Japp, får bli en sån kanske... eller en jordfräs med tanke på hur isig backen är nu :D
 
LPG är väl det som i dagligt tal kallas gas eller missade jag ngt nu?
LPG-converering är väl iaf möjligt på i praktiken alla modernare bilar såvitt jag vet?
Fast hur som helst så är dieseln överlägsen på alla områden i dagsläget ;)
 
Göran.W
Motorgas eller LPG är samma produkt som i Sverige kallas gasol
 
Gas för mig (när det gäller bilar) är biogas eller naturgas (CNG). LPG är Liquefied petroleum gas. Tror inte att LPG är så vanligt i Sverige men jag kan ha fel.

Pratar man om koldioxidutsläpp så är biogas överlägset ;)
 
Göran.W
Jag höjer med ett vindkraftverk som spjälkar vatten till väte och syre.
Renare än så kan det inte bli.
Blir man törstig kan man ju alltid dricka lite avgaser:rolleyes:
 
Snökedjor kanske gör att det räcker med tvåhjulsdrift? :)

Vad gäller utlösningsvillkor så finns väl den regeln för att man inte ska få brand om man får en kortslutning som i sig är klenare än den ledararea som säkringen är avsedd för? (D.v.s. att en 1mm2-tråd råkar kortslutaen 10A-avsäkrad matning). I så fall så ska det väl till extrem otur för att något riktigt dumt ska hända om man skarvar för långt för att nå bilens motorvärmare? En kortslutningsbrand kan då bara starta på så långt avstånd från huset att utlösningsvillkoret inte uppfylls, d.v.s. vid bilen och den delen av skarven som är närmast bilen. OM bilen eller kabeln nära bilen skulle börja brinna så har jag svårt att tro att branden kan följa en kabel som ligger i snö utan att branden självslocknar av snön i kombination med att kabeln till slut kommer brinna sönder såpass nära huset att utlösningsvillkoret uppfylls och proppen därmed går?


Å andra sidan är det rätt onödigt att elda för kråkorna en vinter, så 2.5mm2-kabel är nog en bra idé.

Om det känns dumt att köpa 50 meter 3-ledad 2.5mm2 tillfälligt för att sätta stickproppar så kanske det känns bättre att köpa 50 meter 5-ledad 2.5mm2-kabel som du senare kan byta kontakter på och använda som trefas-förlängning? :)

(Jag håller för övrigt med om de som föreslår att fuska genom att löst lägga ut installationskabel och stickproppsansluta den. Om man vill göra det lite seriösare så kan man skarva ihop den kabeln med gummiisolerad kabel via någon stadig eldosa där det är godkänt att använda förskruvningar (såndär gummitätning när man går in i fukttåliga elcentraler o.s.v.) med dragavlastning. Förskruvning med dragavlastning är rätt ovanligt, det används väl t.ex. för att fast installera maskiner som har en kort bit lös gummikabel till sig (typ tänk t.ex. brännare till pannan). Den modell jag sett ser nästan ut som en E14-lampsockel fast med en oväntad dragavlastere...
 
Angående jordfelsbrytaren så vet jag inte om den går även på garaget. Det finns ingen förklaring till vad de olika siffrorna på den går till.
 
Utlösningsvillkoret har väl inte så mycket med brandrisk att göra, det är väl till för att säkerställa att inte en kortslutning mellan fas och PE inte ger för hög spänning på "apparaten" . Säkringen skyddar kabeln mot brand även om den är lång och klen...(Om den inte är ihoprullad villsäga)

Sen ang LPG: Den s.k. Biogas som finns i Sverige räcker ju som alla märkt inte alltid till, och jag har för mig att inblandning av naturgas och/eller gasol är vanligt..Och vissst är väl även biogasen flytande i komprimerad form liksom gasolen i tryckbehållaren. Gasol är det man normalt kallar LPG, naturgas har jag för mig är mer lik biogasen (Mest metan).

Så visst är LPG vanligt...(Gasol).
 
