Fotografen skrev:
Vad är det för skorsten? Är det tex en Isokern med krona, plåtar, stege osv med håltagning och montage är det inte speciellt dyrt.
Premodul med tilluft 5 meter
 
F'låt om ag kapar den här tråden, men jag behöver reflektioner angående en offert på en installation av en kamin. Vi har en befintlig murstock som besiktad och godkänd av sotare.

Kaminen kommer att stå med baksidan på ca: 1,4 meters avstånd från murstocken. Vi har nu fått följande offert på en installation av en Contura i51T:

Rökrör: böj 90gr, raktrör 1150, svep, täckplåt (2 st), rör 250, inmurningsstos: 7.650 kr
Montering kamin/rökrör i bef murstock: 12.350 kr

Rökrören är troligtvis isolerade då de går genom en klädkammare. Totalt över 20 tkr för installation och lite drygt en meter rökrör, verkar det rimligt?. Jag har sett klipp på youtube där ett par gubbar monterar en i51:a på, som det verkar, några timmar: https://www.youtube.com/watch?v=qPCyakqu6yY
 
Vespa Vespa skrev:
Nej det är inte rimligt!

Vi installerade i våras i vårt 1 planshus.
Kaminen är en TermaTech TT22 och kostade 17.000kr.

Komplett installation inkl. allt landade på 34.000kr
Det tog 2man ca 4-5h att slutföra installationen.

Köpt och installerat via eldabutiken.
Ditt pris är helt åt skogen för dyrt!
Hur är den kaminen?
Nöjd med allt?
 
Dagens trådlyft...:p
 
Cruzze Cruzze skrev:
Dagens trådlyft...:p
Ja och relevant eftersom jag efterlyser erfarenheter på den kaminen, och då duger inte en vinter..
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Hur är den kaminen?
Nöjd med allt?
Huset är sålt sedan 4 år tillbaka. Men jag använde kaminen under ca 3år och var väldigt nöjd med den! Hade lätt köpt en likadan till!
 
  • Gilla
TorpAnders
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.