Jag tror att det mer är en psykologisk grej. Om man lämnar ifrån sig ritningen i dwg så är det helt uppenbart att man helt lämnar ifrån sig kontrollen över ritningen.
 
andersmc: ja, du har helt rätt. Eftersom man fortfarande har ansvar för ritningen vill man självklart ha kontroll över den.

apropå tidigare inlägg så gick SAR SIR och LAR ihop till Sveriges Arkitekter för tio år sedan så SAR finns alltså inte längre.
 
Redigerat:
Jag fick då i alla fall dwg filer, pdf filer samt papper av ritningarna från leverantören av stommen för det hus jag bygger. Väldigt bra eftersom planering blir så mycket lättare och smidigare mot alla inblandade entreprenörer och för min egen del under bygglovansökningsprocessen.
 
Har bara läst TS:

Om det inte är skrivet i avtalet så bör "skälig ersättning" ges vid överlåtelse av de digitala ritningarna.

Dock så är det extremt ovanligt att man inte får .dwg filer direkt.. vem vill ha döda .pdf filer eller liknande :(
 
simon_isacsson skrev:
andersmc: ja, du har helt rätt. Eftersom man fortfarande har ansvar för ritningen vill man självklart ha kontroll över den.

apropå tidigare inlägg så gick SAR SIR och LAR ihop till Sveriges Arkitekter för tio år sedan så SAR finns alltså inte längre.
Vadå ansvar? Vad menar du med det? Vad är du orolig för ur ansvarssynpunkt?
Tycker det är ett oskick av arkitekter att inte lämna ut .dwg filer. Fjantig protektionism som försvårar enormt för kunden.
 
Arbetar själv som konstruktör, dock inom produktutveckling. Jag anser att det bara är trams att sitta och trycka på originalritningarna. Såklart kunden skall få dem om han/hon vill. Kunden har ju redan betalt för min tid och kunskap när jag gjort ritningarna. Mina möjligheter att få fortsätta göra uppdrag för min kund blir nog inte större av att jag vägrar lämna ut originalen.
 
  • Gilla
mariatherese och 3 till
  • Laddar…
Sitter själv med delad entreprenad där husföretaget gjort en del fel vilket gör arbetet segt med uppdateringar av ritningar osv. Dessutom vill de ha ca 1000 kr betalt för att ändra ett minsta streck per ritning.

Jag har därför begärt att få ut rintningarna i pdf samt dwg (vi får se hur det går). Pdf har jag fått förut men de har varit lite svåra med dwg. Men nu är slutbeställning gjord och jag har ju skrivit på ett avtal om upphovsrättsskydd så de borde iom detta känna sig skyddade mot att jag använder ritningarna för annat än mitt eget bygge.

Med tanke på antalet fel vi har hittat på ritningarna när vi låtit oberoende granska så känns det viktigt.

Jag som byggherre har ju också ett ansvar att säkerställa att det finns korrekta ritningar och underlag (as-built) vid slutbesked. Att då sätta sig emot att lämna ut dwg är tokigt - iallafall vid delad entreprenad. Jag tror inte att husföretaget kommer att gå runt och mäta och uppdatera ritningarna åt mig sedan när vi är färdiga.
 
skicka eventuella pdf till lämplig ingenjörsfirma/ritkontor i Inden/Sri Lanka/Kina/Vietnam etc etc och du kommer få tillbaka dwg'er (eller annant valfritt cad format) för en struntsumma. En av poängerna med dwg/stp/... är ju att objektet är ritat i 1:1 varför scanna kanske inte blir optimalt.
 
Redigerat:
S simon_isacsson skrev:
det behöver inte ens vara så krångligt.

om man har ritningarna i pdf-format (vilket är ett vektorbaserat filsystem) så kan man öppna dem i adobe illustrator och sedan exportera till dwg. de flesta har adobe illustrator, om så inte är fallet kan du maila pdf till mig så gör jag om ritningarna på 3 min

gängse är dock att aldrig lämna ut .dwg filen, eftersom det är orginalritningen. samma sak som att om arkitekten ritar för hand så kommer du aldrig få hans handritningar utan bara kopior... det handlar om saker som upphovsrätt samt att arkitekten har ansvar för sin design och inte vill få den förvanskad eftersom de fortfarande har ett ansvar för resultatet.
papper och pdf skall man dock alltid få.
Hej Simon kan du hjälpa mig med att få till ritningar gjorda i Illustrator till dwg? Tack mvh anna
 
L L-E skrev:
skicka eventuella pdf till lämplig ingenjörsfirma/ritkontor i Inden/Sri Lanka/Kina/Vietnam etc etc och du kommer få tillbaka dwg'er (eller annant valfritt cad format) för en struntsumma. En av poängerna med dwg/stp/... är ju att objektet är ritat i 1:1 varför scanna kanske inte blir optimalt.
Har du någon länk?
 
A Anna1388 skrev:
Har du någon länk?
Det var ett tag sedan jag gjorde detta varför mina kontakter torde vara utdaterade.

Alibaba och gör en sökning på tjänsteföretag och det torde komma upp en heldel. Vill man jobba i samma tidszon kan Kenya funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.