P pixellegolas skrev:
Det var totalt förbrukningen efter ett dygn enligt elmätare
Då menar du kWh. En hyfsat energisnål frys + kyl drar ca 1 kWh / dygn, sedan beror det ju på vad du har för andra elförbukare typ värmepumpar etc igång. Inte exceptionellt högt alls med 5 kWh per dygn i ”bortaläge” men visst man kan säkert trimma litet, koppla ur standby-grejer osv.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Då menar du kWh. En hyfsat energisnål frys + kyl drar ca 1 kWh / dygn, sedan beror det ju på vad du har för andra elförbukare typ värmepumpar etc igång. Inte exceptionellt högt alls med 5 kWh per dygn i ”bortaläge” men visst man kan säkert trimma litet, koppla ur standby-grejer osv.
Exakt. Tycker 5kwh är väldigt lite för att inte alls vara kativ förutom att inte ha värme igång. Vi har 2 sjukt gamla vitvaror igång i källaren (1 kyl och 1 frys) och en laptop som står på dygnet runt.

Trådskaparen borde lätt kunna mäta sig fram med olika medel. Men tycker det är rätt intressant vad huset drar i bara "standby" som sagt. Där kan man ju få en susning om något är galet
 
Har kollat lite närmare nu och ska försöka bygga igen grunden lite bättre och sätta vindtät duk,, hoppas att det kan hjälpa lite. Felsöker vidare samtidigt.

Provade stänga av all golvvärme i Attefallshuset den 15:e Sept, ingen markant skillnad så det är ingen jättebov I sammanhanget, iaf inte nu i september. Bifogar bild på förbrukningen inkl tre dagar innan jag stängde av golvvärmen och fram till idag när jag slår igång den igen.

Varmvattenberedaren i Attefallshuset (direktverkande el) drar runt 5kWh/dygn, är det normalt?

Felsökningen fortsätter!
 
  • Stapeldiagram över elförbrukning i kWh mellan 12 och 23 september för ett Attefallshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P pixellegolas skrev:
Exakt. Tycker 5kwh är väldigt lite för att inte alls vara kativ förutom att inte ha värme igång. Vi har 2 sjukt gamla vitvaror igång i källaren (1 kyl och 1 frys) och en laptop som står på dygnet runt.

Trådskaparen borde lätt kunna mäta sig fram med olika medel. Men tycker det är rätt intressant vad huset drar i bara "standby" som sagt. Där kan man ju få en susning om något är galet
Laptopen som står på dygnet runt: vi gjorde likadant för ett halvår sedan när vi hade fast elavtal på 35 öre / kWh. Allt bara gick ner i standby men drog förvånansvärt mycket, kontoret med alla laptopar skärmar etc ca 40 W i standby, och hela ”entertainment”-riggen med stor tv-panel, förstärkare, subbas, spelkonsoller som drog ca 50W i tomgång/standby.

Enkla receptet där är att koppla via grenkontakt med on/off switch, då drar det exakt 0 W istället.

En nödvändighet nu när vi tvingats in på rörligt elpris.
 
En liten uppdatering: har nu haft en elektriker här som installerat en elmätare till Attefallshuset. Första dygnen har det förbrukat ca 23kWh/dygn.

Hittar dock fortfarande inte vad det är som drar så mycket el. Varmvattenberedaren drar max 5kWh/dygn (snarare 3-4 i snitt), golvvärmen drar några enstaka kWh/dygn enligt deras inbyggda mätare och luft-luft värmepumpen drar max 2kWh/dygn enligt dess inbyggda energimätare. Tvättmaskinen drar typ 0,2kWh i standby/dygn (ska stänga av när den inte används nu) och typ 1,2kWh/dygn de dagar den används. Kyl/frys kan väl inte dra så mycket ens om den skulle vara på väg att ge upp eller dörren inte är tät? Avloppspumpen ska jag sätta elmätare på som jag köpt idag.

På den bra sidan så lyckades vi förbruka 25% mindre el nu i september jämfört med september förra året, så det är ju bra. Har inte koll på hur kall/varm september i år var jämfört med förra året dock men lyckas vi hålla det över hela året landar förbrukningen på dryga 22.500 kWh istället för 30.000 kWh. Betydligt bättre isf.
 
  • Stapeldiagram som visar minskad elförbrukning i september: 2022 jämfört med 2021, en minskning på 454 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nu dessutom att elförbrukningen minskat drastiskt under de här två veckorna i oktober och då har vi ändå en avfuktare som står i grunden och drar el senaste veckan där vi fick ett mindre läckage. Har dock slutat ladda bilen hemma sedan vårt elavtal gick ut 30 september (laddar på jobbet där jag kan ladda gratis), så det gör ju lite förstås, vet inte hur mycket den stod för förbrukningen i oktober 2021...
 
