H Henrik Melander skrev:
Bor i kommun med viktbaserad avfallstaxa. Aldrig hört talas om att folk dumpar skit i skogen.
Jag har däremot hört om folk som tar saker till jobbet och kastar där.

Jag tror jag har 12 kg i soptunnan per tre månader till den hutlösa kostanden av 1.84 kr per kilo. Kompost är gratis.
Dock har jag i umeå en fast kostnad på 1072 kr per år för mina kärl samt hämtning. Min bror som bor i skellefteå har inte viktbaserad taxa, de betalar 2823 kr per år för samma kärlvolym. Jag skulle kunna kasta 962 kg sopor per år för att komma upp till samma avgift. Piteå kör också utan vikt taxa, de har 2000 kr per år i avgift. Jag kan kasta 500 kg i brännbart för att komma upp i samma avgift.
Så folk som argumenterar emot viktbaserad taxa och tycker att det skulle bli dyrt har nog inte tänkt klart.
Det är stor skillnad på att se ett större problem. För min egna del så hade jag jublat om jag hade haft viktbaserat och inte en allmänkostnad.
För precis som för dig så skulle min kostnad gått ner.
Men varför slänger folk i skogen mm om det system vi har idag funkar bra och viktbaserad skulle fungera bättre?
 
tttomten TomasJor skrev:
Bara för att ge lite perspektiv, siffror/tid är ungefärliga och kommer inte bemötas vidare.

1 container 10m3 kostar ca 4000 per vecka och tur.
1 lass med brännbart i släpkärra 5-8 m3 tar ca 1 timma.
1 timme ca 800 kr.

Om ftg betalar för sig på ÅVC där jag bor är begränsningen 3 m3 per tur och kostar 400 per tur—> 3 turer = 3*800+3*400= knappt 4000.

Om ftg ej betalar för sig tar det 1-2 timmar, ingen begränsning i volym—> 800-1600= mer än 2000 kr besparing mot container/bet på ÅVC. Dessutom ingen vidare hantering av mottagning/avsändning, fakturor etc.

Jag tycker det är ganska enkelt att inse att små/medelsmå ftg väljer att smussla.
Det bruss ju på vad det är för avfall i containern.

Dygnspris cirka 20 kr/dygn plus utkörning 700 kr, tömning 500 kr eller hemtagning med tömning cirka 900 kr plus moms.

Träavfall 250 kr/kbm

Medan t.ex osorterat avfall 1500 kr per Kubik.

Är ju väldigt stor skillnad beroende på vad som slängs.

Och ja om skräpet kommer från en privatperson t.ex vid en ombyggnation hemma hos mig eller trädgårdstjänster hemma hos mig så är det orimligt att bara för att jag låter ett företag slängs mitt privata skräp så ska det helt plötsligt kosta extra pengar.

Sedan får ju många kommuner betalt för skräpet genom att de bedriver fjärrvärmeanläggningar där skräpet blir till varme också.
 
A Alexn72 skrev:
Det är stor skillnad på att se ett större problem. För min egna del så hade jag jublat om jag hade haft viktbaserat och inte en allmänkostnad.
För precis som för dig så skulle min kostnad gått ner.
Men varför slänger folk i skogen mm om det system vi har idag funkar bra och viktbaserad skulle fungera bättre?
För att folk är dumma i huvudet,. Som sagt så har jag aldrig varit med om eller hört om dumpning av hushållssopor i min kommun. Jag har dock set kylskåp, nått de måste ha haft släp för, som de valt att köra ut i skogen istället för återvinningen 5km bort.
Bilbatterier brukar folk dumpa på en avstickare på en väg till tomtebo, du ser ok/q8 från den vägen, 500 m att köra. Ändå kastar de batterier till bilen i diket.
Folk som städar ur bilen på snabbmatspåsar och kaffemuggar vid nydalabadet. Saker de kunde slängt när de tankat.

Och när jag söker på dumping av hushållssopor så hittar jag ingen korrelation till att det är vanligare i ett viktbaserat system.
 
