Vad anser ni är en rimlig tidsåtgång för renovering av en liten toalett (rummet alltså, vi tänkte kosta på oss en ny toalett...)?

Jobbet är:

* Riva ut med toalett och handfat.
* Nytt innertak med spottar (el måste alltså dras). Ventilations-skruv-ventil sitter i taket.
* Klinker på golv. Tätskikt och grovspackling av golvet behövs säkert.
* Kakel på väggarna (helkaklat). Befintlig lampknapp, el-uttag för el-elementsamt samt lite rör längs väggarna till toalett och handfat gör säkert att kaklandet tar lite extra tid.
* Montering av ny toalettstol och handfat.

Toalettutrymmet är ca 1,5kvm. Förutom dörr finns det även ett fönster. Vad tycker ni är en rimlig tidsåtgång för detta? Och vad är ett skäligt timpris för en hantverkare idag?
 
Kan väl då tillägga att jag har fått ett pris på 35000 för själva arbetet. Om en hantverkare tar runt 450kr/tim så skulle detta alltså innebära ca två veckors heltidsarbete. Låter orimligt i mina öron, eller?
 
Svårt att säga men som vanligt handlar det om att ta in flera offerter. Först då får du ett hum om denna första offert ligger rätt eller fel. Tänk även på att hantverkarna kan ta ut mindre summa för jobbet men då plussar de på det på matrialet istället så det viktigaste är för dig att kolla totalen på offerten. Jag antar i oförsig nu att du har rätt till rot avdrag.
 
Vad tycker du själv skulle vara rimligt?

Du ska ha minst tre olika hantverkare där el, rör och bygg. Det kommer att vara en hel del torktider som inte går att forcera. El och rör måste dit minst två gånger vardera. Först stänga av och riva sen när det är klart för att återställa och installera nytt.
Det är så mycket spilltid i ett sådant arbete eftersom det skall härda/torka mellan alla momenten typ flytspackling, tätskikt, fix, fog etc så det är nog rimligt med 80 timmar. Hantverkarna måste köra mellan olika jobb när man håller på med så små jobb och det kostar, tyvärr.

Du får väl ta in "östkraft" så blir det kanske billigare men riskerna är större att det blir problem. Alternativet är att fixa det själv :)
 
Självklart tar vi in fler offerter. Jag tänker mest på att om jag skulle göra det själv så är jag ganska säker på att det inte skulle ta 80 timmar. Och proffs borde jobba snabbare än mig...
 
Läs mitt inlägg i länken nedan. Nu är det ju iofs bara en toalett du har men principen är densamma.

http://www.byggahus.se/forum/badrum/210572-projekt-badrum-2013-a.html#post1705999

Har du inte bråttom och är normalhändig, gör jobbet själv. En toa är ingen raketforskning. Du lär dig massor och kan använda pengarna du får över till andra saker. Allt du behöver veta finns här på forumet.
 
Redigerat:
Jag har själv gjort en toalett med handfat som jag helkaklade och klinker på golvet. Jag tror nog det tog 80 timmar minst. Men då var det mycket hm hur ska jag göra här? Dessutom mycket: nä den sitter lite fel gör om gör rätt! Detta tog mycket tid, så jag skulle nog också hålla med TS om att 80 timmar för hantverkare känns mycket. Men som jag skrev innan så kanske den firman inte har så stora materialpåslag. Men istället plussar på ett par timmar( bra för dig,rot) nästa firma kanske har mindre timmar men större materialpåslag( dåligt för dig) men som jeppeknaster skriver gör det själv: är klart billigast inga materialpåslag och stolthet att kunna visa att du gjort det själv. Dessutom är det väldigt roligt...
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Mitt badrum tog nog 3 månader men då fick jag typ bygga om bjälklaget... Sen höll jag på lite då och då när lusten föll på. Ingen stress här inte. Att man sen fick bajsa i en provisoriskt fastsatt toalett och spola med hjälp av vattenfyllda hinkar såg jag inte som nåt problem. Det gjorde däremot min flickvän:) Men med facit i hand blev allt grymt bra. Faktiskt så bra att elektrikern som kopplade in spottarna inte trodde mig när jag sa att jag gjort det helt själv. Just stoltheten som Kromo nämner ska alltså inte förringas.

Den enda nackdelen med att göra jobbet själv är att man vet exakt var det är ett litet fogsprång eller var mjukfogen inte sitter perfekt. Det stör man sig sen på varje gång man sitter och skiter :)

Idag kan jag inte gå in på en offentlig toalett utan att granska hantverket. Oftast är det ingen vacker syn och man undrar ju hur fan det gick igenom besiktningen.
 
Redigerat:
Så jag är alltså inte ensam om att sitta och granska toaletter och badrum när jag sitter och skiter. Intressant jag trodde nämligen jag var lite "speciell" . Värst är offentliga toletter där märks det att det ska gå fort. Men även hos privat peersoner undrar man ibland vem som har gjort det.
 
Det tar alltid lite mer tid än man kalkylerar med när man gör jobbet själv. Du skriver inget om vad det är för material på golv och väggar? I värsta fall får du riva ut alltihop eftersom kakel och klinker kräver stabila väggar. Tätskikt på golvet krävs enligt våtrumsreglerna. På den offert du fått låter det både på tid och pris som att de river ut allt "stomrent" och sätter upp nya skivor på vägg och gör ett nytt golv (typ flytspacklar?) Jag håller på att göra om en toa på 2,2 m2 och har hittills spenderat 2 månader (kvällstid) och då omfattade det total urrivning eftersom det var väv på väggarna med renoveringsgips och under det enkel plankvägg. Golvet var delvis gjutet och inte speciellt jämt så det blev också utrivet och uppreglat och därefter golvspån och slutligen flytspackel och nu har jag kommit till tätskiktet.
Att det sitter kakel/klinker på toan idag är ingen garanti för att väggarna är plana och stabila, så underlaget/ stommen avgör till största delen hur mycket tid det tar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.