Mikael_L
En fråga, kan man ringa över TCP/IP istället för voice-call.
Är det krångligt?
 
Ringer du med WhatsApp eller liknande är det jättenkelt, Annars kanske inte lika lätt.
 
MrJay
Viber, Signal, Facebook, Whatsapp, mfl. använder TCP/IP för röst och videosamtal så javisst går det. I vissa länder använder folk tex. främst Viber på sina telefoner istället för GSM.
Rent tekniskt använder mobiloperatören Tre enbart datakanalen för att ringa ”vanliga” samtal men det är inget du märker eller kan påverka.

Din fråga var kanske om man kunde sätta upp en egen växel (PBX) som man nyttjar att ringa via och inte via din operatör på mobil? Visst, det går absolut men inget en lekman sådär bara kan göra utan att nyttja en betaltjänst.
 
Redigerat:
Har inte funderat så mycket på det faktiskt då alla samtal är "gratis" nuförtiden..

Men jag antar att när man ringer via messenger (vissa av mina släktingar gör gärna det) oavsett om man väljer med eller utan kamera.. så borde det gå via wi-fi eller data (?)

Jag själv brukar använda FaceTime.. och hm.. den borde ju gå över data också.. (men är inte säker.. speciellt inte när det kommer till Applegrejer.. de har en tendens att ha egna idéer om saker och ting.. och alla produkter man har är ju sammankopplade)

Det jag HAR sett :) är däremot att flertalet mobiloperatörer inte tillåter såna samtal på "datatrafik".. det kan ha ändrats nu såklart (var ett par år sedan jag skulle byta operatör). Vet inte riktigt varför. men som jag nämnde innan så är ju nästan alla samtal gratis i sverige idag (och billiga i övrigt) och det som operatörerna tar betalt för är ju datatrafiken.. (och ser man på reklam så handlar det mycket om film/streaming..) och jag antar att nånstans måste det finnas en brytpunkt även i den.. (precis som "gratis" telefonsamtal/sms innebär typ 5000 st eg).
 
Har fixa så när jag är hemma så ringer vi via vårt fibernät. Detta gjorde att vi slapp springa ut varje gång de ringde.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Men även mobilsamtal går över TCP/IP och inte över GSM.
- I och med 4G/LTE så går även samtalen över IP-bäraren om du tillåter VoLTE (Voice over LTE)
Alltså även om du inte använder WhatsApp, messenger etc.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Fasta abonnemang för fiber går alldeles utmärkt att ta i mobiltelefonen med rätt app också.
 
Sedan finns det ju koppling till telefon från Teams, Meet mflmapparmom man är villig att betala för det.
 
Snigla Snigla skrev:
Jag själv brukar använda FaceTime.. och hm.. den borde ju gå över data också.. (men är inte säker.. speciellt inte när det kommer till Applegrejer.. de har en tendens att ha egna idéer om saker och ting.. och alla produkter man har är ju sammankopplade)

Det jag HAR sett :) är däremot att flertalet mobiloperatörer inte tillåter såna samtal på "datatrafik".. det kan ha ändrats nu såklart (var ett par år sedan jag skulle byta operatör).
Facetime och iMessage använder TCP och UDP = data.
Det finns väl idag ingen mobiloperatör som inte tillåter "Voice over IP"?
 
Mikael_L
MrJay MrJay skrev:
Viber, Signal, Facebook, Whatsapp, mfl. använder TCP/IP för röst och videosamtal så javisst går det. I vissa länder använder folk tex. främst Viber på sina telefoner istället för GSM.
Rent tekniskt använder mobiloperatören Tre enbart datakanalen för att ringa ”vanliga” samtal men det är inget du märker eller kan påverka.

Din fråga var kanske om man kunde sätta upp en egen växel (PBX) som man nyttjar att ringa via och inte via din operatör på mobil? Visst, det går absolut men inget en lekman sådär bara kan göra utan att nyttja en betaltjänst.
Nej, min tanke var ifall jag kunde använda ett simkort med endast datatrafik på (samt har möjlighet att ta emot sms och voice) till att även ringa med, fast då över mobildata alltså.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, min tanke var ifall jag kunde använda ett simkort med endast datatrafik på (samt har möjlighet att ta emot sms och voice) till att även ringa med, fast då över mobildata alltså.
Och om du vill ha ett fast nummer så är då ett IP-abonnemang troligen billigast.

Här är ett exempel:
https://quicknet.se/telefoni/ip-telefoni/hemtelefoni/
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det var väl skype som slog igenom, med det jag söker - antar att det är typ det jag söker.

Men jag vet ju inte heller, hur det fungerar.
 
D Dilato skrev:
Facetime och iMessage använder TCP och UDP = data.
Det finns väl idag ingen mobiloperatör som inte tillåter "Voice over IP"?
Idag vet jag som sagt inte, för ett några år sedan var det några st. Inget som det skyltades om, men om man kollade det finstilta.

Har för mig att det var på ABB som tillät stora mängder datatrafik (vilket då var dyrare och ovanligare).. idag erbjuder ju de flesta ganska mycket trafik i sina ABB (om man nu vill ha ett sådant - jag själv ville ha minsta möjliga.. billigaste.. för anv jag paddan/mobilen till o hålla på med film.. är jag ofta hemma, och är då kopplad via wi-fi )
 
Snigla Snigla skrev:
Idag vet jag som sagt inte, för ett några år sedan var det några st. Inget som det skyltades om, men om man kollade det finstilta.

Har för mig att det var på ABB som tillät stora mängder datatrafik (vilket då var dyrare och ovanligare).. idag erbjuder ju de flesta ganska mycket trafik i sina ABB (om man nu vill ha ett sådant - jag själv ville ha minsta möjliga.. billigaste.. för anv jag paddan/mobilen till o hålla på med film.. är jag ofta hemma, och är då kopplad via wi-fi )
Det är numera olagligt att blockera detta med hänvisning till Open Internet Regulations (EU-regler, Net Neutralitet heter det i USA)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att kolla så att operatören inte kräver deras telefonbox, om du verkligen vill ringa med mobilen.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Och om du vill ha ett fast nummer så är då ett IP-abonnemang troligen billigast.

Här är ett exempel:
[länk]
Jag fick känslan att det där var främst för att ersätta fast telefon...
Man kunde föra över sitt telefonnummer, funkar även mobilnummer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.