H Henrik Melander skrev:
För att folk är dumma i huvudet,. Som sagt så har jag aldrig varit med om eller hört om dumpning av hushållssopor i min kommun. Jag har dock set kylskåp, nått de måste ha haft släp för, som de valt att köra ut i skogen istället för återvinningen 5km bort.
Bilbatterier brukar folk dumpa på en avstickare på en väg till tomtebo, du ser ok/q8 från den vägen, 500 m att köra. Ändå kastar de batterier till bilen i diket.
Folk som städar ur bilen på snabbmatspåsar och kaffemuggar vid nydalabadet. Saker de kunde slängt när de tankat.

Och när jag söker på dumping av hushållssopor så hittar jag ingen korrelation till att det är vanligare i ett viktbaserat system.
Nä just hushållssopor som i en påse med blandat hör väl inte till det vanliga.
Men som du säger.. däck, kyl, frys, byggavfall, stora sopsäckar. soffor, en klassiker är ju även snabbmatspåsen....

Ska man börja legitimera sig på sopstationen så är jag helt övertygad om att mängden kommer öka i naturen, om det dessutom införs en viktbaserad inlämning så är jag helt övertygad om att det kommer finnas fler kreativa.
Som nån sa.. folk tenderar till att slänga saker på jobbet istället. jag kan tänka mig att papperskorgarna ute kommer att behöva tömmas mer frekvent i framtiden då.

För att inte tala om dem som gräver ner skiten på tomten.
 
På fullaste allvar? :dizzy:

Tur att man bor ute på vischan och kan elda precis allt då...
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
D
Är ju ingen personal eller legitimering på återvinningsplatserna, tänker på de enklare för papper/tidningar, metal, plast, glas.
Vissa ser ok ut andra ser för jävligt ut med soffor och annat.

Sedan finns ju idioter är ju bara se lite var stans på stan där folk slänger vanligt skräp fastän det finns papperskorg 5 m bort.
 
Bara en fundering så är nog återvinningsstationerna som är obemannade betalade av förpackningskostnaden eller vad det heter
 
A Alexn72 skrev:
Bara en fundering så är nog återvinningsstationerna som är obemannade betalade av förpackningskostnaden eller vad det heter
Det stämmer! Det heter
fti_medtext_genomskinlig.gif

Förpackningsavgifter finansierar


Insamlingssystemet finansieras huvudsakligen med hjälp av förpackningsavgifter som producenterna, dvs företag som importerar varor, fyller en förpackning och säljer en vara, betalar.

https://www.ftiab.se/
 
En viktig detalj är att tänka på när man diskuterar ÅVC är att det är kostnadsfritt att lämna vissa fraktioner, oavsett vem som lämnar. I vissa fall försöker ÅVC införa begränsningar, men detta är i vissa fall olagliga.

FTI som nämns precis ovan och producentansvaret som också nämnts tidigare, innebär att det som kastas redan är betalat. Här i Helsingborg har man begränsat antalet besök till 12 gånger per år, men när jag åker och tex kastar plastförpackningar eller wellpack/kartong "förbrukar" jag inte ett av mina besök. Personalen brukar knorra, men de släpper alltid in mig. Detta gäller oavsett om man är privatperson, "gästarbetare" (som nämns i tidigare inlägg) eller företagare.

En konsekvens av att man begränsar antalet tillfällen och inte tittar på volym, är att jag nu åker dit mer sällan, men å andra sidan med mer grejor. Detta sker genom att jag samlar mer på hög hemma, men framförallt genom att jag samordnar med vänner som bor i närheten. Vinsten blir ju att det är trevligare att göra saker tillsammans ;)

För övrigt har vi i Helsingborg en "rabatt" på avfallstaxan om man sorterar tidningar (vilket i praktiken är konstigt, eftersom vi numera inte har möjlighet att välja bort det). Vi får därför en knapp hundring eller liknande i rabatt som "tack" för detta, och det fina är att de hämtar det hemma hos oss.
 