  • Stapeldiagram visar minskad elförbrukning i oktober från 2450 kWh 2021 till 681 kWh 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det låter fortfarande som det är mycket. Jag kan ju bara jämföra med mitt hus som används vanligt. Ingen pool eller elbil eller avfuktare i källaren. Vi är 3 i familjen som duschar, lagar mat och gör vanliga saker. TV på typ hela kvällen. Vi låg på 400kwh i September. Hoppas verkligen ni hittar felet eller iallafall konstaterar vad som drar allt
 
P pixellegolas skrev:
Ja det låter fortfarande som det är mycket. Jag kan ju bara jämföra med mitt hus som används vanligt. Ingen pool eller elbil eller avfuktare i källaren. Vi är 3 i familjen som duschar, lagar mat och gör vanliga saker. TV på typ hela kvällen. Vi låg på 400kwh i September. Hoppas verkligen ni hittar felet eller iallafall konstaterar vad som drar allt
400kWh I september är ju knappast representativt heller dock, snarare onormalt lågt. Och meningslöst utan att veta storlek på huset och typ av uppvärmning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
400kWh I september är ju knappast representativt heller dock, snarare onormalt lågt. Och meningslöst utan att veta storlek på huset och typ av uppvärmning.
håller med.
är de 400 med eller utan uppvärmning tex?

mitt hus på 90+90källare med 2 personer låg på 780kWh (uppvärmning + hushålls el) med en luftvattenVP för september. Men då hade jag 23C inne. Sänkt till 22 nu
 
Sorry har nog skrivit om det tidigare i tråden men borde speca igen. Enplanshus på 110kvm med lika stor källare. Har haft uppvärmning avstängd. Annars har vi en luft/vatten. Vi är 2 vuxna och ett barn på 8. Gör allt som vanligt. Vi har bara stängt av uppvärmning. När vi inte var hemma drog huset 5kwh pga olika saker i standby. När vi är hemma och beter oss normalt går det upp till 15kwh ca. Så när värmen inte är på diffar det 10kwh om vi är hemma eller inte. Diskar, tvättar, torktumlar och lagar mat 1 gång om dagen ca.
 
I vår stuga, när vi bor där (visssa veckor), så förbrukar vi ca 550-600 kWh/månad (September/oktober)

52 kvm 70-talshus i isolertimmer (dåligt isolerat), tvåglasfönster.
Det som drar mest är elbilsladdningen och värme. VVB är på bara 30L så varmvatten förbrukar vi inte så mkt.
 
P pixellegolas skrev:
Sorry har nog skrivit om det tidigare i tråden men borde speca igen. Enplanshus på 110kvm med lika stor källare. Har haft uppvärmning avstängd. Annars har vi en luft/vatten. Vi är 2 vuxna och ett barn på 8. Gör allt som vanligt. Vi har bara stängt av uppvärmning. När vi inte var hemma drog huset 5kwh pga olika saker i standby. När vi är hemma och beter oss normalt går det upp till 15kwh ca. Så när värmen inte är på diffar det 10kwh om vi är hemma eller inte. Diskar, tvättar, torktumlar och lagar mat 1 gång om dagen ca.
Så att stänga av uppvärmning helt är att använda det som vanligt? Isf tycker jag nog fortfarande min siffra för september låter hyfsat rimlig med tanke på att vi värmer upp och driver två hushåll. Även om vi sänkt innertemperaturen till typ 19 grader istället för 21 grader som tidigare.
 
T TobiasStockholm skrev:
Så att stänga av uppvärmning helt är att använda det som vanligt? Isf tycker jag nog fortfarande min siffra för september låter hyfsat rimlig med tanke på att vi värmer upp och driver två hushåll. Även om vi sänkt innertemperaturen till typ 19 grader istället för 21 grader som tidigare.
Vad jag menar är att värmen har varit avstängd ända sedan långt innan sommaren så det systemet har inte varit aktiv. September var "varmt" så vi har haft ca 20 grader inne utan att sätta igång värmen. Normalt användande menar jag att vi tvättar, diskar, lagar mat och duschar precis som förra året. Vi har inte gjort några aktiva förändringar i vårt dagliga sätt att vara. En del hör man tvättar bara 1 gång i veckan eller till och med åker till folk i lägenhet där tvättstuga finns. En del väljer nu att dra ur kablar på saker som står på stand-by för att spara, men enligt mig är det droppar i havet man petar på.

Jag har nu satt igång golvvärme i badrummet som på display står 23 grader. Kommer inte ihåg när jag satte igång det men kollar jag på nedan kurva kan jag anta 9 Oktober. Synd att jag inte noterade när. Diffen är iallafall 12kwh till ca 20kwh. Ska testa att stänga av ikväll och kolla morgondagen.

Stapelgraf över daglig energianvändning i kWh mellan 1 och 14 oktober 2022 med totalförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P pixellegolas skrev:
Vad jag menar är att värmen har varit avstängd ända sedan långt innan sommaren så det systemet har inte varit aktiv. September var "varmt" så vi har haft ca 20 grader inne utan att sätta igång värmen. Normalt användande menar jag att vi tvättar, diskar, lagar mat och duschar precis som förra året. Vi har inte gjort några aktiva förändringar i vårt dagliga sätt att vara. En del hör man tvättar bara 1 gång i veckan eller till och med åker till folk i lägenhet där tvättstuga finns. En del väljer nu att dra ur kablar på saker som står på stand-by för att spara, men enligt mig är det droppar i havet man petar på.

Jag har nu satt igång golvvärme i badrummet som på display står 23 grader. Kommer inte ihåg när jag satte igång det men kollar jag på nedan kurva kan jag anta 9 Oktober. Synd att jag inte noterade när. Diffen är iallafall 12kwh till ca 20kwh. Ska testa att stänga av ikväll och kolla morgondagen.

[bild]
Haha okej då är jag med på hur du menar. Ja isf är ju våra siffror fortfarande höga om än bättre än förra året. Kanske var september varmare än förra året även här i Stockholm? Direktverkande el-golvvärme är ju en eltjuv som tusan iaf, det är en sak som är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.