Ser ut som att du betalat 19267kr + moms för materialet också.
Det skulle enligt prisuppgifften gå på 19800kr inkl moms (alla priser till privatperson är inkl moms om inget annat anges)
 
Njaeh, 17.779:- plus moms får jag det till. Att det tillkommer lite småskit runt det dyra materialet accepterar jag, det får man räkna med. Offererade priser skulle vara ink moms, det frågade jag redan vid första telefonkontakten eftersom jag tyckte 12.800:- för boxen lät billigt. "Det brukar kosta 20-25.000 när det är klart" hette det.

Men det är mycket som är galet på den där fakturan.
Den ena säkringen var min egen, så den vill jag inte betala för igen. Var de gjort av 24 meter kabel vet jag heller inte, det är femton meter grävt mellan box och skåp så de 20 jag beställt hade räckt med mycket god marginal.

Men krävs det verkligen två man för detta? Jag har själv dragit 5G6 i 25 meter 50-rör och kan inte påstå att det var några större problem att göra det ensam.
 
Nu har jag fått svar från elfirman. Den ene gubben tas bort från fakturan, samt priset på kabeln sänks. De vill skicka en kreditfaktura på ca 4700:-, men jag känner mig fortfarande tvåtusenfemhundra pix onöjd. Dessutom fick jag olustiga vibbar av hans svar, så jag grävde fram skyddsröret för att inspektera "Ändpropp 50" som jag specifikt bad om och tja... vad ska man säga?

Skyddsrör som slutar i marken med en synlig ändpropp vid en installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skyddsrör för elinstallation som avslöjar en bristfällig montering av en ändpropp 50 i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Nu har jag fått svar från elfirman. Den ene gubben tas bort från fakturan, samt priset på kabeln sänks. De vill skicka en kreditfaktura på ca 4700:-, men jag känner mig fortfarande tvåtusenfemhundra pix onöjd. Dessutom fick jag olustiga vibbar av hans svar, så jag grävde fram skyddsröret för att inspektera "Ändpropp 50" som jag specifikt bad om och tja... vad ska man säga?

[bild] [bild]
Vad menar du änd propp? Det röda? Har man inte ändpropp ifall röret är tomt?
 
M MEE-84 skrev:
Vad menar du änd propp? Det röda? Har man inte ändpropp ifall röret är tomt?
Det kan man ha, jag har sett folk göra så. Man kan även lägga den uppochner och samla tuggummin i den. Man kan leka med den i badet, kasta den på en cykel eller borra ett hål lagom stort för en 5G6 N1XV och använda den som skydd mot skit i pipan. Man får göra som man vill säger Birger ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Det kan man ha, jag har sett folk göra så. Man kan även lägga den uppochner och samla tuggummin i den. Man kan leka med den i badet, kasta den på en cykel eller borra ett hål lagom stort för en 5G6 N1XV och använda den som skydd mot skit i pipan. Man får göra som man vill säger Birger ;)
Ja, detta gjorde svärfar en gång.

elektrikern slet av den när han skulle koppla kabeln och muttrade något med hempullare.
 
5.5h för en person att göra det låter rimligt. Att det krävs 2 personer kan mycket väl vara motiverat för att få ge om kabeln. MMen då är det lätt att motivera med... men 2 per a 5.5 är inte rimligt i de arbete du beskriver. Isåfall var min elektriker riktigt snabb:rofl:
Och han klarade jobbet själv.
 
  • Gilla
Bengt Svensson
  • Laddar…
Fick laddbox installerad förra veckan. Då sattes en undercentral, men allt grävjobb och håltagning var klart innan (av mig), jag fick allt material av elektrikern och gick igenom så jag kunde lägga i rör i gul slang, håltagning genom väggen så allt var klart att bara koppla, han gjorde lite annat också och verkade mycket effektiv. Tiden att koppla mätte jag inte exakt då jag inte var hemma hela tiden, men jag tror han var här ganska exakt 2h, möjligen lite till. Men då han var här innan och gick igenom, köpte material mm så blev "total" tid 5h vilket ändå känns rimligt. Då var det en Easee box som verkar extremt lätt att koppla in.

Jag skulle gissa att hade det varit en elcentral med plats i på insidan av garageväggen så skulle denne kille gjort det jobbet på <1h, men som alltid tillkommer väl mtrl inköp, restid osv.

