L lbgu skrev:
Kan det verkligen vara så. Tänk 2 barn som från 8-18 års ålder är aktiva inom idrotterna judo respektive ishockey. Jag är rätt säker på att hockeybarnet antagligen kommer att få utrustning av föräldrarna som säkert är över 100k dyrare under hela perioden. Som du skriver skulle alltså judobarnet kunna kräva en massa extra pengar i dödsboet. Jag är mycket tveksam.
Helt rätt, var tveksamt, få saker är säkert i juridiken förens det är säkert. I mitt exempel handlade det om 10-20 år tillbaka och det krävdes inget kvitto, bara hur resurser bytt ägare. Finns det någon form av övertygande underlag så får man anta att det alltid finns en möjlighet.

Ang ditt exempel, är skillnaden så stor hade jag troligen kompenserat på annat vis, om inte annat, in på ett sparkonto.
 
M Maijckel skrev:
Både skuldebrevslagen och räntelagen är dispositiva. Man kan alltså avtala bort den 10-åriga preskriptionsregeln, eller rättare sagt, avtala om någon annan mera lämplig preskriptionsregel.
Är du säker på det? Det är ju preskriptionslagen som reglerar det här och den är mig veterligen inte dispositiv. 12 § den lagen torde motsäga det du skriver.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är du säker på det? Det är ju preskriptionslagen som reglerar det här och den är mig veterligen inte dispositiv. 12 § den lagen torde motsäga det du skriver.
Nja, jag blir åtminstone tillräckligt osäker för att dra tillbaka min rättsliga vägledning i denna ekonomiska angelägenhet ;)

Men det framgår trots allt av 1 § Preskriptionslagen att den inte gäller om annat är särskilt föreskrivet.

I 5 § Skuldebrevslagen framgår sådan särskild föreskrift. Det synes därmed som dessa två lagar står i något av en konflikt med varandra. Jag gissar att skuldebrevslagen vinner den matchen, men helt säker är jag inte.
 
Nja, där står ju exempelvis om när man ska betala om inget annat föreskrivs.

Om man exempelvis avtalar att ingen ränta ska betalas de första 50 åren är det ok, men då måste man fortfarande hålla fordran vid liv genom att påminna om den inom tio år från senast man gjorde det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, där står ju exempelvis om när man ska betala om inget annat föreskrivs.

Om man exempelvis avtalar att ingen ränta ska betalas de första 50 åren är det ok, men då måste man fortfarande hålla fordran vid liv genom att påminna om den inom tio år från senast man gjorde det.
Om man ska lösa TS dilemma med ett skuldebrev är det nog ändå för de berördas bästa att påminna om skulden innan tio år passerat oavsett den juridiska biten. Särskilt när det gäller lån till barn. Jag betalade av lånet till mina föräldrar men kommer ihåg att det var lite "diffust" innan det löstes. Och det är aldrig bra i en familjerelation.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
B ByggareNic skrev:
Annars kan ju dottern studera i Sverige. Då får hon en gratis utbildning och sparar flera hundra tusen. Går ju alltid att ta ett utbytesår! Då behöver hon inte betala för undervisningen, universiteten har utbytesavtal med varandra för sina studenter.
Jo självklart. Samtidigt är hennes dröm att parallellt med studierna kunna satsa på sin idrott och på college ges en möjlighet att kombinera detta som är svår att få någon annanstans.
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.