Hej, nu är jag ute på djupt vatten. Jag ser inte mig själv som händig, men snickeri och enklare elgrejer löser jag själv. Men när det gäller VVS är jag helt lost.

Mitt problem är att vattnet rinner ut vääääldigt långsamt i alla avlopp i huset. Spelar ingen roll om vi pratar om handfat/dusch på övervåningen, eller handfat/diskho på bottenvåningen.

Vad tror ni? Är det något som stoppar "längre ut" i mina rör? jag antar att jag hur som helst får ta ut en firma som får titta på det, men det vore intressant att höra vilka idéer ni har!
 
Stopp i stora stammen låter det som.
 
Okej, ja det låter rimligt. Det är inte helt stopp, men rinner ut sakta. Spolar man mycket i ett handfat så hinner det inte rinna ut i avloppet.
Mmm, det får nog bli att ta ut någon då. Jag antar att man kan komma ut och rengöra genom att använda en slang med jetmunstycke (har läst mig till att man kan komma ut ca 100 m i avloppet med en sån)
 
Ett ypperligt tillfälle att köpa en rensslang till din högtryckstvätt :)
 
Fast sitter det i liggaren så är det tveksamt om en rensslang till HT-tvätten löser det.
Vi fick stopp i liggaren när vi precis flyttat till vår kåk och körde som en galning med HT-tvätten utan att det hjälpte.

Bättre att plocka ut en firma som rensar det ordentligt.
 
Och jag hade firma som var och körde med sina slangar. Blev stopp igen efter en vecka. Tänkte att nu jäklar tar jag detta själv. Stod i nån timme från olika håll. Visade sig vara tamponger (min bättre hälfts fel) en bit av murstocken (mitt fel vid badrumsrenovering) som skapat stoppet rätt långt upp i systemet. När det löstes upp funkade avloppet klockrent i flera år (sen bytte vi gjutjärnsrören).

Är det ett stopp orsakat av "saker" kan det nog funka bra med egen slang. Stopp orsakat av igenklegat avlopp (typ köksstammen) är svårare att få rent. Varmt vatten i högtryckstvätten är ett "hett" tips då om man vill prova själv.
 
kulle
Har du kommunalt eller enskilt avlopp ?
 
sir_daniel skrev:
Ett ypperligt tillfälle att köpa en rensslang till din högtryckstvätt :)
Jo, men en sån har jag till min HT. Men den är nog i kortaste laget!
 
Dede77 skrev:
Fast sitter det i liggaren så är det tveksamt om en rensslang till HT-tvätten löser det.
Vi fick stopp i liggaren när vi precis flyttat till vår kåk och körde som en galning med HT-tvätten utan att det hjälpte.

Bättre att plocka ut en firma som rensar det ordentligt.
Ja, jag lär nog landa där för att få ordning på det!
 
kulle skrev:
Har du kommunalt eller enskilt avlopp ?
Det är kommunalt, alltså ingen egen brunn/kista
 
Min första åtgärd hade varit som följer
1. Själv rengjort alla vattenlås
2. Själv kört med högtryckstvätten kopplat till varmvatten och en 15 m lång renslang som finns med framåtriktad och bakåtriktat munstycke
3. Kostat på mitt en spolfirma som spolar rören och eventuellt filmar vad som kan vara stopp. (Sista utvägen kostar en slant)

15 m rensslang är en bra investering för framtida mindre stopp. 15 m når en bra bit ut från huset om man öppnar de rensluckor som brukar finnas på stammen.
 
kulle skrev:
Har du kommunalt eller enskilt avlopp ?
ecb182 skrev:
...Visade sig vara tamponger...
Om man har ett eget "enskilt" avlopp hoppas jag verkligen inte att någon spolar ner tamponger, bindor, kondomer eller alla fasta föremål.
Det kommer oundvikligen att leda till problem förr eller senare :(

Och sådant platsar ju egentligen inte i kommunalt avlopp heller!

Kanske dags för lite upplysningsverksamhet?
Det gamla talesättet "ur syn, ur sinn" gäller inte i alla sammanhang.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Om man följer kommunens önskemål är det bara det som kommer ur kroppen och toapapper som ska spolas ned. Inte heller hushållspapper ska spolas ned eftersom det är våtstarkt till skillnad från toapapper som efter en spolning mest liknar tapetklister till utseendet. VA-folket får rensa många pumpar pga vad som spolas ned. Strumpbyxor är tydligen något vissa spolar ned och de dras ut till oändlighet innan de trasslat in sig så pumpen stannar.
 
Dåligt rinn i handfaten brukar innebära att det är en massa gegg i vattenlåsen. Börja med att skruva loss dessa och rensa ur.
 
ecb182 skrev:
Visade sig vara .. en bit av murstocken
Har du lust att förtydliga.. en bit av din murstock hade hamnat i avloppet? ... hur?! :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.