Redigerat:
yxis skrev:
Vad gäller utlösningsvillkor så finns väl den regeln för att man inte ska få brand om man får en kortslutning som i sig är klenare än den ledararea som säkringen är avsedd för? (D.v.s. att en 1mm2-tråd råkar kortslutaen 10A-avsäkrad matning).
Om kortslutningen orsakar en ljusbåge kan det bli brand. Annars går nog säkringen långt innan dess, som redan påpekats. En för klen kabel kan ta obotlig skada, men brand, nja, även om det bara går 50A genom 1.5mm2 så löser en 10A säkring inom några sekunder.

yxis skrev:
I så fall så ska det väl till extrem otur för att något riktigt dumt ska hända om man skarvar för långt för att nå bilens motorvärmare?
Det riktigt dumma som kan hända är att bilplåten kan bli spänningssatt för länge vid kortslutning mot jord (spänningen blir lika hög (~~115V) oberoende av kabelarea). Därför är det bra med JFB:mad:

yxis skrev:
En kortslutningsbrand kan då bara starta på så långt avstånd från huset att utlösningsvillkoret inte uppfylls, d.v.s. vid bilen och den delen av skarven som är närmast bilen. OM bilen eller kabeln nära bilen skulle börja brinna så har jag svårt att tro att branden kan följa en kabel som ligger i snö utan att branden självslocknar av snön i kombination med att kabeln till slut kommer brinna sönder såpass nära huset att utlösningsvillkoret uppfylls och proppen därmed går?
Du driver du väl iväg lite för långt va?

yxis skrev:
(Jag håller för övrigt med om de som föreslår att fuska genom att löst lägga ut installationskabel och stickproppsansluta den. Om man vill göra det lite seriösare så kan man skarva ihop den kabeln med gummiisolerad kabel via någon stadig eldosa där det är godkänt att använda förskruvningar (såndär gummitätning när man går in i fukttåliga elcentraler o.s.v.) med dragavlastning. Förskruvning med dragavlastning är rätt ovanligt, det används väl t.ex. för att fast installera maskiner som har en kort bit lös gummikabel till sig (typ tänk t.ex. brännare till pannan). Den modell jag sett ser nästan ut som en E14-lampsockel fast med en oväntad dragavlastere...
Varför inte montera ett uttag i den där kopplingsdosan? Eller bilvärmarautomaten som länkas till ovan.
 
PST skrev:
Sen ang LPG: Den s.k. Biogas som finns i Sverige räcker ju som alla märkt inte alltid till, och jag har för mig att inblandning av naturgas och/eller gasol är vanligt..Och vissst är väl även biogasen flytande i komprimerad form liksom gasolen i tryckbehållaren. Gasol är det man normalt kallar LPG, naturgas har jag för mig är mer lik biogasen (Mest metan).

Så visst är LPG vanligt...(Gasol).
Här i Jönköping finns det alltid biogas eftersom kommunen producerar egen vid reningsverket. Har hittills aldrig blivit utan och har kört gasbil i 2 år nu. Någon gasolpump har jag faktiskt aldrig sett förutom i Stockholm, men där kan ni ju behöva det eftersom biogassituationen är hopplös! ;) Försökte tanka där ett par gånger i mellandagarna och det var ingen rolig historia.

Tackar förresten för alla el-tips! Har köpt en liten JFB som sitter i uttaget och en längre kabel så nu är det bara en 20m + en 10m.
 
BiFuel skrev:
Här i Jönköping finns det alltid biogas eftersom kommunen producerar egen vid reningsverket. Har hittills aldrig blivit utan och har kört gasbil i 2 år nu. Någon gasolpump har jag faktiskt aldrig sett förutom i Stockholm, men där kan ni ju behöva det eftersom biogassituationen är hopplös! ;) Försökte tanka där ett par gånger i mellandagarna och det var ingen rolig historia.

Tackar förresten för alla el-tips! Har köpt en liten JFB som sitter i uttaget och en längre kabel så nu är det bara en 20m + en 10m.
Om Jönköping inför "trängselskatt" som inte gasbilar behöver betala och gratis parkering för gasbilar kommer nog biogasen ta slut där med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.