Fast är inte fotplåten till för att vatten från taket ska ner i hängrännan? Jag är osäker på om vattnet kommer uppifrån utan att det "vandrar" från sidan istället. Eller har jag missförstått funktionen av fotplåten?
 
Jag kontaktade Smålandsvillan ang detta och idag kom det ut ett par killar från en firma som smålandsvillan kontaktat och kollade. De kollade runt och konstaterade att det saknades silikon i en skarv en ände av hängrännan. De fixade detta och snyggade till en takpanna och lite annat samtidigt som de var här. Det tycker jag iaf var en bra service! Nu är det iofs inte årstiden där det regnar så mycket men jag skulle återkomma om det inte blev bättre.

Edit: Det satt förut en skumgummitätning i ränndalen under takpannorna. Den togs bort av någon anledning i samband med en besiktning för länge sedan. Den ska tydligen finnas där. Någon som vet vad detta heter och vad man köper sånt? Är det en sk. ränndalstätning? De jag hittar online verkar vara raka men den som satt där förut var vågformad så som takpannorna är.

http://www.bygghemma.se/utomhus/tak...g/ranndalstatning-benders-1-m/p-244567-244569
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.