bo i under tiden.

Det verkar kosta typ 200k att få huset rivet om man lejer bort det. För de pengarna kan man lägga många timmar själv.

Någon som rivit ett mindre hus själv och som kan ge lite lärdommar? Var det värt det osv? Fattar att det säkert blir 2-3 månaders slit. Tänkte jag beställer containers och fyller de själv med skräpet?

En tanke är ju att renovera/bygga ut det gamla huset men det känns inte kul då det är i sådan skick med mögel på vinden, sunkig krypgrund osv..
200tkr då är det ett litet hus
jag rev ett hus där offerten var 1milion under nästa anbudsgivare. det är en lukrativ bransch.

80kvm mellan lunch och eftermiddagsfika då...
har du rivningstillstånd?
En normal villa slår man ner och kör bort det sorterade avfallet på en dag, beroende på avstånd till tippen.
återställning av tomten tar lite mer tid.
Har / känner du ingen med en >20ton grävmaskin med grep?
Det och några baljor som du låter hämta och lämna på avrop så går det blixtersnabbt.
sortera avfallet på plats sälj metall till skroten och trä till energiflis. resten blir deponi.
kul jobb, saknar detta.
 
Är du beredd att lägga en eller ett par dagar med manuellt arbete för att ta väck el och annat löst så borde du kunna få det rivit för betydligt mindre pengar, gissar på halva priset såvida det inte är massor av betong som skall bort.
Containrar kommer kosta en slant om du skall ha det stående några månader och transporterna av containrar kommer du inte undan såvida du inte skall köra allt själv till tippen
 
  • Gilla
Boxer63 och 1 till
  • Laddar…
Har med hjälp av ett par unga killar rivit ett förråd/garage på ca 85 kvm. Det var dock endast papptak och ingen isolering. Det tog några dagar, vi hyrde container det var överraskande billigt tror det var under 5000 kr för två tömningar
 
H
Jag rev hemma med grävmaskin och grip.
Sorterade allt i högar med maskin.
Beställde container från rang sells som kom fredag hämtning måndag.
3900 för container med trä.
All isolering sorterade jag och lyfte i gallersläp så tömde vi på tippen då den containern kosta en del.
Men plåt tak tog grannen.
Betong plattan pigga jag loss.
Så när bil kom med bärlager så fyllde vi betong i retur till gropen.

Sen är det ju otroligt kul att få köra maskin å riva lite 😇
 
Har du tid och energi så river du själv med hammare, kofot och glatt humör.

Jag har plockat ner ett 1 1/2 plans hus på ca 100 kvm i stort sett själv, fick sporadisk hjälp emellanåt.
Höll på en vår och sommar, stapla upp allt användbart virke som täcktes och sedan användes till att bygga gäststuga mm.

Blev några brasor och en del såldes resten till åvc, blev några vändor.

Lärde mig massor och behövde inte gå på gym under det projektet💪.
Ja, det var jobbigt men värt det.

Kontentan av detta är ju då: ”om jag kunde så kan väl du”😀.
Lycka till o jobba lugnt o fint!
 
  • Gilla
Martin Lj och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag rev hemma med grävmaskin och grip.
Sorterade allt i högar med maskin.
Beställde container från rang sells som kom fredag hämtning måndag.
3900 för container med trä.
All isolering sorterade jag och lyfte i gallersläp så tömde vi på tippen då den containern kosta en del.
Men plåt tak tog grannen.
Betong plattan pigga jag loss.
Så när bil kom med bärlager så fyllde vi betong i retur till gropen.

Sen är det ju otroligt kul att få köra maskin å riva lite 😇
I containern för trä, kan man slänga allt brännbart där? Typ golvspån, takpapp, plast osv?
 
M Martin Lj skrev:
I containern för trä, kan man slänga allt brännbart där? Typ golvspån, takpapp, plast osv?
Där slänger du trä, sen finns det brännbart för plast och takpapp. En del vill inte ha spånskiva i träconten så det är brännbart.

Jag plockade ner/rev en garagelänga/förråd på ca 70kvm på någon vecka med spontanrivning då och då.

Blev en full 30kubikare med virke från den.
 
H
M Martin Lj skrev:
I containern för trä, kan man slänga allt brännbart där? Typ golvspån, takpapp, plast osv?
Jag hade endast trä i. Sen hade jag tatt ur fönster och dörrar. En del el var borta med. Visst när man sorterar med grävmaskin så är det inte hundra men jag hörde inget.
Så att ta container till det stora och sen köra till tippen med det mindre som kostar en del.
https://butik.ragnsells.se/
Där hyrde jag.
Kostnaden Beror dock på vad långt bort de kör det med.
 
Du kan beställa container för sortering och då är det endast el och farligt avfall som inte får läggas i den, det är marginell prisskillnad, i storleksordningen 2-300:-/ton extra, för att slippa sortera då knackar man ner huset på max en dag och lastar containrar nästa dag så är det väck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.