Jag tror många fastprisinstallationer lägger sig på 20.000 totalt pga bidraget. Men då tillkommer kostnad för varje extramoment som inte explicit ingår i fastpriset.

Jag skulle svalt 5.5h utan problem, men dubbla tiden känns som isåfall nåt måste strulat. Att de ska hinna mer än 2 laddboxar per dag finner jag rätt osannolikt.
 
Måste det inte vara en jordfelsbrytare typ b? Verkar som att det är kravet?
 
Easee har det inbyggt....
 
H
Har dom inte varit och tittat på jobbet först och sedan handlat alla delarna som behövs också?
Sådant tar mycket mera tid än man kan tro.
 
H H-Thomasson skrev:
Har dom inte varit och tittat på jobbet först och sedan handlat alla delarna som behövs också?
Sådant tar mycket mera tid än man kan tro.
Mitt projekt menar du? De har inte varit och tittat, det är en laddbox det handlar om, inte en hel fabrik. Jag har talat om för dem exakt vad som behövs och hur mycket material som går åt. Gnagskydd, klammer, kopplingstråd och andra självklara saker förväntar jag mig att de kan räkna ut själva. Men för att förtydliga då så har jag inga större åsikter om 5,5 timmar, det är fullt rimligt... för EN gubbe. Uppenbarligen tyckte även elfirman det, som utan protester erbjöd avdrag.
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Måste det inte vara en jordfelsbrytare typ b? Verkar som att det är kravet?
Jordfelsbrytare typ B eller DC felströmsövervakning. Easee har JFB för både AC och DC. Garo har alla möjliga varianter men den som jag valt har DC övervakning inbyggt, så den behöver kompletteras med en vanlig JFB.
 
Här är min offert på en liknande box

Omfattning: 
Installation av laddbox på stolpe. Laddbox är av typ Garo enr 2449139 22kW 3fas
med Typ 2 uttag.
Inbyggd DC-felövervakning med mätare. 

Kopplas till energimätare enr 0900135 för lastbalansering (dvs. laddbox laddar inte
om huset drar mycket ström i övrigt). 
Matning 5G6 och buskabel (4956555) mellan laddbox och energimätare i
fasadmätarskåp.
Matning till box dras i markrör som kund förlägger ca 25m. 
Jordfelsbrytare 4pol typ A och säkring 25A 3pol i fasadmätarskåp. 
Laddbox monteras på stolpe 60mm 900mm hög enr 2449513.
Med stolpfäste enr 2449176.
 1st vägguttag ip44 monterat på baksida av stolpe/laddbox med separat matning och
egen säkring i fasadmätarskåp 10A..
Villkor: 
Betalningsvillkor 10 dagar netto
 Dröjsmålsränta debiteras efter förfallodagen med 8% över gällande referensränta  Extra arbete utöver offert debiteras 675 kr per påbörjad tim
 Extra material utöver offert debiteras enligt elgrossisten SELGA:s riktprislista  Alla priser i offerten är inkl. moms  Vi utför rotavdrag på kundens begäran, skall begäras vid beställning av arbetet  Om skatteverket efter begäran inte medger, helt eller delvis, utbetalning av rotavdraget
äger vi rätt att omgående fakturera er återstående del av arbetskostnaden
 Vid utebliven beställning raderas personuppgifter och offert.

Offertens pris: 32 100kr

Det är alltså inklusive stolpe och montering av stolpe i mark, och ett extra uttag för motorvärmare. 25 meter kabel ca. Sedan fick jag boxen med fast sladd då den andra var slut, för samma pris
 
Redigerat:
Skumpe
Strip Strip skrev:
Nu har jag fått svar från elfirman. Den ene gubben tas bort från fakturan, samt priset på kabeln sänks. De vill skicka en kreditfaktura på ca 4700:-, men jag känner mig fortfarande tvåtusenfemhundra pix onöjd. Dessutom fick jag olustiga vibbar av hans svar, så jag grävde fram skyddsröret för att inspektera "Ändpropp 50" som jag specifikt bad om och tja... vad ska man säga?

[bild] [bild]
Varför ligger kablaget i sanden? Ser förjävligt ut. Förstår dock inte vad du menar med ändpropp, ser ju ut att saknas en böj inte en propp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.