Jag arbetar inom detta område och man märker att fler och fler kommuner inför identifiering och/eller bomsystem. Oftast handlar det om att hindra företagare och invånare från andra kommuner att besöka ens återvinningscentraler.

För övrigt så är kostnaden större än intäkterna när det gäller i princip alla material. Så ja, det kostar att driva en återvinningscentral.
 
M Maledictus skrev:
....
För övrigt så är kostnaden större än intäkterna när det gäller i princip alla material. Så ja, det kostar att driva en återvinningscentral.
Har du nån faktisk källa på detta?
 
A Alexn72 skrev:
Har du nån faktisk källa på detta?
Vad vill du att jag ska länka till? Allt material kostar att bli av med i nästa steg (förutom metallskrot, wellpapp och några småsaker). Förbränning kostar, deponi kostar, behandling av farligt avfall kostar. Förr kunde man skicka träavfall gratis men nu är även det belagt med en kostnad. Dessutom kostar alla transporter som krävs för att skicka avfallet till behandlingsanläggningarna.

När det gäller vitvaror får man ersättning för insamlingen av det från El-kretsen.

Du kan exempelvis kolla Sysavs prislista för omhändertagande av avfall:

https://www.sysav.se/foretag/Priser/
 
M Maledictus skrev:
Vad vill du att jag ska länka till? Allt material kostar att bli av med i nästa steg (förutom metallskrot, wellpapp och några småsaker). Förbränning kostar, deponi kostar, behandling av farligt avfall kostar. Förr kunde man skicka träavfall gratis men nu är även det belagt med en kostnad. Dessutom kostar alla transporter som krävs för att skicka avfallet till behandlingsanläggningarna.

När det gäller vitvaror får man ersättning för insamlingen av det från El-kretsen.

Du kan exempelvis kolla Sysavs prislista för omhändertagande av avfall:

[länk]

Sysavs priser säger inget om vad det på sista raden kostar/ tjänar för företaget.

Wellpapp får väl åvc betalt för via fti
Likaså papper, glas, elektronik, lysrör, glödlampor,plast
Trä får väl åvc betalt när det går till förbränning.
jordmassor, används väl både för att täcka deponi / säljs
brännbart.. säljs väl det med till förbränning.
En betydande fel av "kemikalier" går väl också till förbränning.
Isolering går nog bara på deponi så detta verkar rimligt att det kostar.
Trädgårdsavfall förmultnas väl och säljs som jord?

Såklart så kostar det att driva en åvc.. men detta finansieras dessutom av alla dem som har en soptunna hemma...
 
A Alexn72 skrev:
Sysavs priser säger inget om vad det på sista raden kostar/ tjänar för företaget.

Wellpapp får väl åvc betalt för via fti
Likaså papper, glas, elektronik, lysrör, glödlampor,plast
Trä får väl åvc betalt när det går till förbränning.
jordmassor, används väl både för att täcka deponi / säljs
brännbart.. säljs väl det med till förbränning.
En betydande fel av "kemikalier" går väl också till förbränning.
Isolering går nog bara på deponi så detta verkar rimligt att det kostar.
Trädgårdsavfall förmultnas väl och säljs som jord?

Såklart så kostar det att driva en åvc.. men detta finansieras dessutom av alla dem som har en soptunna hemma...
Du får skilja på förpackning och material. PlastFÖRPACKNINGAR tar FTI emot (och de brukar få ställa upp sina containrar på ÅVC). Men tömning och skötsel av dessa sköter FTI. Plast som material har inget värde annat än förbränning. Det saknas mottagare för plast och många kommuner som har sorterat ut plast på försök får sluta för att ingen vill ta emot den.

Nej, trä får man inte betalt för längre, precis som jag skrev i förra inlägget. Brännbart avfall säljs inte, man betalar för att bli av med det. Likaså schaktmassor om man inte har håligheter inom anläggningen där man kan använda det men som du förstår så fylls dessa i så fall väldigt fort med tanke på mängden som tas emor.

