När det regnar så rinner det vatten på en bräda som går under takpannorna strax under hängrännan. Det droppar sedan ner i slutet på den plankan. Det känns inte riktigt rätt att det ska göra så. Det ser inte ut att läcka från hängrännan och vad jag kan se ser det torrt ut under betongpannorna på taket. Kan det vara så att det rinner vatten från vindskivan och sedan vidare?

Se bild där jag ritat riktningen och vart det droppar ner.
 
  • entre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser takfotsplåten ut?
Jag har ett ställe på mitt hus där vattnet delvis "sugs" ner mellan takfotsplåten och hängrännan. I mitt fall droppar det ner fritt men hade det träffat som i ditt fall brädan blir det som hos dig.

Annars är det fram med vattenslangen och upp på en stege för att se vilken väg vattnet tar.
 
P
Det är inte så att det kommer vatten på något sätt lite på toppen av den undre vindskivan som sen när det kommer fram/ner till takfoten går i skarven mellan vindskiva och takfotsskiva och sen vidare.

Tror också att vattenslangen kan ge dig ett svar men simulera ett lagom regn.. Spola inte på taket då det blir alldeles för mycket vatten på en plats
 
Hmm takfotsplåten, menar du den som sitter uppe på vindskivan och går ut över pannraden längst till vänster (om du utgår från bilden)?

TheStills, jag tror jag förstår vad du menar och det var nog lite så jag tror att jag beskrev, men det blir bara så på ena sidan om du förstår.
 
P
"vattplåten"/vindskiveplåten är den plåt som ligger på vindskivan
En takfotsplåt sitter "parallell" med rännan/längs taket och går ibland ner i rännan men kan även sitta mellan rännan och taket.. Svårt att se på bilden hur den är monterad.

Det är två kupiga pannor (vad jag ser) och dessa är lite osymetriska och vänstersidan på en panna är "lägre" än höger sidan. Det skulle kunna vara så att vatten kan rinna från pannan över till taket i högerkanten. Eller det kanske blåser in under vindskiveplåten,
 
Går ju inte se på denna bilden kan vara ett anta saker som man kan gissa på men utan bättre bilder kan man inte säga säkert.
 
Jag har tagit lite blandade bilder. Är det någon annan bild ni saknar så säg till så kan jag ta en bild.
 
  • 2012-10-19 17.34.12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-10-19 17.34.37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-10-19 17.35.34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-10-19 17.35.49.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-10-19 17.37.21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en Smålandsvilla, korrekt?

Vi har nämligen samma problem till och från i vår villa Kalmar och jag känner till en till med ett Kalmar som har haft samma droppande. Det verkar alltså vara nåt i konstruktionen som inte är helt genomtänkt.
 
Det stämmer. För något år sedan var de här och kontrollerade infästningen på verandan. Vi fick något brev där det fanns hus där verandan var felaktigt infäst. De var dock här och kontrollerade och gjorde någonting. Det är möjligt att det blev så efter det?
 
Ska fotplåten sitta där vattnet rinner är det tänkt?
 
P
Men jag ser inte riktigt forplåten...
I inlägg #7 andra bilden så ser det ut som det är en fotplåt (röd) men den slutar mitt i bilden, precis vid rännskarven. Till vänster i bilden verkar det saknas plåt. Kan det vara så att det läcker in vatten under pannorna och då det inte finns någon fotplåt så kommer vattnet rinna ner på fotplankorna?
 
Finns det ingen trekantslist mot vindskivan som underlagspappen ska vara uppdragen mot?
I så fall kan ju ev. vatten som rinner på pappen rinna ut mot vindskivan, utefter denna och ner på takfotsbrädan.

Typ såhär kan det se ut med pappen uppdragen mot vindskivan:
(Jaja, jag vet att det saknas fotplåt och vindskivan ser för kort ut men det har en anledning som jag inte orkar förklara...)
 
  • tak.jpg
Redigerat:
TheStills skrev:
Men jag ser inte riktigt forplåten...
I inlägg #7 andra bilden så ser det ut som det är en fotplåt (röd) men den slutar mitt i bilden, precis vid rännskarven. Till vänster i bilden verkar det saknas plåt. Kan det vara så att det läcker in vatten under pannorna och då det inte finns någon fotplåt så kommer vattnet rinna ner på fotplankorna?
De röda som du ser är ränndalen inte fotplåt.
 
Redigerat:
Sätt ditt fotplåt så löser det sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.