L lbgu skrev:
En vän som kräver hjälp men vägrar hjälpa tillbaka finns väl ingen anledning att behålla som vän. Personen i fråga är snarare en parasit.
Eller så hinner de ofta inte pga familj, övriga aktiviteter sin egna trädgård osv osv.

Allt är inte bara ge och ta, speciellt inte med ungar :p
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A Aunty skrev:
han använder den men vill inte betala för den?

åker på våra vägar, använder sjukvården, går i skola, barnen på förskola osv
Så du tror inte man betalar någon skatt alls ifall man någon gång hjälper en kompis på fritiden.
Antar att personen har ett vanligt jobb. Sen alla skatter som man betalar via moms, bensin/elskatt m.m. så är nog de kronor som inte kommer till statskassan via kompisjobbet försumbara.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Eller så hinner de ofta inte pga familj, övriga aktiviteter sin egna trädgård osv osv.

Allt är inte bara ge och ta, speciellt inte med ungar :p
Visst kan folk vara så upptagna. Men är man själv så upptagen och förväntar sig att sina vänner ska ha tid att hjälpa en så är man en superegoist som inte förtjänar sina vänner.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Så du tror inte man betalar någon skatt alls ifall man någon gång hjälper en kompis på fritiden.
Antar att personen har ett vanligt jobb. Sen alla skatter som man betalar via moms, bensin/elskatt m.m. så är nog de kronor som inte kommer till statskassan via kompisjobbet försumbara.
Jag har aldrig sagt att han aldrig betalat skatt.
men då undrar jag hur mycket skatt är okej att smita från men man får ändå nyttja välfärden fullt ut?
räcker med en ungefärlig siffra där, så jag vet.

Men du fattar ju inte grejen om alla väljer att tänka som du att det är bara ett litet kompisjobb så urholkas hela systemet.
Då kommer ju alla göra så eller ska du avgöra vilka som kan skippa betala skatt och vilka som måste?

tycker bara det är fel att han ska få ta del av mina skattepengar men inte jag av hans, men fel på mig antagligen.
 
  • Haha
  • Gilla
Jonatan Hammarstedt och 4 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men då undrar jag hur mycket skatt är okej att smita från men man får ändå nyttja välfärden fullt ut?
Jag har ingen siffra, men jag kan ju konstatera att diverse folk som aldrig betalat inkomstskatt tar del av välfärden så uppenbarligen finns det ingen sådan gräns. Det borde väl vara ett större problem för dig än att klanka på någon som antagligen betalar massor med inkomstskatt.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan Hammarstedt och 8 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Visst kan folk vara så upptagna. Men är man själv så upptagen och förväntar sig att sina vänner ska ha tid att hjälpa en så är man en superegoist som inte förtjänar sina vänner.
Jag förväntar mig att om jag skulle behöva hjälp vid sidan om så betalar jag, för att jag inte kan lova hjälp i gengäld för att familjen är prioriterad. Du tycker det är egoistiskt, jag kallar det för en bra deal för att bli kvitt.
Om jag vet att jag har tid att göra något så absolut.
Men jag betalar hellre för att aldrig vara skyldig.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
han använder den men vill inte betala för den?

åker på våra vägar, använder sjukvården, går i skola, barnen på förskola osv
Han kanske har ett arbete också där han betalar skatt?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag förväntar mig att om jag skulle behöva hjälp vid sidan om så betalar jag, för att jag inte kan lova hjälp i gengäld för att familjen är prioriterad. Du tycker det är egoistiskt, jag kallar det för en bra deal för att bli kvitt.
Om jag vet att jag har tid att göra något så absolut.
Men jag betalar hellre för att aldrig vara skyldig.
Fast det är ju en helt annan sak. Om den som vill ha hjälp förklarar läget då är det väl inga problem. Det vi talar om i tråden är ju att den som hjälper kräver relativt mycket betalt av en person som inte riktigt förväntat sig detta av en kompis.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
Det är ju ett rätt stort arbete. Något att tänka på är att vid en försäljning kan man inte göra avdrag för det arbete.
Alltså han ska inte göras en månads jobb, utan det var en respons på inlägg ovan angående timlönen och vad det skulle generera över en månad.
 
  • Gilla
  • Haha
Muhrman och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast det är ju en helt annan sak. Om den som vill ha hjälp förklarar läget då är det väl inga problem. Det vi talar om i tråden är ju att den som hjälper kräver relativt mycket betalt av en person som inte riktigt förväntat sig detta av en kompis.
Det är ganska rimligt pris.

TS får väl för fan fråga innan han ber sin kompis göra svartjobb, och inte förvänta sig att folk ödslar sin tid på 150 spänn i flera arbetsdagar :p

Alla frågar väl innan de tar in hantverkare vitt eller svart?
Eller nej de gör inte alla :p
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Jag har ingen siffra, men jag kan ju konstatera att diverse folk som aldrig betalat inkomstskatt tar del av välfärden så uppenbarligen finns det ingen sådan gräns. Det borde väl vara ett större problem för dig än att klanka på någon som antagligen betalar massor med inkomstskatt.
Fast nu finns det ju massor av andra skatter än inkomstskatt i sverige.
så för mig är det absolut inget krav att betala inkomstskatt, man kan betala skatt på andra sätt.

det jag undrar är hur du kan tycka det är okej att smitta från skatt när det är ett system som vi gemensamt bestämt?
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vore intressant å veta mer specifikt vad som utfördes då vi pratar om pris.
 
A
A A-Man_08 skrev:
Vore intressant å veta mer specifikt vad som utfördes då vi pratar om pris.
Byta ut kablar till dagens standard, byta någon kabel till uttag, ny kopplingsdosa, med andra ord dra igenom några meter med nya kablar i rören.
 
Cahilli skrev:
Byta ut kablar till dagens standard, byta någon kabel till uttag, ny kopplingsdosa, med andra ord dra igenom några meter med nya kablar i rören.
Höll han med material?
 
A
A A-Man_08 skrev:
Höll han med material?
Betalade inte för material nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.