K Kane skrev:
Vill också ha ett jobb med betalda lunchtider!
Börja kör buss då min vän. Men du får bara jobba delade pass. Men vi har en ”lunch” på fyra timmar betalt mitt på dagen…
 
H hablam skrev:
väldigt många tror att det är 8 timmar 7-16.
Det tror jag inte. Jag tror de allra flesta behärskar enkel subtraktion och vet att 16-7=9.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Herregud, en till sån här tråd
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
H
K kurlakarl skrev:
Kan tycka att en elektriker som åker på ett på förhand specificerat mindre jobb borde ha med sig tillräckligt med slang, dosor och tråd i grundutrustningen i bilen utan att behöva åka och handla.
Så du tror dom slangarna, dosorna , tråd mm kommer till bilen självmant. Det låter så på ditt inlägg!
Att det aldrig behövs åka och handla ovan nämnda artiklar.
 
  • Gilla
Frångolvtilltak och 2 till
  • Laddar…
Scanian Scanian skrev:
Ingen jobbar på fritiden, det är en del av jobbet och pengarna ska in. Antingen med högre timpeng eller att man betalar för restid och ställtid. Du väljer 600/h och betala för 8h per dag eller 800/h och betala för de 6,5 h som är på plats.
Så det är upp till kunden om man vill betala 4800kr eller 5200kr för ditt arbete?
 
H HEM2121 skrev:
Dessa inlägg som hänvisar till fanns inte när jag skrev. Så lägg ner bara. Tjafs medlemmar emellan är så onödigt tröttsamt.
Samtliga inlägg om tid fanns när du skrev din kommentar. Du har alltså fortfarande inte läst tråden?

Följer man en tråd för att få vettiga svar så är det tröttsamt att personer som inte orkar läsa tråden kommer och skriver irrelevanta saker
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Vad sjutton pratar du om? Han tar väl en näve dosor och en rulle slang extra från kontoret där det finns normalt material för elinstallationsarbete förvarat i bulk. Eller är du också en av de som tror och tycker att det verkar rimligt att elektriker åker till bygghandel för varje litet småjobb och handlar antal meter slang, skruv, dosor etc. Varför är det så svårt att fatta att sådant som löpande går åt köps in av chef eller annan delegerad uppgiften, i större mängd och förvaras på firmans lokaler. Du tror väl antagligen att kontorsarbetare åker till pappershandeln och köper häftstift till varje tre papper de ska häfta ihop.
Nä men jag är hantverkare. Och ingen av firmorna jag har jobbat på vill stå med ett lager med obetalda varor ifall du skulle ringa och vilja ha ett litet snabbt jobb. Visst han har säker x antal dosor och x antal meter slang i bilen, men som jag skrev ngn gång behöver han ju fylla på, och denna gång kanske du fick pröjsa för det..
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A Axeler skrev:
Visst han har säker x antal dosor och x antal meter slang i bilen, men som jag skrev ngn gång behöver han ju fylla på, och denna gång kanske du fick pröjsa för det..
Om man har ett system av att ha en viss mängd standardkomponenter i bilen så tycker jag man gör fel att lägga inköp av de sakerna på en enskild kund som råkade ha otur att det tog slut just då.
 
  • Gilla
lutorm och 5 till
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Vågar inte ens spekulera i hur många miljarder som mjölkas ur stat och kommun(dina skattepengar) av oseriösa hantverkare. Detta verkar vara mer en regel än undantag tyvärr.
Det är väl visserligen ömsesidigt ;)
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Vänta lite nu, tänk efter! Ska han handla material till dig gratis?
Jag jobbar på en firma med runt 12 anställda. Vi har ett gott lager men även det tar slut. Dagen innan kan jag ha varit tvungen att använda min slang helt oförberett hos den kund jag var hos, och så var den slut. Då måste jag köra nästa morgon till grossisten och köpa ny för vi får inte leveranser förrän på förmiddan. Man kan inte ha hur mycket som helst i bilen, man kommer oundvikligen behöva köra till grossisten ibland. Man får tycka vad man vill om att en elektriker bör ha dosor och slang, men vissa firmor jobbar väldigt varierat och lastar om bilarna emellanåt för att göra helt andra installationer än hushåll.

MEN har jag varit hos kunden tidigare och kollat och planerat jobbet så kommer jag beställa materialet ett par dagar innan och lasta det samma morgon jag ska dit, eller kvällen innan.

När jag kör till grossisten gör jag det för kundens skull, inte min. Om du inte vill betala mig för att göra dina ärenden så kan du testa att fixa allt material själv så får du se hur bra det kommer gå. De kunder jag haft som köpt eget material är det banne mig alltid något med det som strular. Slår aldrig fel. Eller så köper kunden fel grejer.
Klockrent.
 
  • Älska
H-Thomasson
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
En firma med 10 tal heltidsanställda elektriker som alla är fullbokade ständigt men blandat material för elinstallation man köper in och har på firmans lokal "går inte åt"? Hur f*n tänker du?
Om det inte finns på firman då utan ligger i någon av de andra elektrikernas bil ska man då åka 5 mil för att hämta ett uttag då?
 
K kurlakarl skrev:
Det där är ju ett så himla korkat sätt att resonera. Med det resonemanget finns det ingen möjlighet till konkurrens heller och man ska bara acceptera den summa man får på fakturan oavsett hur det är räknat.
Det som är korkat är att tro att du som kund inte kommer att få betala för hela arbetsdagen antingen genom dom avrundar upp på antal timmar eller genom ett högre timpris.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Så du tror dom slangarna, dosorna , tråd mm kommer till bilen självmant. Det låter så på ditt inlägg!
Att det aldrig behövs åka och handla ovan nämnda artiklar.
TS tror att alla elfirmor har ett eget lager som Ahlsell eller Elektroskandia
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man har ett system av att ha en viss mängd standardkomponenter i bilen så tycker jag man gör fel att lägga inköp av de sakerna på en enskild kund som råkade ha otur att det tog slut just då.
Har du någon gång tittat in i en servicebil?

Ska man ha standardkomponenter av en massa olika slag tar det längre tid att hitta det bland allt bråte än att köpa nytt.

Ena dagen är du och kopplar in några laddboxar, andra dagen drar du nätverk, tredje dagen drar du ny kulo och fjärde dagen FK i slang. Bilen måste ju plockas om mellan jobben och den kostnaden måste ju någon betala precis som ni måste ha kostnad för en städerska på ditt jobb som gör rent ringen på toa som du alltid har en förmåga av att pissa på (Ett exempel).
 
  • Gilla
Frångolvtilltak
  • Laddar…
Fairlane
J Jesper Karlsson3 skrev:
Det som är korkat är att tro att du som kund inte kommer att få betala för hela arbetsdagen antingen genom dom avrundar upp på antal timmar eller genom ett högre timpris.
Om du menar att man tar ett högre timpris och får in det overheaden så är det rätt, men du verkar tro att man kan få 100% debiteringsgrad och att lönen kopplas mot detta.
Säger man ett timpris så är det timpriset som gäller oavsett om det tar 6, 7 eller 8 timmar och man betalar för de timmar arbetet tar om inget annat sägs innan. Som företagare kan man inte komma i efterhand och säga "du får betala för hela dagen för jag fick inte in något jobb efter dig". Man kan inte heller säga "Du får betala ett högre timpris än det jag uppgav innan eftersom vi inte fick in något jobb efter ditt".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.