saturnus skrev:
det är aldrig fel att fundera innan.....det är för sent....men Vi talar om Friggebod nu. Kan inte förstå vad Du skall med 14 plintar eller hel leca grund till. Under de omständigheterna du berättar om, med tjäldjup på 1,5m, tycker jag att du skall inrikta dig på 4 punkter/plintar, om det nu är så besvärligt att borra/gräva hålen. (finns traktorgrävare med borr aggregat) med då får du dimensionera stommen efter detta. Sätt plintarna en bit in under boden (ca 300mm), använd tryckt virke till bärlina, och då gärna dubbla 45x170mm som du spikar/skruvar samman. Använder du spontat 28mm till golv, så går det att lägga en bärlina i mitten av golvet, som skuvas i golvet. Denna platta/golv blir i det närmsta bombsäker, till en rimlig peng. Enkelt att sedan skruva/spika 45x70 eller bredare, för att fortsätta med väggarna. Försök få plintarna 200mm diam. eller större, och så glöm inte de galvade järnen/ankarna, som tråden inleds med. Och så alltid papp mellan betong/plint och trä.
Tack för ditt förslag!!
Anledningen till mina 14 bärpunkter är att det gäller en prefabricerad bod (6*2,5m) med ett bjälklag bestående av fem längsgående golvbjälkar (45*145mm). Under golvbjälkarna finns två bärlinor som således går i bodens tvärriktning. Fyra bärpunkter under de två bärlinorna, ytterligare tio bärpunkter fördelade runt den yttre ramen (en i varje hörn, två däremellan på långsidan samt en mitt på varje kortsida). Råsponten till det "första" golvet är endast 17mm. Hittills är min intention att följa byggbeskrivningen och använda det material som följer med. Men självklart, visar det sig vara mycket smartare att dimensionera upp bjälklaget för att kunna minska grundläggningsarbetet så ska jag titta närmare på det.
 
saturnus skrev:
mångstekta, om Du har "grävt ned " boden i marken en bit, så hindrar detta naturligtvis vinden, från att få tag i boden, men då riskerar man att boden med tiden ruttnar upp. Luft alltså, under boden.
Jaa, den har inget golv utan det är öppet inuti den, har bara veden står där och lite annat skit... så ruttnar bort gör den då inte :D bifogar en bild så du förstår för säkerhets skull...:p
 
  • läcktat och pressening på.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
mats_o skrev:
Det finns sådanna stolpskor. Jag har dock inte sett några färdiga plintar med dem i
Då får man väl gjuta plint då.
Eller borra ett rejält hål i ett LECA-block och gjuta fast skorna i.

Jag hittade iaf sådana stolpskor på Jula, några olika modeller har dom.
Man lossar övre muttern lite, sen går det att justera utan att vrida gaffeln. Domkraft kan man nog vara utan, det är ju bara att skruva upp eller ner.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=316082
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=316079

Tack för alla tips, det klarnar allt mer ... ;)
 
  • Gilla
mahne
  • Laddar…
Hemmakatten
En variant om man har lermark är ju att gräva ut en bit, fylla på med kross och gjuta en platta. Förmodligen enklare än att hålla på och mickla med en massa plintar. Boden fästs ordenligt och kan aldrig blåsa bort och plattan är utmärkt golv i boden.
PS. Lasse N; Om din bod blir 18kvm är det ingen friggebod (som får vara max 15 kvm) utan en bod. Den kräver dessutom bygglov.
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
...PS. Lasse N; Om din bod blir 18kvm är det ingen friggebod (som får vara max 15 kvm) utan en bod. Den kräver dessutom bygglov.
I många kommuner krävs inte bygglov för detta om det är utom detaljplan. (Men var och får kolla med sin kommun)

Säkert är det dock att en 18 kvm bod aldrig blir en friggebod ...
 
Hemmakatten
Ja, du har naturligtvis rätt, Mikael. Tänkte inte till innan jag skrev.
 
Mikael_L skrev:
Min friggebod planerar jag till 4,8m x 2,4 i bottenyta. Jag tänkte mig först 6 st plintar till denna. Men då jag vill hålla ner dimensionen på bjälklaget till 145 eller 170mm så har jag nu beslutat mig för 8 plintar. 4 längs varje långsida. Tätare än så kan jag inte se att någon behöver till en friggebod av sådana här mått. (men jag är å andra sidan inte konstruktör heller :))

Jag hade först tänkt att bara ställa boden på 8 st LECA-block, men hade precis börjat fundera på om förankring krävs, då den här tråden lämpligt dök upp. ;)

Nu filar jag på tanken att gräva ner blocken, stående, ca 40-45 cm ner i marken, så bara 15-20 cm sticker upp ovan mark. Om jag sen packar ordentligt runt blocken med något lämpligt grusmaterial (bärlager är kanske bäst) så tror jag det ska mycket kraft till att rycka upp dom från jorden. Sen kan jag fästa boden med hjälp av byggbeslag (hålplåt eller vinkel), där jag använder ett för LECA lämpligt skruvförband samt ankarskruv.

