E
Jag vet inte hur bra ni är på engelska, jag läser detta helst utvilad och min EPA länk handlar exakt om det vi frågat efter, annars översätter Google ganska bra.

What limits does EPA set on exposure to radiation? Health physicists generally agree on limiting a person's exposure beyond background radiation to about 100 mrem per year from all sources.
Google:
Vilka gränser går ner EPA vid exponering för strålning?

Hälsa fysiker i allmänhet överens om att begränsa en persons exponering än bakgrundsstrålningen till cirka 100 mrem per år från alla källor.
http://www.epa.gov/radiation/understand/health_effects.html#whatlimits

0.1 Rem per år [rem/y] = 1000 Mikrosievert per år [µSv/y]
1000 Mikrosievert per år [µSv/y] = 0,1140771161305 Mikrosievert per timme [µSv/h]
http://www.enheter.info/enheter-konverterare.php?typ=straldos

Som verkar lågt då det blir 10 uR/h över bakgrunden men handlar om långtidseffekter.
There is no firm basis for setting a "safe" level of exposure above background for stochastic effects. Many sources emit radiation that is well below natural background levels. This makes it extremely difficult to isolate its stochastic effects. In setting limits, EPA makes the conservative (cautious) assumption that any increase in radiation exposure is accompanied by an increased risk of stochastic effects.
EPA är mer öppna och försiktiga som man brukar i USA där kraven på bidrag inte är som här men skadeståndskraven desto högre. I det politiska bidrags-Sverige får man tänka och söka själv.

Har man radonväggar kan man ha detta i åtanke och kanske låta bli att sitta eller sova vid dessa om möjligt.
Vi har en annan sits med markradon och kan köpa ett annat med väggproblem (sannolikt markradon också).

Har ni småbarn?
 
S
Google översätter skumt för det första.
Frågan gäller vad EPA sätter för gränser för strålning. Svaret är att experter generellt håller med om att en exponering UTÖVER bakgrundsstrålning skall begränsas till 100 mrem per år.
jag tycker det är intresant att EPA själva inte rekommenderar något alls utan hänvisar till vad experterna "generellt" rekommenderar....
Din uträkning stämmer säkert, den verkar rimlig, och blå lättbetong strålar generellt mer än 0.11 µSv/h å andra sidan är varken jag eller min familj hemma 24h/dygnet.

Hur som helst jag har ingen ny information i detta utan jag har gjort min bedömning utifrån den fakta jag har och jag är inte det minsta lilla orolig över att strålningen skall innebära någon risk för mig eller min familj. Det låter som du är väldigt orolig och då skulle jag avråda från inköp som jag sagt tidigare. Själv tror jag det är farligare att bo i stockholms innerstad än att bo i ett radonsanerat hus med blåbetong på landet. Därmed inte sagt att jag ens skulle undvika blåbetonghus i stockholms innerstad.
 
E
Health physicists
översatte jag till Läkare.
EPA and other regulatory agencies generally limit exposures from specific source to the public to levels well under 100 mrem.
Där verkar EPA sätta gränser.
I USA är nog de på EPA rädda om jobben så de inte gör fel, i Sverige böjer man på nacken för regeringen, det brukar sitta politiker i styrelsen och/eller som GD.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.