Vissa kemikalier går till förbränningen, dock kan inte alla avfallsförbränningsanläggningar elda detta utan mycket går till speciella anläggningar som har den möjligheten. En hel del farligt avfall går dessutom inte att elda utan måste skickas vidare, till t.ex. Sakab.

Trädgårdsavfall flisas och går till förbränning eller komposteras. Många kommuner driver dock inte egen kompost utan får skicka iväg materialet. Dessutom kostar det mer i hantering än vad man tjänar på jorden som säljs. Försäljningen minskar bara kostnaderna något.

Jag vet inte om du tror att allting är en stor konspiration eller varför du driver detta så hårt. Tro mig, det kostar mycket att driva en återvinningscentral och intäkterna för materialet är inte i närheten att täcka den kostnaden.

Varför har du förresten problem att legitimera dig? Det är väl bra att din kommun håller koll så att inte obehöriga slänger avfall där, sådant leder ju till att du får betala mer i renhållningstaxa. Eller ja just det ja, det är ju en komplott, din kommun tjänar ju redan så mycket pengar på återvinningen så att taxan bara bidrar till att öka deras enorma vinst (som de förvisso inte får göra eftersom avfallshanteringen ska drivas enligt sjävkostnadsprincipen).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Du får skilja på förpackning och material. PlastFÖRPACKNINGAR tar FTI emot (och de brukar få ställa upp sina containrar på ÅVC). Men tömning och skötsel av dessa sköter FTI. Plast som material har inget värde annat än förbränning. Det saknas mottagare för plast och många kommuner som har sorterat ut plast på försök får sluta för att ingen vill ta emot den.

Nej, trä får man inte betalt för längre, precis som jag skrev i förra inlägget. Brännbart avfall säljs inte, man betalar för att bli av med det. Likaså schaktmassor om man inte har håligheter inom anläggningen där man kan använda det men som du förstår så fylls dessa i så fall väldigt fort med tanke på mängden som tas emor.

Vissa kemikalier går till förbränningen, dock kan inte alla avfallsförbränningsanläggningar elda detta utan mycket går till speciella anläggningar som har den möjligheten. En hel del farligt avfall går dessutom inte att elda utan måste skickas vidare, till t.ex. Sakab.

Trädgårdsavfall flisas och går till förbränning eller komposteras. Många kommuner driver dock inte egen kompost utan får skicka iväg materialet. Dessutom kostar det mer i hantering än vad man tjänar på jorden som säljs. Försäljningen minskar bara kostnaderna något.

Jag vet inte om du tror att allting är en stor konspiration eller varför du driver detta så hårt. Tro mig, det kostar mycket att driva en återvinningscentral och intäkterna för materialet är inte i närheten att täcka den kostnaden.

Varför har du förresten problem att legitimera dig? Det är väl bra att din kommun håller koll så att inte obehöriga slänger avfall där, sådant leder ju till att du får betala mer i renhållningstaxa. Eller ja just det ja, det är ju en komplott, din kommun tjänar ju redan så mycket pengar på återvinningen så att taxan bara bidrar till att öka deras enorma vinst (som de förvisso inte får göra eftersom avfallshanteringen ska drivas enligt sjävkostnadsprincipen).

Tråkigt med folk som inte läser hela tråden..
Kortfattat, det ska vara öppet att slänga om jag är i kiruna eller lund. skräpet ska återvinnas.
Träavfall... får ni betala för att bli av med,,, är det möjligen så att ni måste betala till era egna anläggningar?
Och om det kostar att blir av med det, Varför får jag inte det gratis då?
(jag har försökt)

Det konstiga är.. att jag idag kan köra till en skrotnisse, få betalt för bland annat metall, blybatteri och kabel.
Dessa har också "bemanning" och en "central" men de betalar mig pengar.
På något sätt så tjänar dem pengar.

Åvc får financiering från 2 håll.

Varför jag driver detta... Läs gärna tråden, det framgår ganska tydligt.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.