Detta djup blir antagligen inte frostfritt, vilken kanske blir ett problem. I den ursprungliga planen ingick det att höja och sänka friggan med domkraft om behov uppstod, är den fastskruvad blir det bängligare.
Jag tror att min mark är ganska moränig vilket förhoppningsvis betyder att jag slipper problem. Du kan kanske klara dig om din silt är tillräckligt homogen, då reser det sig lika mycket överallt. Men i så fall ska du nog försöka att röra i den befintliga marken så lite som möjligt.

Ja, det var lite funderingar från mig.
Tack för dina funderingar!!
Ang antalet upplagspunkter, se min tidigare förklaring till Saturnus.
Vad det gäller typ av upplag så är jag nu inne på plintar med justerbar stolpsko (ställda ovan Styrofoamen) :
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/betong/Flexibla_plintar.pdf
Denna plint är dock inte justerbar efter byggnationen.
Som du själv skriver, en "moränig" jord bör knappast vålla dig några tjälproblem (dvs om den är väldränerande).
Vad det gäller min silt så jag funderat i dina banor, dvs att den kanske är så homogen att jag får "jämna" höjningar/sättningar. Jag är dock inte sugen på att chansa då boden bl.a. kommer att ha ett tredörrars skjutparti i glas (tvåglas isolerfönster), vilket vore trist om det skulle börja kärva, eller t.o.m. ta skada.
 
Hemmakatten skrev:
En variant om man har lermark är ju att gräva ut en bit, fylla på med kross och gjuta en platta. Förmodligen enklare än att hålla på och mickla med en massa plintar. Boden fästs ordenligt och kan aldrig blåsa bort och plattan är utmärkt golv i boden.
PS. Lasse N; Om din bod blir 18kvm är det ingen friggebod (som får vara max 15 kvm) utan en bod. Den kräver dessutom bygglov.
Tack för dit svar!
Att gjuta en platta har helt klart sina fördelar. Dock (det finns alltid ett dock) så är min plan att i en del av boden ha en vedeldad bastu som ska ha ett glest trallgolv där luft kan passera in och vatten ut. Men jag håller absolut med om att en platta blir klart beständigast, om än lite pul med formbyggande, armering, vibrering, skurande osv.

18m2? Syftar du på mitt första inlägg så får du gå tillbaka och läsa igen. Jag talar där om vindfånget, dvs fasaden, som blir 6m lång och 3m hög (18m2). Byggytan däremot är 6x2,5, dvs 15m2. Men tack för din välmenande varning.
 
Ja, vi är visst några stycken som funderar på stormsäkring av Friggebodar (i klimatförändringarnas spår?) Som framgår av mina inlägg ovan så har jag dessutom ett rejält tjälfarligt material i undergrunden (silt), en bod som jag inbillar mig är lite känslig för sättningar (skjutdörrsparti i glas) samt önskemål om öppning rakt ner under den glesa golvtrallen i en del av boden (vedeldad bastu).

Dessutom rekommenderar tillverkaren av min bod att den förses med 14 upplagspunkter. Tio punkter placeras runt om i ytterkant av bjälklaget, samt ytterligare fyra punkter under de två bärlinorna. Storlek på bod: 6x2,5m2.

Som mina funderingar går just nu så gäller följande:
Gräv ur 0,7m
Geotextil täckt med 0,1m krossmtrl, 16-32 (packas)
0,05m XPS-cellplast (känner till storleken på den utkragning av isoleringen som krävs vid plintgrundläggning)
0.7m btgplintar (för de tio upplagspunkter som ligger i ytterkant av bjälklaget)
Packa upp krossmaterial mellan plintarna
Lecablock till de fyra upplagspunkter som ska bära bärlinorna.


En rejäl satsning således.
Visst känns det lockande att bara lägga boden på lecablock, justera med domkraft vid eventuella sättningar samt hålla tummarna för milda vindar...

Nåväl, som det är just nu så lutar det som sagt åt det lite mer avancerade alternativet.

