Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kanske/Kanske inte positivt för er. Men iom att hon flyttade in för bara 3 år sedan ansåg hon nog att hon tänkte bo kvar ett tag. Men förstås bara spekulationer från min sida.

Men som sagt, skriv ett brev till henne och fråga.
som @BirgitS skrev så har aldrig den gamla damen bott i huset utan har bara ärvt det 2016, sen har det stått helt tomt oklart om det ens har varit underhåll på fastigheten.
 
Hemmakatten
Aha, fattade inte det, sorry.
 
  • Gilla
1956
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
80 år gammal betyder inte att man är skröplig och dement! Känner flera 80-åringar som alla klarar sig själva, bor själva, är aktiva och intelligenta. Vore jag 80 år skulle jag känna mig förbisedd och kränkt om du ringde till mina barn istället för mig!!
Inte istället för utan bäst är att kontakta både 80-åring och eventuella barn samtidigt. Allt för att slippa problem med att någon tror att man är ute efter att "lura av" en åldring ett hus.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
80 år gammal betyder inte att man är skröplig och dement...
Håller med. Lyssnade på en intervju med Michael Collins (en av de tre första månastronauterna) Han är 88 bast och svarade rappt och skärpt som en alert 35-åring.
 
Är Skatteverket man får vända sig till då? För att hitta ev barn/släktingar?
 
B berne88 skrev:
Är Skatteverket man får vända sig till då? För att hitta ev barn/släktingar?
Ring damen först.
Förklara läget för henne och erbjud dig ringa hennes barn också om du får numret till dem från henne?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Prata med damen ifråga, utan att blanda i barnen. Även om man är gammal vill man inte känna sig omyndigförklarad. Det blir hennes sak att ta det med sina barn om det nu är så att hon anser det vara nödvändigt.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
min mamma är 80 och sköter sig själv helt, man kan inte tro hon är 80. MEN hpn hade nog inte tagit ett telefonsamtal så bra. Hon hade blivit överrumplad och sen efteråt arg för att hon blev det och för att hon inte kan hantera saker som innan. Människor är såklart olika, men jag tror på de som säger att skriva ett brev. Brevet kan följas upp med att skriva att du ringer en viss dag en viss tid. Säg om 1-2 veckor, från vilket nummer du ringer osv.
Jag gör själv så med mail när jag kontaktar kunder, (inte äldre). Just för att de inte ska ö överrumplas av mitt samtal utan känna sog förberedda.
Det sämsta du kan görar nog att utgå från att hon en senil tant för har du fel blir det sannolikt ingen husaffär...
 
  • Gilla
perlundstrom och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
80 år gammal betyder inte att man är skröplig och dement! Känner flera 80-åringar som alla klarar sig själva, bor själva, är aktiva och intelligenta. Vore jag 80 år skulle jag känna mig förbisedd och kränkt om du ringde till mina barn istället för mig!!
Precis så Hemmakatten!

Själv hade jag blivit helförbannad om du snackat med mina anhöriga först! -"Förbannade lymmel, snorgärs och Hottentott. Ta dina pengar och dra dit pepparn växer"! Sedan hade du stått där med lång näsa.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis så Hemmakatten!

Själv hade jag blivit helförbannad om du snackat med mina anhöriga först! -"Förbannade lymmel, snorgärs och Hottentott. Ta dina pengar och dra dit pepparn växer"! Sedan hade du stått där med lång näsa.
Håller med.
Det är som att man pratar till assistenten till en förståndshandikappad. Man talar alltid till den det gäller. Om man sen märker att man får ta och prata med anhöriga så kan man göra det.
Hon är som sagt kanske väldigt pigg och glad för sin ålder. Min farfar var självgående och tog helt egna beslut till 95 års ålder körde bil till typ 93 (tyvärr, :) sedan tilltog sjukdomar.

Men jag hade själv kört hem till tant och varit riktigt trevlig och förklarat att man är väldigt intresserad av huset och undrar om hon är intresserad av att sälja. Om hon är en tant som inte öppnar dörren så ett brev.
 
OT: Gå in på bbc.com och klicka fram till ”Just A Minute” (brittiska förlagan till ”På Minuten”). Programledaren Nicholas Parsons leder det sedan 50 år med snabbtänkthet, kvickhet, stringens, humor och kristallklar skärpa — ännu vid 96 års ålder!!
Just nu ligger inga avsnitt ute, men normalt finns de på https://www.bbc.co.uk/programmes/b006s5dp/episodes/player
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Så ringde idag:)
Tyvärr var jag inte först å många var intresserade, då huset är gammalt å ganska så dålig skicka, hade jag tänkt runt 400-500tusen. men säljaren prata om 4.5miljoner.... så långt långt över min budget. Det fanns tydligen detaljplan för att få bygga höghus på adressen. Så flera bolag hade hört av sig att få köpa den.

Min plan var att bygga 4st lägenheter av huset.

Riktigt tråkigt, hade varit ett riktigt riktigt kul projekt... men men.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Så ringde idag:)
Tyvärr var jag inte först å många var intresserade, då huset är gammalt å ganska så dålig skicka, hade jag tänkt runt 400-500tusen. men säljaren prata om 4.5miljoner.... så långt långt över min budget. Det fanns tydligen detaljplan för att få bygga höghus på adressen. Så flera bolag hade hört av sig att få köpa den.

Min plan var att bygga 4st lägenheter av huset.

Riktigt tråkigt, hade varit ett riktigt riktigt kul projekt... men men.
Tack för uppdatering!
 
B berne88 skrev:
Så ringde idag:)
Tyvärr var jag inte först å många var intresserade, då huset är gammalt å ganska så dålig skicka, hade jag tänkt runt 400-500tusen. men säljaren prata om 4.5miljoner.... så långt långt över min budget. Det fanns tydligen detaljplan för att få bygga höghus på adressen. Så flera bolag hade hört av sig att få köpa den.

Min plan var att bygga 4st lägenheter av huset.

Riktigt tråkigt, hade varit ett riktigt riktigt kul projekt... men men.
4-5 miljoner för den tomten ... är den stor annars lär det behövas några till....
säg 20 miljoner för tomtmarken ... det blir inte hyreshus där utan BRF som sedan måste kränga sina lägenheter för 5 miljoner styck... annars tjänar byggaren inte det de vill ha.
 
Tycker det är intressant att det kunde vara sådana skillnader i värdering...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.