Jag har läst om Thermisol förut men tyckte Maco-grejorna verkade intressanta. Som jag nämnt förut har jag ett äldre hus som tidigare ägare har tilläggsisolerat 20 cm ovanpå originaltakets råspont. Nu ser huset litet fel ut med för stor mössa och dessutom verkar det vara dåligt gjort, för när det är snö (sån där vit gegga, om nån minns den) smälter den bort på ett stort parti mitt på vårt tak långt innan den smälter på icke tilläggsisolerade grannhus.
Så om jag rev det nya taket och gjorde ett nytt med Macos renoveringsvariant, då skulle jag sänka "mössan" 10 cm och antagligen få bättre fungerande isolering.

Ni som har tittat på Maco - har jag uppfattat det rätt när jag läste deras hemsidor, att man inte behöver diffspärr i taket?
 
Jo det är konstigt att inte man kan bygga riskfritt 2007... men allt handlar väll om pengar.  Man bygger fortfarande utan att ta fullt ansvar för sitt bygge. Problemen upptäcks ju oftast mer än 10 år senare och då är det inte byggherrens problem.
Jag tror att vindar kan komma att bli nästa stora "krypgrunds problem" som alla kommer köpa avuktare till...

Det finns en rätt bra rapport från Lund angående olika metoder att angripa fukt på kalla vindar. Bla cell plastisolering ovan spånt, 200W värmekäll på vinden, ventilation m.m.
http://www.fuktcentrum.lth.se/infodag2005/KallaVindar_Jesper_Arfvidsson.pdf
Så än finns det hopp!

En liten passus... Det är jättestor tempskillnad på min vind om jag har snö eller inte på taket. Alltså, snön isolerar bra... och är gratis!  :)



 
Hittade denna tråden och den första MACO-tanke som flyger genom huvudet är "die dumme Schweden"...

Hur kan tyskarna haft denna metod i 18 år utan att vi, med vårt klimat, har anammat den? Verkar genialiskt. Man behöver inte ens undertak.

På mitt hus med ca 235 kvm sadeltak skulle det kosta 86.000:- att isolera taket på detta viset. Låter billigt med tanke på att jag helt plötsligt får en massa goa extra kvadratmeter, om inte annat så till sovloft för gäster.

Jag undrar vad våra svenska husfabrikörer skulle säga om kunderna skulle börja kräva denna takkonstruktion med motivationen att man inte vill ha mögel på vinden.
 
De konspiratoriskt lagda och skeptikerna kan ju misstänka att parterna i den "etablerade" byggindustrin, byggare, arkitekter, tillverkare etc håller varann om ryggen och föreslår de produkter som de har betalt för att föreslå...som t.ex. isoleringsprodukter där man kanske delar upp marknaden mellan glasull och mineralullsleverantörerna.

Förespråkare/innovatörer för nya metoder kanske inte lobbar ordentligt för sina lösningar.
 
Det kan ju helt enkel vara så att om arkitekt/byggare använder en beprövad metod och det inte funkar så bra så kan man åtminstone hänvisa till att den är beprövad. Använder de en ovanlig som inte funkar kan de räkna med att få ta dryga kostnader för att ersätta den med något annat... Vad hade du valt? ;-)

Att i detalj definiera hur det ska byggas från Boverket är något som man aktivt har tagit bort (tom exempel) för att alla parter ansåg att det hämmade utvecklingen av nya lösningar...

Ett stort problem är ju att hitta neutral information om produkter, ffa för privatpersoner, ofta hittar man mest säljpropaganda och att gå in på ett byggvaruhus börjar mer och mer påminna om siba/onoff mfl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.