Jag tar dock fortfarande mer än gärna emot tankar och funderingar i ämnet, bl.a. kring följande:
Mina 0,7m plintar blir kringpackade med 16-32 upp till 0,55m höjd. Om jag väljer 0,5m plint (och endast gräver ur 0,5m) så blir de uppfyllda till 0,35m. Vad tror ni om det? Hur mycket nedgrävning krävs för att det ska göra någon nytta som vindförankring?

Slutningen så tar jag även gärna del av fler vittnesbörder om bodar (ej knuttimrade) som blåst omkull, eller inte blåst omkull vid vindutsatta lägen.
 
Hemmakatten
Att bygga en bod oförankrad på lecablock när man har så stora glaspartier känns lite osäkert. Vi hade en liten friggebod med ett litet fönster i. Iofs englas och boden var inte förankrad i underlaget (stod på lecablock) men det fönstret sprack, om det var pga vinden eller sättningar av lecablocken låter jag vara osagt.

Vi står lite inför likadant projekt som ditt. Skall bygga ett förråd (oisolerat) i vår med måtten 2x7,5 meter och ca 2 meter högt. Det kommer också att bli att vindfång, för västliga vindar. Vi har också lermark, dock ej silt. I förrådet kommer bl.a. 3 ton pellets att förvaras samt diverse trädgårdsredskap. Pga av vindfånget, den höga belastningen (pellets) samt lermarken blev vi av en grävare/grundläggare som vi litar mycket på, rekommenderade att gjuta platta. Vi gör en enkel 10cm platta, känns faktiskt som mindre jobb än plintgrund. Nu blir ju våran bod mycket enklare än din och vi kommer inte heller att lägga ut frigolit som tjälskydd.

Vi har också bastu i sjöbod med betonggolv. Klinker på golvet och spygatt i golvet för utlopp av vatten. Fungerar utmärkt och framförallt slipper vi mössen som slank in genom golvspringorna i den bastu vi hade förut i en friggebod.
 
Lasse N, jo det förändrar ju saken, att det är en färdig byggsats, dessa brukar hålla minimimått, vad gäller virket, därav mängden plintar som skall hålla allt på plats. Skadar nog inte om du tar dig en funderare, och byter ut en del av deras virke till bärlinor och golv.

När det gäller bodar som blåst omkull eller ej, så tror jag att de flesta står där de en gång blev placerade utan ankarjärn. Men detta beror inte på ankarjärnen, utan att de är placerade så att vinden inte får tag i dem, men detta vet man inte förrän efter några år, eller första stormen.

Att bygga något, med siktet inställt på att med tiden justera sättningar i grunkonstruktionen, borde få byggaren att fundera om inte denna borde syssla med något annat........ Tvivlar på att någon husleverantör har med justeringsmöjligheter till sina villor, där det är betydligt större tyngder det handlar om, på deras uppmurade lecagrunder.

Att överhuvudtaget fundera på att mura en grund (torpargrund) till en Friggebod, är nog lite överkurs, samt risk för framtida fuktproblem.

Vad gäller färdiga plintar (700mm) så går det att få dessa att funka, om materialet (skärv, sten) under dessa, packas väl, men ändå är det säkrast att borra/gräva hål, i med betong och ett ankarjärn från Byggmax, så är problemet ur världen.

500mm plintar kan nog funka med en pinne som stöd till en Klematis= inget för en byggnad/plank.

Men visst, finns säkert de som satt 500mm plintar i matjorden till sitt plank, och detta står kvar sedan 20 år, så att är relativt.
 
Hemmakatten skrev:
Att bygga en bod oförankrad på lecablock när man har så stora glaspartier känns lite osäkert. Vi hade en liten friggebod med ett litet fönster i. Iofs englas och boden var inte förankrad i underlaget (stod på lecablock) men det fönstret sprack, om det var pga vinden eller sättningar av lecablocken låter jag vara osagt.

Vi står lite inför likadant projekt som ditt. Skall bygga ett förråd (oisolerat) i vår med måtten 2x7,5 meter och ca 2 meter högt. Det kommer också att bli att vindfång, för västliga vindar. Vi har också lermark, dock ej silt. I förrådet kommer bl.a. 3 ton pellets att förvaras samt diverse trädgårdsredskap. Pga av vindfånget, den höga belastningen (pellets) samt lermarken blev vi av en grävare/grundläggare som vi litar mycket på, rekommenderade att gjuta platta. Vi gör en enkel 10cm platta, känns faktiskt som mindre jobb än plintgrund. Nu blir ju våran bod mycket enklare än din och vi kommer inte heller att lägga ut frigolit som tjälskydd.

