Väldigt dumt att kasta ut fungerande vedpanna med tankar i dessa tider.
Det kan komma dagar när vi hellre eldar upp möbler och äppelträd än köper el.... kanske...
Men vill du säkerställa att expansionkärlet inte fryser medan värmesystemet ligger i träda så tappar du ur systemet tills vattennivån kommer under varm taknivå.
Befintlig eller extern manometer bör kunna nyttjas för att bedömma vattenståndet.
Eller så ansluter man vattenslang för att se vattennivån i systemet.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Väldigt dumt att kasta ut fungerande vedpanna med tankar i dessa tider.
Det kan komma dagar när vi hellre eldar upp möbler och äppelträd än köper el.... kanske...
Men vill du säkerställa att expansionkärlet inte fryser medan värmesystemet ligger i träda så tappar du ur systemet tills vattennivån kommer under varm taknivå.
Befintlig eller extern manometer bör kunna nyttjas för att bedömma vattenståndet.
Eller så ansluter man vattenslang för att se vattennivån i systemet.
A Alexn72 skrev:
Är det helt otänkbartbart att elda? När du är hemma och låta lvp gå på nätterna
Kanske får ta reda på vad det är som behöver bytas för att den ska fungera igen just nu är fläkten i vedpannan ej i funktion. Jag tycker det är ett konstigt system men du har nog rätt i det.
 
Är det en fläktstyrd så är det nog ingen dålig panna. Så skapa en ny tråd med lite bilder så kan felsökning börja
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Borde väl vara samma risk som tidigare vintrar med kalla element?

Och till TS, behöver du inte varmvatten för att exempelvis tvätta händerna och diska?
Så som jag uppfattar det så var värmen på i pannan och tanken där VVBn sitter och där röret till expansionskärlet sitter.
Det som var avstängt var bara själva framledningen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag uppfattar det så var värmen på i pannan och tanken där VVBn sitter och där röret till expansionskärlet sitter.
Det som var avstängt var bara själva framledningen.
Precis så.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Kanske får ta reda på vad det är som behöver bytas för att den ska fungera igen just nu är fläkten i vedpannan ej i funktion. Jag tycker det är ett konstigt system men du har nog rätt i det.
Börja som Bjober skriver i #16 med att sänka nivån så du inte har vatten ovanför högsta elementet. Det är en väldigt enkel och logisk lösning på ditt problem så du inte får onödiga skador. Tack vare att du inte eldar behövs ingen marginal i systemet och du kan fortsätta att cirkulera värmevattnet om du vill men har du värme i övrigt i alla utrymmen och väl över nollstrecket är det onödigt också. Det ger i princip en lätt kylverkan genom utjämning via cirkulation mellan olika delar där en del tex pannan kan vara kallare än rummen du värmer med LVP.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Om du kan häll i ett par liter glykol.
 
GK100 GK100 skrev:
Börja som Bjober skriver i #16 med att sänka nivån så du inte har vatten ovanför högsta elementet. Det är en väldigt enkel och logisk lösning på ditt problem så du inte får onödiga skador. Tack vare att du inte eldar behövs ingen marginal i systemet och du kan fortsätta att cirkulera värmevattnet om du vill men har du värme i övrigt i alla utrymmen och väl över nollstrecket är det onödigt också. Det ger i princip en lätt kylverkan genom utjämning via cirkulation mellan olika delar där en del tex pannan kan vara kallare än rummen du värmer med LVP.
Den lösningen känns bäst för mig.
Jag får ringa en rörfirma, jag har inte koll på hur man tappar ur expansionskärlet på vinden. Anledningen varför jag cirkulerar kallvatten är för att det kan bli kallt i garaget och förrådet om än inte minusgrader.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Borde väl vara samma risk som tidigare vintrar med kalla element?

Och till TS, behöver du inte varmvatten för att exempelvis tvätta händerna och diska?
Behöver och behöver. I kristider får man väl göra saker annorlunda helt enkelt.
 
V Vanhedern skrev:
Den lösningen känns bäst för mig.
Jag får ringa en rörfirma, jag har inte koll på hur man tappar ur expansionskärlet på vinden. Anledningen varför jag cirkulerar kallvatten är för att det kan bli kallt i garaget och förrådet om än inte minusgrader.
Du tappar ut allt längst ner. Pannan brukar ha en tappkran. Då sjunker det i hela systemet.
Men hur värmer du huset idag?
Ska även nämnas om systemet är lite äldre och du bara har en stigare till expansionskärlet så är det väldigt lite cirkulation där uppe så vattnet där uppe blir oftast inte varmt även om man matar ut värme på element.
Ibland kopplar man dock så man har cirkulation där.
 
S Stefan1972 skrev:
Du tappar ut allt längst ner. Pannan brukar ha en tappkran. Då sjunker det i hela systemet.
Men hur värmer du huset idag?
Ska även nämnas om systemet är lite äldre och du bara har en stigare till expansionskärlet så är det väldigt lite cirkulation där uppe så vattnet där uppe blir oftast inte varmt även om man matar ut värme på element.
Ibland kopplar man dock så man har cirkulation där.
jag värmer upp huset med luftvärmepump och elpatron för tappvatten men med dagens elpriser vill jag helst stänga av all varmvattenproduktion utan att expansionskärlet fryser. Så jag tappar ut vatten längst ner i ack tank 3 och låter det vandra genom alla tankar, då sjunker även nivån i expansionskärlet under taknivå i pannrummet? Har jag förstått rätt?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.