har precis fått offert på en garageplatta av markentreprenören på 139 000kr inkl moms. I priset ingår platta med tomrör för el/vatten/avlopp på 69kvm samt 4st plintat för carport. Detta ger ett pris på drygt 2000kr/kvm. Plattan görs i samband med plattan för hus.
Är det ett bra/dåligt/rimligt pris?
Enligt mina beräkningar borde jag kunna göra grund/platta för ca 70-80 000kr själv. Dock blir jag tvungen att gjuta mitt i vintern och jag har aldrig gjutit förrut. Värt att ens prova själv?
 
Vintergjutning är kanske inte någon nybörjarlösning som är enkel att lyckas med. Jag har gjort ett part stycken egna gjutningar och materialmässigt (inkl schakt) varit under 1000kr/m2, även med C32/40 betong, så visst kostar det att få färdig lösning. Men går det inte att hitta en erfaren betongbyggare som vill jobba tillsammans med dig och betala någon arbetstimma för guidning (dimensionering och förläggning av armering t.ex.) och som deltar vid själva gjuttillfället? Att betala hantverkare för att trycka spikar i cellplast kanske känns sisådär.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Jag har för mig att vår platta som gjöts i våras kostade 1250 kr / kvm, c:a 42 kvm. Detta var också i samband med att de gjöt husplattan.
 
Vi har precis startat vårt bygge och fått pris på en grund till garaget.

1500/kvm oisolerat
1900/kvm isolerat

Allt arbete och material inräknat.
 
  • Gilla
Ccat
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Vintergjutning är kanske inte någon nybörjarlösning som är enkel att lyckas med. Jag har gjort ett part stycken egna gjutningar och materialmässigt (inkl schakt) varit under 1000kr/m2, även med C32/40 betong, så visst kostar det att få färdig lösning. Men går det inte att hitta en erfaren betongbyggare som vill jobba tillsammans med dig och betala någon arbetstimma för guidning (dimensionering och förläggning av armering t.ex.) och som deltar vid själva gjuttillfället? Att betala hantverkare för att trycka spikar i cellplast kanske känns sisådär.
Även om jag aldrig gjutit i hela mitt liv känner jag att jag goda kunskaper om detta. Jag har läst massor av instruktioner etc och jag skulle tro att jag är över snittet när det kommer till "händighet". Köper man ett system får man ju också med en instruktion, vilket naturligtvis underlättar.
Ett av problemen med vintern (förrutom att det är kallt så ända in i svinfläsk) är ev tjäle etc. Mycket tjäle = stora maskiner. Entreprenören vill inte att vi rör tomten innan han gjort sitt på grund av just risken för att vi ger tjälen bättre förutsättningar.
 
  • Gilla
jjohn
  • Laddar…
Köper materialet: 300 L-element, 200 cellplast S80, armering och fabriksbetong för 52 000 kr till en platta på 84 kvm. Men egen insats kommer man långt ner. 2000 kr är överpris.
 
peternicklas
Har du inte någon som du känner som kan detta?
Att gjuta själv är inte så svårt. Jag har gjutit 2 plattor och ligger betydligt lägre i pris. Nu har jag tur då jag kan köpa isolering direkt från fabrik till ett mycket bra pris. Har gjötet båda genom att först sätta grundblock som ram. Makadam, isolering och armering, sedan är det bara att gjuta.
 
  • Gilla
Lord_Reinhold och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du betala för plattan till huset? Och varför funderar du på att gjuta själv till garaget men inte till huset?

Priset låter väl ändå rätt normalt tycker jag. Men kanske är det läge att pressa entreprenören på totalpriset lite när du köper både garage- och hus-platta?

http://markarbeten.net/betongplatta-pa-mark-kostnad-och-tips/
 
jag betalade 55000 för min garageplatta. 45m2, men jag stog för isoleringen själv då jag kunde ordna ett väldigt bra pris på detta.
 
Mainstream skrev:
Vad ska du betala för plattan till huset? Och varför funderar du på att gjuta själv till garaget men inte till huset?

Priset låter väl ändå rätt normalt tycker jag. Men kanske är det läge att pressa entreprenören på totalpriset lite när du köper både garage- och hus-platta?

[länk]
Jag har köpt en husleverans på en total så jag vet inte vad det kostar till huset.
Däremot hade jag hoppats på ett bra pris när han ändå ska göra plattan till huset och kan göra garageplattan samtidigt. Det finns inget som hindrar mig från att begära in fler priser iof. Däremot kan det bli lite stökigt med entreprenadgränser...
 
  • Gilla
Eikichi87
  • Laddar…
Då är han säkert prispressad till max av din total-entreprenör och så försöker han ta igen lite direkt mot dig. Priset är säkert förhandlingsbart eftersom han redan är på plats. Men borde du inte tagit upp det som en tilläggs-beställning till din total-entreprenör istället?
 
Vad jag vet är det inget måste eftersom garaget är en sidoentreprenad. Men visst, det hade man kunnat göra om jag beställt hela garaget av husleverantören
 
Vi betalar ca 80' för 35 kvm platta utan värme. Då ingår 400 kantelement, 300 isolering, extra armering i kanterna samt allt markarbete. Killarna fixade även 80 kvm uppfart och fyllde med 16 ton arsfaltsgrus.
Så ca 78' bara för själva plattan och billiga 2' för uppfarten. Det är inte det billigaste men vi bor i Göteborg är priserna är lite högre.
 
  • Armerad betongplatta i byggprocess av husfoundation omgiven av grus och bostadshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket pengar.. Vi gjöt 50 kvm isolerat för ca 1000 kr/kvm. Då ingår maskinhyra för grävning, allt material och betong. Det som inte ingår är tippavgift på den gamla plattan. Vi har gjort allt själv, förutom då att köra den gamla plattan till tippen.
 
H renovera_adinfinitum skrev:
Mycket pengar.. Vi gjöt 50 kvm isolerat för ca 1000 kr/kvm. Då ingår maskinhyra för grävning, allt material och betong. Det som inte ingår är tippavgift på den gamla plattan. Vi har gjort allt själv, förutom då att köra den gamla plattan till tippen.
Lillheavy Lillheavy skrev:
Vi betalar ca 80' för 35 kvm platta utan värme. Då ingår 400 kantelement, 300 isolering, extra armering i kanterna samt allt markarbete. Killarna fixade även 80 kvm uppfart och fyllde med 16 ton arsfaltsgrus.
Så ca 78' bara för själva plattan och billiga 2' för uppfarten. Det är inte det billigaste men vi bor i Göteborg är priserna är lite högre.
Detta va då en av de billigaste vi hittade, den dyraste ville ha 115' med 200 isolering....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.