Vi har också bastu i sjöbod med betonggolv. Klinker på golvet och spygatt i golvet för utlopp av vatten. Fungerar utmärkt och framförallt slipper vi mössen som slank in genom golvspringorna i den bastu vi hade förut i en friggebod.
Tack för intressant svar.
Hm, det är aldrig så svart-vitt som man skulle önska. Jag är nu iallafall övertygad om att jag ska förankra boden i grundläggningen. Detta med betongplatta känns som lite av överkurs vid min bod (som inte ska ha full så tung last som ni med er pellets), dock är detta med möss som kommer in genom golvtrallen en annan fråga som måste lösas.

Bastu i en sjöbod... Kan det bli bättre? Grattis!!
 
saturnus skrev:
Lasse N, jo det förändrar ju saken, att det är en färdig byggsats, dessa brukar hålla minimimått, vad gäller virket, därav mängden plintar som skall hålla allt på plats. Skadar nog inte om du tar dig en funderare, och byter ut en del av deras virke till bärlinor och golv.

När det gäller bodar som blåst omkull eller ej, så tror jag att de flesta står där de en gång blev placerade utan ankarjärn. Men detta beror inte på ankarjärnen, utan att de är placerade så att vinden inte får tag i dem, men detta vet man inte förrän efter några år, eller första stormen.

Att bygga något, med siktet inställt på att med tiden justera sättningar i grunkonstruktionen, borde få byggaren att fundera om inte denna borde syssla med något annat........ Tvivlar på att någon husleverantör har med justeringsmöjligheter till sina villor, där det är betydligt större tyngder det handlar om, på deras uppmurade lecagrunder.

Att överhuvudtaget fundera på att mura en grund (torpargrund) till en Friggebod, är nog lite överkurs, samt risk för framtida fuktproblem.

Vad gäller färdiga plintar (700mm) så går det att få dessa att funka, om materialet (skärv, sten) under dessa, packas väl, men ändå är det säkrast att borra/gräva hål, i med betong och ett ankarjärn från Byggmax, så är problemet ur världen.

500mm plintar kan nog funka med en pinne som stöd till en Klematis= inget för en byggnad/plank.

Men visst, finns säkert de som satt 500mm plintar i matjorden till sitt plank, och detta står kvar sedan 20 år, så att är relativt.
Tack för ditt läsvärda svar!
Eftersom jag själv är lite velig mellan olika lösningar så är det en befrielse att läsa någon som har bestämda åsikter (sagt med glimten i ögat). Men skämt och sido, jag håller med dig i ett antal punkter.

Vad det gäller vinden så är det ett blåshål, så jag tänker förankra boden i grundläggningen.

Vad det gäller justering av sättningar allt eftersom, så kan jag tycka att det kan vara ett acceptabelt alternativ för en enklare bod (mindre, oisolerad, endast förråd). I mitt fall (lite större, isolerad, glasparti samt bastu o relax) så känns det som ett nederlag. Plus att jag då skulle vara orolig för både glasparti och invändiga ytskikt. Med anledning av detta så är jag "ganska" inne på den lösning jag angav den 12/2 kl 12:54 (0,7m plintar + XPS-cellplast). Utöver detta så lägger jag nog en btgplatta (0,4x0,4) mellan isoleringen och varje plint.

Vad det gäller 0,5m plintar så ska jag tipsa min fru om att de fungerar utmärkt som Klematisstöd.
 
haha...jo det är kul att du tar det skämtsamt. Men ändå, så finns inget som är mer retfullt, än när man får göra om ett jobb.
För hur det än är, så innebär alla jobb ett visst mått av arbetsinsats och kostnad. När boden väl är på plats, så är det inte så lätt att baxa den åt sidan, för att kanske rätta till någon plint + att man kanske skall ha en granne hängandes över en, med sin undran-, om vad man sysslar med-.
Försök ändå att överdimensionera bärlinan under sidan med glaspartiet.
 
Helt rätt! Kostnader och arbetsinsatser är höga. Ska det dessutom kryddas med förnedringen i grabbgänget på gatan så blir priset allt för högt...

Din ide att förstärka bärlinan under skutpartiet känns attraktiv! Hjälper det att dubbla bärlinan i bredd? Jag antar att en ökning av höjden är mer effektivt, men det känns bökigare att strula med olika nivåer på plintarna. Dubbla 45x145mm bärlinor i framkanten låter sig däremot lätt göras. Är det OK?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.